Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 7 bugg?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2017-12-13 19:12

Privat använder jag Samsung, men som jobbtelefon har jag en iPhone 7 Plus.

Ofta ramlar jag ner på 5-10% i batterikapacitet innan jag kommer in och kan sätta luren i laddaren,

Det märkliga jag upplever är att var tredje gång ca så skjuter batteritiden i höjden på bara några sekunder till runt 40-45%.

Jag har då testat att koppla loss och se om styrkan består och det gör den.

Är det så att det redan finns kapacitet i batteriet och displayen visar fel? Eller ”snabbladdas” den upp så fort....bara ibland?

Använder bara original laddare i vanligt vägguttag.

Någon som upplevt samma? Vad kan det bero på?

Testa att ladda telefonen ordentligt och sedan låta den ladda ur ordentligt ett par gånger, detta ska (om jag förstått det rätt) ”kalibrera” telefonen så den uppskattar och visar mer korrekt batteriprocent.

/Christopher

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2017-12-13 20:01
Ursprungligen av rosen888:

Testa att ladda telefonen ordentligt och sedan låta den ladda ur ordentligt ett par gånger, detta ska (om jag förstått det rätt) ”kalibrera” telefonen så den uppskattar och visar mer korrekt batteriprocent.

/Christopher

Egentligen upplever jag inget problem med att telefonen beter sig så här, jag tycker bara att det är märkligt att den hoppar upp till nästan halv batterikapacitet på det viset ibland.
Men jag ska testa att göra så som du tipsar om. Tack!

Har du haft telefonen i kyla? Kring och under nollstrecket?

Det skulle kunna vara att batteriet blir kallt och tappar kapacitet i kyla. Det går ganska snabbt att återställa när du väl kommit inomhus igen

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-12-13 22:48

Det finns inget bra sätt att momentant mäta ett batteris kapacitet. Istället mäter man polspänningen, och uppskattar hur mycket det motsvarar i förväntad kapacitet.
När du kopplar in laddaren skickar ju den in en högre spänning än vad batteriet håller (annars skulle det inte laddas). Det gör att telefonen tror att kapaciteten är högre. Om du slutar ladda då när den har nått 45 % så kommer den troligen att sjunka snabbare än om du laddar fullt och sedan börjar mäta från 45 % och neråt.
Det är väldigt små spänningar det rör sej om och en kalibrering kan göra att telefonen gissar bättre. Men det är fortfarande en gissning.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2017-12-14 14:54
Ursprungligen av BlackSmp:

Har du haft telefonen i kyla? Kring och under nollstrecket?

Det skulle kunna vara att batteriet blir kallt och tappar kapacitet i kyla. Det går ganska snabbt att återställa när du väl kommit inomhus igen

Det kan mycket väl vara boven i dramat.
De gånger det skett har jag ofta varit ute och jobbat, för att komma in och sätta den i laddaren.
Och om jag inte missminner mig så är det först nu under nov-dec det skett.

1
Bevaka tråden