Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

externt jog-hjul osv..

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-07-15 09:12

Macoteket säljer 3 olika produkter som kan användas till att styra exempelvis Final Cut Pro på lite olika vis.
Dels finns Griffin PowerMate (595+moms), som är en enkel vridknapp,
Sen finns de två lite mer advancerade enheter som Contour Design Shuttle (1095+moms) och Space Shuttle (499+moms) som har ovannämnda hjul + en massa programmerbara knappar, för att sätta in/ut-punkter osv. Finns det någon här som har provat dessa, vad kan ni berätta om dem? Är det användbart? Jag är rädd för att de ändå är lite för små för att kännas som ett gammalt hederligt beta-controller-hjul..

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2003-07-15 10:01

Har inte provat någon av dem, men som gammal inbiten redigerare så kan jag bara kallt konstatera att man får oftast vad man betalar för i videosammanhang.

Å nån beta-känsla kan du nog inte räkna med så länge det inte finns plats för servon, magneter eller andra mekaniska delar som kan ge lite motstånd och känsla. Snabbspolning a la digital video är ju inte detsamma som rullande magnetband precis.

Snabbhet och effektivitet i redigeringen kan du däremot få med en dedikerad kontroll. Programerbara knappar och lätt åtkomliga play och shuttle-funtioner som gör arbetet snabbt och smidigt.

FYI
http://www.contouravs.com/shuttlepro_brochure.pdf

Senast redigerat 2003-07-15 10:33
  • Oregistrerad
  • 2003-07-15 16:01

sådärja, nu var det beställt. En styck Design Shuttle. Hoppas den känns trevlig..

Har kört med Contour shuttle pro i ett halvår nu.
Jobbar ungefär dubbelt så fort.
Musen behöver jag bara flytta en tredjedel så mycket = mindre risk för musarm.

Skulle dock vilja ha fyra knappar till så skulle jag bara använda tangentbordet för att skriva text.

Oj.. glömde nästan nämna vilken "analog känsla" joggen ger. Helt suverän.

Oftast behöver man fler knappar än man tror när man väl sätter igång och ställer in joggen för sina egna behov.

lätt värd 1100 + moms.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-16 00:23

Härligt! Ser fram emot att hårdköra den på ett kommande jobb i början av augusti!

Hm. Skummt.

Vi har en Contour och om man hårdjoggar i FCP 3 så kraschar det efter en liten stund. Något som känns igen?

Kör iofs 9.2 och senaste drivisen. Spelar det någon roll?

J.

Jag har kört Shuttle pron nu i drygt ett år och det är HELT ovärderligt för mig (och då är jag hyfsat pryo på FCP).

Jag kan inte annat än rekommendera den å det varmaste.

Jag använder bägge hjulen och dom 5+4 knapparna. Dom 4 som sitter under hjulet använder jag inte ännu, men jag har programmerat dom en gång i tiden.

Lite galet blir det om man snurrar med pekfingret för fort, för då fortsätter FCP att rulla på ett tag. Men om man kör långsamt så är det klockrent.

- Slice -

Går det över huvud taget att bromsa Shuttlen som i en gammal redigeringspulp där man tryckte ned joggen så låste bandet omedelbart? Jag har sutit och lattjat med såna där Shuttlar men jag får dem aldrig att från normal hastighet stanna till absolut stopp på ett blixtnsbbt avtryck. Enda sättet att klippa enligt mig. Sedan Avids dagar har jag sitället kört med vanliga "JKL" för det där. "K" stoppar you uppspelningen omedelbart utan lag och fippel med halkiga hjul.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-01 21:31

såja, nu har jag testkört shuttlen ett par gånger.. Vid första anblick kändes den lite väl lät toch plastig, men nä rjag lade den på bordet och började shuttla lite, märkte jag att det går bra, kanske man får sätta lite kludd under för att sätta bättre, beroende på underlag. Känslan från den dyrare studion finns där, om än lite "crippled" Den första stora nackdelen jag upptäckte var, precis som ni talat om, att den inte klara lite hårdare tag, den stannar helt enkelt för sent när man scrollat i snabb hastighet.. nåja, den ska få en rejäl genomkörare i helgen..

  • Medlem
  • 2003-08-09 12:03

JKL ligger på knapparna ovanför hjulet.

Anledningen till att FCP fortsätter när man använder jogghjulet är att den skickar tangenttryckningar som fastnar i tangentbordsbufferten innan de hinner utföras, jmf med att trycka högerpil många gånger i snabb följd.

Jag är väldigt nöjd med min Contour shuttle pro. I alla fall med hänsyn till kostnaden...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Cristian Bogdan
såja, nu har jag testkört shuttlen ett par gånger.. Vid första anblick kändes den lite väl lät toch plastig, men nä rjag lade den på bordet och började shuttla lite, märkte jag att det går bra, kanske man får sätta lite kludd under för att sätta bättre, beroende på underlag. Känslan från den dyrare studion finns där, om än lite "crippled" Den första stora nackdelen jag upptäckte var, precis som ni talat om, att den inte klara lite hårdare tag, den stannar helt enkelt för sent när man scrollat i snabb hastighet.. nåja, den ska få en rejäl genomkörare i helgen..

Nu har du haft den här pryler ett tag... Vad tycker du när du fått chansen att jobba med den?

Sedan undrar jag om någon har erfarenhet av att använda denna i Logic för OS X. Har lite småfunderingar på att skaffa en nämligen.

Ni som använt den, är den roddig att konfigurera om?

/Jont Olof

Joggen funkar bra för mig, men man måste trixa till passande inställningar.

Jogg left/right = left/right

Shuttle funkar för mig när jag satte den som max (shuttle zone 7) shift - right hold down.

Shuttle zone 6 satte jag på shift - right six times per second.

zone 5 four times per second
och
zone 1-4 satte jag på samma
right hold down

då springer inte "filmpekaren" iväg och man har bra kontroll.

Obs. Dessa inställningar gäller FCP

Senast redigerat 2003-08-30 19:38
  • Medlem
  • 2003-08-24 16:29

Det här har jag inte med att göra egentliggen men;
hur lång tid tar det att lära sig joggen? och vem betaler dig för tiden?
min erfarenhet är att sätt dig rak i stolen och fortsätt med musen. då är iallafdall en timme en faktiskt timme och inte 1,5...

fast å andra sidan är jag ganska imponerad av dom som kör "penna", det går ruggit snabbt...

ps. vill inte vara nego men det blir man lätt

Konstigt sätt att resonera Gonzo. Ingen betalar mig för att lära mig någonting. Och ingen kommer heller att betala mig för det jag inte kan. Och vad skall man då tjäna pengar på?

  • Medlem
  • 2003-08-24 20:13

Inte konstigt alls, det finns massor av rolig kringutrustning man kan använda sig av när man redigerar, ofta är det dyra maskiner man sitter på, ofta äger man dom inte själv, ofta är man anställd alt freelance, därför är det någon annan som betalar!
Om man sitter hemma på fritid och drar i spakara är det en annan femma, alternativt att arbetsgivaren ger sitt med tycke.

nästa punkt, hur man lär sig. Finns kanske inte så många ställen att just lära sig redigering, lite moment 22, men att stanna kvar efter arbetstid eller varför inte säga; hej jag kan inte den här utrustningen men är villig att lära mig för inga pengar alls.... osv osv.

/g

Har precis börjat använda en Contour Shuttle Pro och hade problem med tangentbordsbufferten med FCP 3.0.4 Ganska mycket eftersläpning när man "joggade". Men när jag bytte till FCP4 för någon dag sedan försvann alla dessa problem - alldeles bortsett att jag fick en massa nya realtidseffekter!

Vet ifs inte om det berodde på FCP4 eller om det var någon annan inställning som ändrat på sig...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-08-29 14:57

Jag redigerade TV-nyheter på en Command Post tillsammans med FCP2, den va riktigt effektiv vid ljudredigering (radio klippning).
En liten varning bara, råkar man scrolla vid Log & Capture läge så får man vänta läääänge innan en trött bandare klart gjort instruktionerna.

Fridhems Folkhögskola i Svalöv
har sommmarkurser i redigering.

Tyvärr endast i Edit* By Proligic.

Grundkurs i FCP kan du få av mig...;)
(inkl. Shuttle Pro;) )

  • Medlem
  • 2004-06-29 16:20

Hej!

Vi sitter med Premiere Pro 7 för PC för tillfället. Har inköpt en Shuttle Xpress till detta ändamål. Dock fungerar standardinställningarna inte särskilt bra med programmet. Vi vill helt enkelt att detta funkar:

1. När vi snurrar på den YTTRE ringen så ska filmen naturligtvis spolas i olika hastigheter åt de båda hållen. Detta funkar inte och jag är inte helt överens med inställningsprogrammet om hur så ska ske.

2. Den INRE ringen vill vi naturligtvis stega frame-by-frame, och detta verkar fungera även om vi skulle önska att det går något snabbare än vad det gör nu.

Någon som jobbat med detta program och denna eller liknande controller? Tacksam för svar. Ni kanske t o m har en inställning som funkar bra och som ni kan skicka?

/Fredrik

1
Bevaka tråden