Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildström vs bildbibliotek

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av andas:

Föredrar de flesta här apples version för att lagra bilder? För att jag ska få plats med allt så kostar det 29kr/månad. Inte så mycket kanske, men summerar man alla sådana här småkostnader för lagring och program (backblazer, evernote, dropbox, netflix osv.) så blir det ganska mycket pengar (allt är relativt). Funderar på Googles gratisversion istället, är det någon som föredrar den, eller någon annan molntjänst för att hålla synk på bilderna? Om man väljer Googletjänsten, så gissar jag att man helt och hållet dissar Photos och måste exportera ut bilderna till Finder?

Använder Google Photos, för att det alltid funkar. Med Google Drive på datorn så synkas det även dit och du kommer åt bilderna lokalt på datorn automagiskt (aktivera detta på https://drive.google.com).

Men det är ju lite OT då tråden handlar om Apples tjänster.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-12 14:42
Ursprungligen av andas:

Föredrar de flesta här apples version för att lagra bilder? För att jag ska få plats med allt så kostar det 29kr/månad. Inte så mycket kanske, men summerar man alla sådana här småkostnader för lagring och program (backblazer, evernote, dropbox, netflix osv.) så blir det ganska mycket pengar (allt är relativt). Funderar på Googles gratisversion istället, är det någon som föredrar den, eller någon annan molntjänst för att hålla synk på bilderna? Om man väljer Googletjänsten, så gissar jag att man helt och hållet dissar Photos och måste exportera ut bilderna till Finder?

Jag kör apples tjänst och betalar 29kr/månad. Funkar bra tycker jag, slår jag ut 29 kr/månad i 3 år får jag en kostnad på 1044 kr.
Det är typ vad en extern hårddisk kostar (visst den externa för de pengarna har mer utrymme men skönt att ha backup på alla bilder "på ett annat ställe" än hemma om det (peppar, peppar..) skulle börja brinna). Dessutom slipper man risken med hårddiskhaveri.

Vet inte riktigt vad jag ska välja i mitt fall.

Dels är jag helt ny på iphone & icloud delen.

Har lagt in bilder via iTunes från min gamla mobil.
Aktiverar jag bildbiblioteket så står det att bilderna läggs upp på icloud MEN bilderna som är synkroniserad via itunes kommer raderas.

Hur får jag upp alla mina bilder (både dom som är tagna med mobilen och dom som är inlagda via itunes) upp i icloud och kan ha kvar dom i mobilen....

Beklagar om det är en otroligt simpel och korkad fråga, men frågar man inget får man inget veta.
Ha en bra kväll och tack i förhand.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-13 21:04

Har du en Mac? Välj i Bilder att du ska använda iCloudbibliotek. Sedan samma i din iPhone.

Ursprungligen av kenjon:

Har du en Mac? Välj i Bilder att du ska använda iCloudbibliotek. Sedan samma i din iPhone.

Kör win 10.
Men de bör väl finnas liknande inställning ska kolla imorgon.

Men finns samma bilder då i mobilen som på iCloud ?
Samt hur blir det då med dom som jag laddade över via iTunes som iPhone säger att dom raderas från mobilen om jag aktiverar iCloudbiblioyek ?
Tråkigt att den ska radera 400 bilder som man fått lägga över när man bytte mobil :/

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-13 21:31

Jag vet inte hur det funkar under Windows.
Ja, samma bilder finns på båda/alla enheterna.
Har du kört över de 400 bilderna till datorn? I så fall kommer ju de med i ditt iCloudbibliotek, bara att köra. Annars bör du flytta över dem till datorn först.
Med reservation om hur det funkar under Windows....

Yes dom är från min gamla mobil som jag drog över från en note 3 och synkade dom till iPhones via iTunes så dom är inte från iPhone. Från början. Tycke det är konstigt att mobilen vill radera just dessa bilder som inte är tagna med mobilen från början tack för hjälpen iaf ska kolla imorgon

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-09-13 21:40

Det är bara en information om att den tar bort de lokalt lagrade bilderna, de ersätts med bilderna från iCloud (vilka då innehåller även de 400).

  • Avstängd
  • 2016-09-13 23:18

iCloud Bild bibliotek finns till Windows också.
https://support.apple.com/en-us/HT205323

Tack för hjälpen både Kenjon & Hffre , det löste sig fin fint

Bevaka tråden