Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! Krypterad iphone backup - alternativ?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har läst flera inlägg om det krypterade lösenordet men hittar inte svar.
Jag min gamla iphone som funkar, och en helt ny. I itunes är säkerhetskopian krypterad av oklar anledning.

1. Jag minns inte lösenordet och vet inte alls när detta kan ha skrivits in, och vilket typ av lösenord osv.
Vissa skriver att det är första lösen man någonsin angav till apple... typ 10 år sen i mitt fall. Inte den blekaste.
Andra säger siffer-pin i tlf osv. När började apple med krypteringen (så jag kan gissa ungefär när jag hittat på ett lösenord)?
Är det sifferlösen eller bokstäver eller valfritt? Blir galen... provat 20 olika varianter.

2. Kan jag kringgå detta och spegla tillbaka backupen från iCloud till den nya? Själva speglingen ska inte va några problem vad jag förstått. Eller kommer itunes uppfatta den nya luren som om det vore den gamla (dvs med mitt gamla apple-id + krypteringskravet i itunes osv) och kräva lösenord igen? Eller skulle jag då kunna säkerhetskopiera nya telefonen efter att "speglat" den från iCloud i Itunes och där välja "inte krypterad backup"?

3. Har någon provat ngn av programmen på nätet som man kan köpa tex Jihosoft, Iseepassword osv som kör dictionary attack, bruteforce, mask bruteforce osv? Och funkar det?

Snälla hjälp om ngt sätt finns! Tack!

Senast redigerat 2017-10-15 22:36
  • Medlem
  • 2017-10-15 23:33
Ursprungligen av fillejaco:

... I itunes är säkerhetskopian krypterad av oklar anledning. ...

Oklart är det inte. Någon, du själv eller någon som har tillgång till ditt datorkonto, har bockat för att säkerhetskopian ska krypteras. Det är nämligen en aktiv åtgärd som ska till för det. När man gör det efterfrågas ett lösenord, som man anger där och då. Man anger det två gånger och man ges möjlighet att lägga till det i nyckelringen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-10-16 06:17
Ursprungligen av fillejaco:

2. Kan jag kringgå detta och spegla tillbaka backupen från iCloud till den nya?

Ja

Ursprungligen av fillejaco:

Eller kommer itunes uppfatta den nya luren som om det vore den gamla (dvs med mitt gamla apple-id + krypteringskravet i itunes osv) och kräva lösenord igen?

Nej

Ursprungligen av fillejaco:

Eller skulle jag då kunna säkerhetskopiera nya telefonen efter att "speglat" den från iCloud i Itunes och där välja "inte krypterad backup"?

Ja

En anledning till att kryptera iTunes-backupen är att få med hälsodata, den tas inte med i okrypterad backup. Appen Hälsa kom 2014 med iOS 8 - om det kan ge dig någon ledtråd till när du valde att kryptera din backup. Men jag är ganska säker på att valet att kryptera iTunes-backup fanns tidigare än så.
iCloud-backupen är alltid krypterad och innehåller hälsodata.

Om den gamla iphonen är uppdaterad till iOS 11 kan man numera även använda snabbstart.
Överföra innehåll från en tidigare iOS-enhet

Tack IngoX!
Jag tänker bara att när jag speglat innehållet från iCloud till den nya enheten, kommer ju den ha samma apple-id som min gamla (dvs samma email och lösen) och när man sätter in den i itunes lär itunes väl ta den nya enheten för min gamla pga apple-id't ? Och när man då gör säkerhetskopian i itunes borde den väl kräva det gamla lösenordet? För det är väl inte knutet enbart till krypteringen jag gjorde då, utan till den OCH telefonens apple-id?

Ingen som har provat att forcera lösenordet med program från tredje part?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-10-16 08:35
Ursprungligen av fillejaco:

Tack IngoX!
Jag tänker bara att när jag speglat innehållet från iCloud till den nya enheten, kommer ju den ha samma apple-id som min gamla (dvs samma email och lösen) och när man sätter in den i itunes lär itunes väl ta den nya enheten för min gamla pga apple-id't ? Och när man då gör säkerhetskopian i itunes borde den väl kräva det gamla lösenordet? För det är väl inte knutet enbart till krypteringen jag gjorde då, utan till den OCH telefonens apple-id?

Ingen som har provat att forcera lösenordet med program från tredje part?

Man kan ha flera enheter samtidigt med samma Apple-ID och de ses som separata enheter i iTunes med separata backuper.

Däremot är jag utan iTunes framför mig just nu lite osäker på om kryssrutan för krypterad backuo i iTunes är en generell inställning för alla enheters backuper eller om den görs per enhet.

Valet för lösenord gäller per enhet. Fördelen med en krypterad backup är inte bara hälsodata utan även lösenord/login till bl.a. wi-fi-nätverk följer med.

YES! Har äntligen funnit svaret och lösningen!

Ringde apple. Nu kan man återställa krypterat lösenord (om du har tillgång till iphone/Ipad som du gjort säkerhetskopieringen ifrån och den är iOS11 eller senare).

Med iOS 11 eller senare kan du göra en ny krypterad säkerhetskopia av din enhet genom att nollställa lösenordet. Så här gör du:

0. Om du inte uppdaterat till iOS 11 eller senare = uppdatera först din telefon.
1. På din iOS-enhet går du till Inställningar > Allmänt > Nollställ.
2. Tryck på Nollställ alla inställningar och ange din iOS-lösenkod.
3. Följ stegen för att nollställa dina inställningar. Det påverkar inte dina användardata eller lösenord men nollställer inställningar som skärmens ljusstyrka, hemskärmens layout samt bakgrundsbild. Det tar även bort dina lösenord på krypterade säkerhetskopior.
4. Anslut din enhet till iTunes igen och skapa en ny krypterad säkerhetskopia.

Du kommer inte kunna använda tidigare krypterade säkerhetskopior men du kan säkerhetskopiera nuvarande data med iTunes och ställa in ett nytt lösenord för säkerhetskopior.

Om du har en enhet med iOS 10 eller tidigare kan du inte nollställa lösenordet. I det här fallet prövar du följande:
- Kontakta personen som har ställts in din enhet.
- Använd en iCloud-säkerhetskopia istället för iTunes. Om du inte har en iCloud-säkerhetskopia kan du skapa en.
- Pröva att använda en äldre iTunes-säkerhetskopia.

// Jag gjorde 0-4 och var lite nervös att allt skulle försvinna från iphonen när man väljer nollställ (välj inte nollställ & radera!!).
Ingen data såsom bilder, sms, telefonbok osv försvinner. Sen var det bara att göra en ny säkerhetskopia i itunes utan kod/kryptering eller med och välja ett nytt lösenord.

Har du tappat/skadat din iphone och inte har tillgång till den och ska återskapa via itunes gäller det att komma ihåg lösenordet eller alternativt återskapa via icloud.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2017-10-16 18:29

Japp, jag gjorde denna manöver för någon vecka sedan på fruns backup.
Det finns en KB för detta:
https://support.apple.com/sv-se/HT205220

1
Bevaka tråden