Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fildelning från Linux till Mac OSX.1.5?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag undrar vad det finns för fildelningsalternativ på Linux som gör att jag kan montera mappar på min mac med 10.1.5. Under 10.2 så finns det ju stöd för smb (samba) men hur gör jag under 10.1.5?

/Linus

PS: Det vore ett plus om windows kunde montera samma mapp, flickvännen vägrar... :/

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-09-05 21:16

Netatalk använder du dig av. Det brukar finnas med i dom flesta linux-distar. För Windows måste du använda dig av Samba.
Fast, iofs borde du ju kunna köra nfs också, MacOS 10.1 har väl stöd för det? Och det finns säkert nåt slags stöd i Windows för det med.
Jag har dock aldrig satt upp något annat än en netatalk-server.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-09-05 21:24

Vad jag vet så finns väl Samba även i 10.1. Välj Gå->Anslut till server och skriv in sökvägen enligt smb://servernamn/delningsnamn/.

Mer info på Apples supportsidor.

Annars kan du använda Webdav, som är en modul till Apache, på linuxmaskinen. Webdav är det som heter webbmapp i windows.

  • Medlem
  • 2003-09-05 23:02

netatalk rockar, riktigt enkelt att sätta upp, finns färdiga rpmer för den late.
riktigt jädna snabbt är det med.

skulle till och med kunna rekoomendera de som billig skräp filserver (notera skräp = bara för det är så många gudomliga mac användare här, givetvis ska du ha en pantherserver va tänkte jag på..)

  • Medlem
  • 2003-09-05 23:03

satan, spenderade jag mitt 50:de inlägg här.. skäms på mej.

Tackar!

Ska genast testa, nu gäller det bara att välja dist...

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-09-06 18:16

Debian lovordas ju från många håll. Har länge velat testa den, men jag har inte haft någon PC på ett bra tag nu.
Annars är Gentoo trevlig, men lite klurig att installera och tar nog bra tid på sig att installeras på en gammal burk, eftersom det mesta kompileras vid installationen.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-09-06 18:17

Se till att köra en up-to-date version av netatalk bara, dom lite äldre buggar friskt med MacOS X. Iallafall med Jaguar.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-06 21:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Linus Söderlind
Tackar!

Ska genast testa, nu gäller det bara att välja dist...

Mandrake är inte fel. Smutt som bara den.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Fast, iofs borde du ju kunna köra nfs också, MacOS 10.1 har väl stöd för det? Och det finns säkert nåt slags stöd i Windows för det med.

Själv tycker jag att man gott kan skippa att köra afp (netatalk) och bara köra nfs mellan linuxburken och Macen. Klart smidigast så länge servern är igång hela tiden och då Macen är en stationär burk som man inte flyttar omkring så mycket. Då kommer den delade ytan på servern att upplevas precis som en lokal hårddisk, så man behöver alltså aldrig ansluta manuellt till servern. Ska man däremot ha en bärbar dator som klient så är det smidigare att köra afp, eftersom OS X får psykbryt om en ansluten nfs-server försvinner.

Windows och nfs låter däremot inte kul... dela hellre ut saker via SMB (med Samba), så slipper man lägga in obskyr klientprogramvara på windows-burken.

Ett annat alternativ är att köra WebDAV (via Apache) på din Linuxhoj. WebDAV kan en XP och W2K-burk montera på skrivbordet, liksom OS X.

1
Bevaka tråden