Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 794 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av andlin76:

Fanns det inte nått årtal då alla läsare ska vara ”blibbbara”?

Har för mig att jag läst att alla betalterminaler (i hela Europa ?) ska acceptera kontaktlös betalning via NFC innan 2019-12-31 (?)

Ursprungligen av andlin76:

Angående vilka läsare som är uppkopplade så tycker jag det är svårt att se på läsaren om den är ”blippbar”
Verkar som samma läsare kan ha funktionen på eller av beroende på var man handlar.

Fanns det inte nått årtal då alla läsare ska vara ”blibbbara”?

Snart har ApplePay funnits här i ett år, kanske kommer fler kort efter det??

Är så sjukt trött på att vänta och allt hemlighetsmakeri...

Jag minns aldrig om det var 2020 alla skulle kunna hantera kontaktlösa betalaningar? Eller redan 2019?

Ja, det krävs mjukvarustöd i butikens kassasystem för att de ska kunna köra kontaktlöst även om hårdvaran stödjer det. Jag håller definitivt med om din första iakttagelse. Den stör mig också

Nu har jag ’äntligen’ Apple Pay. Öppnade ett konto hos Nordea

Handlat hos H&M och ICA Malmborgs i Malmö. Det är lite joxit tycker jag. Först blippar jag - sen måste jag föra upp telefonen för FaceID och sedan blippa igen och dubbelklicka på sidoknappen. Gör jag fel?

Ursprungligen av el gringo:

Nu har jag ’äntligen’ Apple Pay. Öppnade ett konto hos Nordea

Handlat hos H&M och ICA Malmborgs i Malmö. Det är lite joxit tycker jag. Först blippar jag - sen måste jag föra upp telefonen för FaceID och sedan blippa igen och dubbelklicka på sidoknappen. Gör jag fel?

Jag begriper inte rikigt varför du blippar två gånger? Är det första ICA-kortet?

Själva betalingen skulle jag beskriva som: dubbelklick på sidoknappen, titta på telefonen, blippa.

Tack för tips!

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag begriper inte rikigt varför du blippar två gånger? Är det första ICA-kortet?

Själva betalingen skulle jag beskriva som: dubbelklick på sidoknappen, titta på telefonen, blippa.

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2018-09-12 08:20

Dubbel? Möjligen en extra avgift men inte dubbel

Medlemskort etc med qr kod förs över till wallet så de ligger på såväl klocka som mobil

Medlemskort i Wallet -det har jag missat. Har du något exempel där det fungerar?

Choke

Ursprungligen av Choke55:

Medlemskort i Wallet -det har jag missat. Har du något exempel där det fungerar?

Choke

Jag har medlemskortet Rewards från BestWestern i Wallet.
Skulle vara kul om IKEA kunde lägga sitt medlemskort där också, som komplement till medlemskortet som finns i deras iOS app!

Choke

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag har medlemskortet Rewards från BestWestern i Wallet.
Skulle vara kul om IKEA kunde lägga sitt medlemskort där också, som komplement till medlemskortet som finns i deras iOS app!

Om det finns en QR-kod eller liknande kan du skapa dem själv via lämplig app. Jag använder Pass2U Wallet

Och har exvis skapat kort för QR-koden från körkortet (personnummer) och IKEAs kort i min Wallet

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2018-09-12 09:52

Om det finns en QR-kod eller liknande kan du skapa dem själv via lämplig app. Jag använder Pass2U Wallet

Och har exvis skapat kort för QR-koden från körkortet (personnummer) och IKEAs kort i min Wallet

Tack för tipset - dock gick det inte att använda den nya koden som finns på mitt körkort.

Tack för tipset - dock gick det inte att använda den nya koden som finns på mitt körkort.

Körkortet kan vara lite lurigt. Det tog några gånger innan jag fick det rätt men det fungerar nu. Och om körkortet fungerar i kassorna när de scannar det så borde det också fungera i Wallet

Jag har använt Apple Pay med min AW sedan det kom till Sverige - idag upptäckte jag att det inte syns några transaktioner sedan november 2017 i Wallet. Dessvärre så dras det pengar från kortet:-) Mejlade till Nordea och frågade - fick luddigt svar att kanske har Apple gjort någon ändring.
Hur är det mer er andra som använder Apple Pay med AW - ser ni transaktionerna?

Hur är det mer er andra som använder Apple Pay med AW - ser ni transaktionerna?

Nej. Har säkerligen gjort minst hundra köp med klockan och inga har synts i Wallet. Bara köp med telefonen syns i Wallet.

• Medlem
  • Luleå
  • Idag 06:24
Ursprungligen av Lars Einarsson:

Nej. Har säkerligen gjort minst hundra köp med klockan och inga har synts i Wallet. Bara köp med telefonen syns i Wallet.

Nånstans läste jag att anledningen är att det är olika "kort" i telefon och klocka, även om det är samma riktiga kort som lagts in i båda.
Däremot borde alltså klockan kunna visa kvitton från det man köpt med den, men de verkar inte ha implementerat detta i wallet-appen på klockan (än?).

Ursprungligen av json:

Nånstans läste jag att anledningen är att det är olika "kort" i telefon och klocka, även om det är samma riktiga kort som lagts in i båda.
Däremot borde alltså klockan kunna visa kvitton från det man köpt med den, men de verkar inte ha implementerat detta i wallet-appen på klockan (än?).

Tack för informationen - låter logiskt.

Choke

Ikea-kortet har jag kört i Wallet i flera år, fungerar kanon. I början fungerade det endast i restaurangkassorna och inte i butikskassorna av någon anledning men numera går det utmärkt i butikskassorna också.

Bevaka tråden