Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filer blir slumpvis obrukbara på lagerpartitionen

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-06 19:10

Hej, jag sitter med en iMac 27 mitten 2010, 24GB RAM, Yosemite och en 2TB snurre-disk med 3 partitioner, 2 med system och en större för lagring. Jag har under senaste månaderna/halvåret/… upptäckt att filer på lagerpartitionen blir obrukbara; arkiv, bilder, texter och film/videos.

Skivverktyget tycker allt är toppen och likaså TechTool9. Den senare har jag kört för defragmentering och allmänt underhåll emellanåt för att se om det går att få tillbaka dem vilket alltså inte går. Jag kör en torrent-klient emellanåt mot lagerpartitionen. De enda programmen som körs på den är något spel typ BigFish.

Jag har inga varningar typ S.M.A.R.T eller om döda bitar på disken från TT och Malwarebytes Anti-Malware/X-Clam hittar inget heller.

Någon som har en tanke om vad som sker? Än har inga arbetsfiler dött men…

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-06 20:04

Är systemet stabilt? Krascher?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-06 20:33

Inga krascher. Det är stabiliteten som fördröjt klivet upp till Sierra…

  • Medlem
  • 2017-08-06 21:08

Två för system? Vilket mer system? Hur är partitionerna formaterade?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-06 22:16

I Skivverktyg, uppifrån och ned; Sierra-partitionen ca 150GB, lager-partitionen ca 1,7 TB och Yosemite-partitionen, som jag fortfarande använder på daglig basis, knappt 150GB. Allting macOS Extended journalfört. Gör nu en ytkontroll av disken med TT.

  • Medlem
  • 2017-08-06 22:20

Hårddisken har sannolikt dåliga sektorer. Byt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-07 10:28

Min tanke också, men borde det inte upptäckas av Skivverktyg/TechTool? Körde TTs ytkontroll och inget att rapportera. Tog SMART en sväng till med TT och allt verkar ok.

  • Medlem
  • 2017-08-07 10:50

Min erfarenhet är att S.M.A.R.T. eller skivverktyg inte upptäcker allt vad gäller fel på hårddiskar. Så enkelt är det. Vill du testa ett gratisalternativ, kanske upptäcker det något, så kan du göra det i Smartmontools via Terminalen. Kommando (om du bara har en disk):

smartctl -a disk0

PS. En alternativ förklaring skulle kunna vara att lagringspartitionen helt enkelt inte lirar med två olika Mac OS-system.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-07 13:16

Tack för tips! Provat ./smartctl men tycker allt ok med enheten. Kör den längre varianten nu.
Ditt PS Alix: kanske ska ta det här som incitamentet att migrera systemet, men det måste vara fler som kör flera system på samma maskin?

  • Medlem
  • 2017-08-07 13:43

Det är det säkert. Men kanske inte med en separat lagringspartition. Det kändes lite udda när jag läste det. Egentligen borde det väl fungera utan problem, men man får försöka hitta möjliga felkällor.

1
Bevaka tråden