Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS Mojave

Tråden skapades och har fått 109 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har en Macbook Pro 2014 vilket borde vara tillräckligt för att kunna köra MacOs mojave. Men uppdateringen dyker inte upp i App Store.

Vad kan detta bero på?

Aha...det räknas inte som en uppdatering utan man får själv gå till programmet och aktivt aktivera nedladdningen. Lite märkligt.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Jag har en Macbook Pro 2014 vilket borde vara tillräckligt för att kunna köra MacOs mojave. Men uppdateringen dyker inte upp i App Store.

Vad kan detta bero på?

Aha...det räknas inte som en uppdatering utan man får själv gå till programmet och aktivt aktivera nedladdningen. Lite märkligt.

Så har det varit sen App Store kom. Tänk så här; Det är ingen uppdatering, det är en ny systemversion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-30 19:52
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Jag har en Macbook Pro 2014 vilket borde vara tillräckligt för att kunna köra MacOs mojave. Men uppdateringen dyker inte upp i App Store.

Vad kan detta bero på?

Aha...det räknas inte som en uppdatering utan man får själv gå till programmet och aktivt aktivera nedladdningen. Lite märkligt.

Det är inte självklart att alla vill uppdatera direkt. Folk med produktionskritiska burkar ligger inte sällan en eller två versioner efter eftersom de inte vill vara de som upptäcker buggar, eller helt enkelt är nöjda med det som fungerar. If it ain't broke, don't fix it!

Vänligen, Ylan

Någon som har en aning om hur jag skriver backslash på en ny Macbook Pro 2018 med Touchbar? Utan att öppna "Hjälp"-dropdownmenyn. FN+Option+Shift+7 skriver backslash men öppnar även denna förbannade Hjälpmenyn då ifall jag förstått det rätt så ska det funka Option+Shift+7 vilket det inte gör :/

Ursprungligen av SLilja:

Någon som har en aning om hur jag skriver backslash på en ny Macbook Pro 2018 med Touchbar? Utan att öppna "Hjälp"-dropdownmenyn. FN+Option+Shift+7 skriver backslash men öppnar även denna förbannade Hjälpmenyn då ifall jag förstått det rätt så ska det funka Option+Shift+7 vilket det inte gör :/

Option+Shift+7 ÄR kortkommandot. Om inte det fungerar så har du sannolikt fel tangentbordsinställning.

Gå till Apple-menyn > Systeminställningar > Tangentbord > Inmatningskällor. Se till att det bara står Svensk - Pro i listan till vänster. (Inte bara Svensk, det måste vara Pro)
Notera att du även i detta fönstret kan se vad du får för tecken om du håller ner Opt och/eller Shift, på tangentbordsbilden till höger.

Konstigt att jag Inte fått installations-hänvisning för denna nya MAC OS....... Den finns inte heller i App-store listan över saker att installera som det brukar vara.

Ursprungligen av calinou:

Konstigt att jag Inte fått installations-hänvisning för denna nya MAC OS....... Den finns inte heller i App-store listan över saker att installera som det brukar vara.

Det är för att det inte är en uppdatering av ditt nuvarande system, utan en helt ny systemversion. Du måste alltså själv leta upp den och installera, precis som när du hämtar en ny app. Sök efter "Mojave" bara så hittar du.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-01 09:06
Ursprungligen av calinou:

Konstigt att jag Inte fått installations-hänvisning för denna nya MAC OS....... Den finns inte heller i App-store listan över saker att installera som det brukar vara.

Se inlägg #63-65

Ursprungligen av jakobnilsson:

Det är för att det inte är en uppdatering av ditt nuvarande system, utan en helt ny systemversion. Du måste alltså själv leta upp den och installera, precis som när du hämtar en ny app. Sök efter "Mojave" bara så hittar du.

Mac-användare nuförtiden har vant sig vid hur det funkar på iOS...
En gång i tiden fick man aktivt köpa nästa systemversion! ?

Ursprungligen av jakobnilsson:

Det är för att det inte är en uppdatering av ditt nuvarande system, utan en helt ny systemversion. Du måste alltså själv leta upp den och installera, precis som när du hämtar en ny app. Sök efter "Mojave" bara så hittar du.

Trodde att det skulle uppmanas att installera om ny OS som med Yosemite och dom andra.

Ursprungligen av IngoX:

Se inlägg #63-65
Mac-användare nuförtiden har vant sig vid hur det funkar på iOS...

Tack för info, slarv av mig......

Ursprungligen av IngoX:

Se inlägg #63-65
Mac-användare nuförtiden har vant sig vid hur det funkar på iOS...
En gång i tiden fick man aktivt köpa nästa systemversion! ?

Ja och de låg på SKIVA dessutom Vilken stenålder, men det var fina förpackningar.

Ursprungligen av carlsson:

Option+Shift+7 ÄR kortkommandot. Om inte det fungerar så har du sannolikt fel tangentbordsinställning.

Gå till Apple-menyn > Systeminställningar > Tangentbord > Inmatningskällor. Se till att det bara står Svensk - Pro i listan till vänster. (Inte bara Svensk, det måste vara Pro)
Notera att du även i detta fönstret kan se vad du får för tecken om du håller ner Opt och/eller Shift, på tangentbordsbilden till höger.

Tack för svar, dock så hjälper detta inte utan problemet kvarstår.

Bifogar en bild över inställningarna.
https://imgur.com/a/lKjT0oT

Ursprungligen av SLilja:

Tack för svar, dock så hjälper detta inte utan problemet kvarstår.

Bifogar en bild över inställningarna.
https://imgur.com/a/lKjT0oT

Okej.
Prova med:
- Annat tangentbord.
- Annan användare.

Ursprungligen av carlsson:

Okej.
Prova med:
- Annat tangentbord.
- Annan användare.

TACK! Det funkade med ett nytt konto, nu är bara frågan hur man får igång det på mitt vanliga konto

Ursprungligen av SLilja:

TACK! Det funkade med ett nytt konto, nu är bara frågan hur man får igång det på mitt vanliga konto

Strålande!

Då vet vi att det är någon inställning på din användare som är knas. Det gäller bara att hitta vilken...

Har du möjlighet att radera denna filen i din användarmapp, och se om det funkar? (Omstart kan krävas.)
~/Library/Preferences/.GlobalPreferences.plist

Ursprungligen av carlsson:

Strålande!

Då vet vi att det är någon inställning på din användare som är knas. Det gäller bara att hitta vilken...

Har du möjlighet att radera denna filen i din användarmapp, och se om det funkar? (Omstart kan krävas.)
~/Library/Preferences/.GlobalPreferences.plist

Har bara com.apple.preference.general.plist i den mappen

Ursprungligen av SLilja:

Har bara com.apple.preference.general.plist i den mappen

Det är en fil med punkt i början vilket innebär att den är osynlig. Slå på så att du ser osynliga filer med hjälp av COM+SHIFT+punkt.

Ursprungligen av carlsson:

Det är en fil med punkt i början vilket innebär att den är osynlig. Slå på så att du ser osynliga filer med hjälp av COM+SHIFT+punkt.

Hjälpte inte :/

Tror det blir att göra ett nytt konto och ta bort det gamla

En fråga till (som kanske inte hör till den här tråden):

Mitt iTunes match synkar inte mellan Mac och iPhone. Jag håller på att bli tokig. Har ägnat timmar åt att försöka lösa det här. Vad ska man göra?

  • Medlem
  • International user
  • 2018-10-03 18:08
Ursprungligen av SLilja:

Hjälpte inte :/

Tror det blir att göra ett nytt konto och ta bort det gamla

Kolla först på Systeminställningar > Tangentbord > Kortkommandon > Programkortkommandon. I den listan finns "Visa hjälpmenyn". Du kan avaktivera eller ändra den här. Det är möjligt att den redan är inställd till option-shift-/ och i så fall kan du ändra den och problemet borde vara löst.

Ursprungligen av SLilja:

Hjälpte inte :/

Tror det blir att göra ett nytt konto och ta bort det gamla

Ett annat alternativ som du kan börja med är att installera om systemet. Det är enkelt och man riskerar inte att något försvinner.
Starta om med CMD+R, och välj där "Installera om macOS".
Låt den tugga igenom, kan ta en stund dock.

Sen vill man ju alltid veta varför problem finns, så hade jag haft detta problemet hade jag tagit bort alla inställningsfiler och lagt tillbaka dem klumpvis, till dess att felet återkommer. Men det kräver tid och en dåres envishet...

Lycka till!

Har installerat Mojave och provade mörka läget. Ja det kan väl funka tänker jag och provar att jobba så. Sen ska jag läsa ett mail och boom! Som att få en ficklampa rätt i ögonen då innehållet i breven inte visas mörkt.

Då växlar jag tillbaka och nu är menylisten överst inte mörk längre. Det har jag använt sen den möjligheten dök upp. Känns trist med den ljusa. Finns det något "hack" som återställer mörka menyn?

Det var enkelt att hitta en fix så jag svarar på min egen fråga.

1. Ställ in Ljust läge
2. Klistra det här i ett fönster i Terminal och tryck retur
defaults write -g NSRequiresAquaSystemAppearance -bool Yes
3. Logga ut
4. Logga in och välj mörkt läge

Återställa
defaults delete -g NSRequiresAquaSystemAppearance

Gillade det mörka läget och körde det ett tag men tyvärr upplevde jag att verktygsmenyn i istort alla fönster blev mer svårläst, dom kunde gärna ha ljusat upp det som finns där en aning.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-10-31 09:09

Då kom äntligen första uppgraderingen till Mojave 10.14.1 som skulle lösa problemet jag har, att jag behöver logga in två gånger innan inloggningen fungerar, men problemet finns kvar? Jag har en iMac köpt i mars 2018. Har ni andra samma problem.

Ursprungligen av NisseH:

Då kom äntligen första uppgraderingen till Mojave 10.14.1 som skulle lösa problemet jag har, att jag behöver logga in två gånger innan inloggningen fungerar, men problemet finns kvar? Jag har en iMac köpt i mars 2018. Har ni andra samma problem.

Nej, har inte detta problem.
Det är inte så att du slagit på Filevault (då måste man ange lösenord när man sätter på datorn, och sen när man loggar in).

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-10-31 10:37

FileVault?

Ursprungligen av carlsson:

Nej, har inte detta problem.
Det är inte så att du slagit på Filevault (då måste man ange lösenord när man sätter på datorn, och sen när man loggar in).

Ursäkta dröjsmålet men det tog 1 timme att avaktivera FileVault och det löste problemet med inloggningen, men jag måste loggga in efter att jag startat om datorn men bara en gång.
Tack för hjälpen.

Ursprungligen av NisseH:

Ursäkta dröjsmålet men det tog 1 timme att avaktivera FileVault och det löste problemet med inloggningen, men jag måste loggga in efter att jag startat om datorn men bara en gång.
Tack för hjälpen.

Det går att stänga av lösenord vid inloggning också om du vill.
Systeminställningar > Användare och Grupper > Inloggning > Välj från menyn Automatisk inloggning.

Om du vill veta mer om Filevault som du har stängt av nu: https://support.apple.com/sv-se/HT204837

En notering: Jag får känslan av att du startar om din dator istället för att sätta den i vila (eftersom du uppmärksammar inloggningsdialogerna). Om man sätter sin dator i vila istället för att stänga av den, så sparar man mycket tid (man slipper uppstartstiden och att öppna alla program igen). macOS hanterar internminne på ett väldigt effektivt sätt vilket innebär att man sällan behöver starta om datorn – Generellt bara vid systemuppdateringar.
Bara ett litet tips!

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-11-01 07:34

Inloggning

Ursprungligen av carlsson:

Det går att stänga av lösenord vid inloggning också om du vill.
Systeminställningar > Användare och Grupper > Inloggning > Välj från menyn Automatisk inloggning.

Om du vill veta mer om Filevault som du har stängt av nu: https://support.apple.com/sv-se/HT204837

En notering: Jag får känslan av att du startar om din dator istället för att sätta den i vila (eftersom du uppmärksammar inloggningsdialogerna). Om man sätter sin dator i vila istället för att stänga av den, så sparar man mycket tid (man slipper uppstartstiden och att öppna alla program igen). macOS hanterar internminne på ett väldigt effektivt sätt vilket innebär att man sällan behöver starta om datorn – Generellt bara vid systemuppdateringar.
Bara ett litet tips!

God morgon. Tack för tipset.

Här kommer ett förtydligande.
Jag låter min iMac gå i vila sedan väcker jag den genom att klicka på musen.
Efter uppgraderingen till Mojave uppenbarade sig en del konstigheter, bland annat öppnade sig inte DN i Safari. Efter en del laboreranden gjorde jag en säker omstart med Shift nertryckt som brukar lösa det mesta. Då ser jag inloggningsrutan på skärmen som ber mig att logga in, vilket jag gjorde, men den accepterade inte inloggningen utan skakade på sig. Jag testade att logga in ännu en gång och då loggades jag in.

Detta kände jag inte igen så jag misstänkte att det var en bugg från uppgraderingen till Mojave.

När du tipsade mig om FileVault så fungerade inloggningen efter att jag avinstallerat den.

Men det konstiga är att innan uppgraderingen till Mojave behövde jag aldrig logga in två gånger, trots att FileVault varit på sedan köpet av datorn i Mars 2018.

Det luktar som att Mojave ändå har med problemet att göra.

Tack.

Jag håller i detta nu på att installera om High Sierra från min time machine kopia. Upplevde en del konstigheter. VPN anslutningen slutade fungera, många appar lika då. Dessutom kan jag inte installera Lightroom 5 då det dyker upp ett kryptiskt fel meddelande varje gång. Känns som man har för bråttom att uppdatera, bästa är att vänta tills efter den första stora uppdateringen som brukar komma efter några månader. Jag upplevde Moavje riktigt snyggt och mörker läget passar mig när jag pysslar om mina bilder. Får se om det är moavje som ställde till det eller inte.

Bevaka tråden