Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart ska man börja?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena.
Vill lära mig programmera, vet inte varför, men har fått ett intresse för det även fast jag pluggar ekonomi just nu.
Har en Mac, iPhone, xcode och swift playground. Vart och vad ska man börja med? Öppnade nytt xcode "dokument" som playground fil, kom upp detta:
//: Playground - noun: a place where people can play

import UIKit

var str = "Hello, playground"

Har ingen aning vad jag ska göra, så finns det någon som kunde förklara vart jag bäst kan börja? Ska jag bara läsa runt på forum & kolla youtube? Vet inte riktigt vart jag ska börja.
Tack !

Börja läs på om Swift https://developer.apple.com

Ursprungligen av barbapappa_86:

Börja läs på om Swift https://developer.apple.com

Har swift playground, är det de du menar?
Du har länkat developer sidan, ska man verkligen köpa apple developer när man inte kan alls något om swift/xcode/obj-c?

Ursprungligen av zmnako:

Har swift playground, är det de du menar?
Du har länkat developer sidan, ska man verkligen köpa apple developer när man inte kan alls något om swift/xcode/obj-c?

Swift är programmeringsspråket. Apples developersida är en bra början och naturligtvis så behöver du inte betala för att läsa på om Swift. Suddgummis länkar kanske är bättre.

Ursprungligen av suddgummi:
Ursprungligen av barbapappa_86:

Swift är programmeringsspråket. Apples developersida är en bra början och naturligtvis så behöver du inte betala för att läsa på om Swift. Suddgummis länkar kanske är bättre.

Tack så mycket båda två, ska läsa på för fullt. Ska master swift,hehe

Där kan man lära sig också men det är väl mer lämpligt för barn?
https://code.org/learn

Ursprungligen av calinou:

Där kan man lära sig också men det är väl mer lämpligt för barn?
https://code.org/learn

Kvittar om det är för barn, sålänge det är lärorikt!
Tackar

Jag gillade codeacademy (Jag körde python, men det kanske finns bättre språk att börja med) och deras olika "kurser". Ganska roligt och går fort. Men codeacademy har inte något för swift.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-12 10:08
Ursprungligen av zmnako:

Har en Mac, iPhone, xcode och swift playground. Vart och vad ska man börja med?

Om du vill leka dig fram med Swift Playgrounds behöver du en iPad.

99mac testar Swift Playgrounds

Ursprungligen av IngoX:

Om du vill leka dig fram med Swift Playgrounds behöver du en iPad.

99mac testar Swift Playgrounds

Finns ett "läge" i Xcode som heter Playgrounds också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-23 11:14
Ursprungligen av skrotnisse92:

Jag gillade codeacademy (Jag körde python, men det kanske finns bättre språk att börja med) och deras olika "kurser". Ganska roligt och går fort. Men codeacademy har inte något för swift.

Jag körde också Python på codeacadamy, får jag fråga vad du gick vidare med sen?
Gillar också deras koncept, så kan även rekommendera det om man är nybörjare:)

Ursprungligen av Wikkan:

Jag körde också Python på codeacadamy, får jag fråga vad du gick vidare med sen?
Gillar också deras koncept, så kan även rekommendera det om man är nybörjare:)

Vidare och vidare. Tyckte python var tråkigt och sen lärde jag mig matlab för matematisk programmering pågrund av studier.

Edit: Ska hört att C ska vara vettigt att prova efter python, men vad vet jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-01-30 22:53

Programmeringsspråk är som "vanliga" språk, kan man de grundläggande principerna är det inte jättesvårt att hoppa mellan olika, i alla fall inte inom samma språkfamilj. Swift är kanske inte det lättaste att börja med (även om det är betydligt mindre tungrott än Objective-C).

Börjar du från noll skulle jag rekommendera javascript-kursen på Codeacademy.

Ursprungligen av skrotnisse92:

Edit: Ska hört att C ska vara vettigt att prova efter python, men vad vet jag.

Vill du hata programmering är C ett ypperligt språk att börja med.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Vill du hata programmering är C ett ypperligt språk att börja med.

Jag har försökt mig på C men väääldigt lite, tyckte det var sårt redan från start :-/

Ursprungligen av Wikkan:

Jag har försökt mig på C men väääldigt lite, tyckte det var sårt redan från start :-/

Det kräver ju nästan att man är ingenjör; man måste hålla koll på minneshantering och se till att man inte gör nåt dumt. Kort sagt kräver språket att programmeraren verkligen vet vad han gör.

1
Bevaka tråden