Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur rensa mac inför försäljning?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-07-17 20:27

Hej har köpt ny mac och skall sälja min gamla. Hur gör jag för att typ "fabrikterställa ?
Med vänlig hälsning,

  • Medlem
  • 2017-07-17 20:47

Om datorn har en vanlig hårddisk och inte är krypterad så nollöverskriver du ledigt utrymme efter att allt har gjorts som anges ovan. I annat fall kan många av dina privata filer återskapas.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-07-17 20:51

Hur gör jag då för att undvika att ngn annan kan återskapa mina filer?

Ursprungligen av Alix:

Om datorn har en vanlig hårddisk och inte är krypterad så nollöverskriver du ledigt utrymme efter att allt har gjorts som anges ovan. I annat fall kan många av dina privata filer återskapas.

  • Medlem
  • 2017-07-17 21:01
Ursprungligen av bjhak:

Du markerar hårddisken i Skivverktyg, väljer knappen Radera, och under säkerhetsalternativ väljer du som nedan. Tryck sedan OK och sedan Radera. Allt detta gör du i recoveryläget innan du installerar om Mac OS.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-07-17 21:04

Bra länk. BTW: Ska inte FaceTime också loggas ur? Artikeln anger bara iMessage. Hur hänger dom i hop?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-07-17 21:19

hej får inte upp ngt alternativ med möjlighet at välja "säkerhetsalternativ" - fick bara upp de i länken
Namn:
Format:
Schema:

Betyder det att jag redan har raderat permanent? mvh

  • Medlem
  • 2017-07-17 22:34
Ursprungligen av bjhak:

hej får inte upp ngt alternativ med möjlighet at välja "säkerhetsalternativ" - fick bara upp de i länken
Namn:
Format:
Schema:

Betyder det att jag redan har raderat permanent? mvh

Har du markerat hårddisken? Du ska inte markera partitionen. På ren svenska: Markera det som heter AppleHDDetc och inte Macintosh HD eller var du nu har döpt startskivan till. OBS! Detta måste göras i Recoveryläget. Du kan nämligen inte radera den startskiva du har startat datorn med.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-07-17 23:39
Ursprungligen av Alix:

Har du markerat hårddisken? Du ska inte markera partitionen. På ren svenska: Markera det som heter AppleHDDetc och inte Macintosh HD eller var du nu har döpt startskivan till. OBS! Detta måste göras i Recoveryläget. Du kan nämligen inte radera den startskiva du har startat datorn med.

Jag har markerat Apple SSD etc men fick inget Säker Data alternativ bara Namn /Format/ Schema ;0( på samma sätt som i länken se bifogad bild

Senast redigerat 2017-07-18 09:05
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2017-07-18 00:24
Ursprungligen av bjhak:

Det går bara att göra säkerhetsradering på en HDD. SSD är en annan teknologi som har en annan metod, men tyvärr verkar inte Apple har lagt in stöd för SSD om jag läser rätt.

  • Medlem
  • 2017-07-18 05:58
Ursprungligen av Alix:

Om datorn har en vanlig hårddisk ...

Ursprungligen av bjhak:

Jag skrev vanlig hårddisk, se ovan. Din dator har en SSD, och de kan inte nollöverskrivas som säkerhetsåtgärd.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-07-18 07:17
Ursprungligen av Alix:

Jag skrev vanlig hårddisk, se ovan. Din dator har en SSD, och de kan inte nollöverskrivas som säkerhetsåtgärd.

Ok tack förstod inte att det kunde vara ngn skillnad men insett detta nu

Apple skrev följande på sin support sida:
"Obs! Om du har en SSD-enhet visas inte alternativen för säker radering i Skivverktyg. Överväg att öka säkerheten genom att aktivera kryptering med FileVault när du börjar att använda SSD-enheten."

Senast redigerat 2017-07-18 09:05
Ursprungligen av bjhak:

Ett tips:
Skriv dina inlägg i meddelandefältet, inte i rubrikfältet. Om din text står i rubrikfältet, så blir det bara tomt när folk citerar dina inlägg, vilket du kan se exempel på här, och även tidigare i tråden.

  • Medlem
  • 2018-11-15 22:30

Har det hänt något på detta område?
Jag tänkte sälja min gamla Mac Mini, men först vill jag radera SSD-disken på ett säkert sätt. Finns det något sätt att göra detta på idag? Länken som finns i #2 ger inga ledtrådar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-16 14:02

Jag gav nyss bort en av mina gamla MBA. Då fans inget sätt att skriva över en SSD-disk. Men börja med att följa Apples råd. "Rensa" sedan hårddisken och använd därefter, om du inte redan har det, ett mycket starkt lösenord på din SSD, ta sedan bort det användarkontot från datorn. Så gjorde jag.

Fördelen för mig var att hårddisken var proppfull. Det borde ju leda till att nästa användare per automatik skriver över en del direkt när hen börjar använda datorn. Och till slut borde det mesta vara överskrivet. Inte för att jag fullt ut fattar tillräckligt för att veta om jag har rätt i detta. Men så tänker jag.

Hoppas någon mer teknisk hoppar in i diskussionen.

Ursprungligen av Dalle:

...vill jag radera SSD-disken på ett säkert sätt. Finns det något sätt att göra detta på idag?...

För det första så är det nog en försumbar andel begagnatköpare som lägger tid och energi på att försöka gräva fram raderade filer på en disk. Så jag tror att en vanlig radering av disken räcker långt.

Men om man nu trots allt är rädd för att gammalt innehåll ska kunna grävas fram, så kan man väl först radera disken, och sedan fylla disken med något "ofarligt", typ ett antal kopior av en långfilm t.ex., och sedan radera dem, och då bör alla spår av diskens ursprungliga innehåll vara borta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-16 14:26

Jag följde denna https://support.apple.com/sv-se/HT201065 och denna https://support.apple.com/sv-se/HT204904#erase innan jag lämnade in min gamla macbook för inbyte för två veckor sedan.

  • Medlem
  • 2018-11-16 22:29
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

För det första så är det nog en försumbar andel begagnatköpare som lägger tid och energi på att försöka gräva fram raderade filer på en disk. Så jag tror att en vanlig radering av disken räcker långt.

Men om man nu trots allt är rädd för att gammalt innehåll ska kunna grävas fram, så kan man väl först radera disken, och sedan fylla disken med något "ofarligt", typ ett antal kopior av en långfilm t.ex., och sedan radera dem, och då bör alla spår av diskens ursprungliga innehåll vara borta.

Det är ju inte så att jag jobbar på SÄPO och har fullt med värdefull information på datorn. Jag tänker mest på dokument/minnesanteckningar, bilder samt lösenord i 1Password och Nyckelringen. Men dom är väl krypterade med ett ytterligare lösenord, så jag kanske inte behöver oroa mig?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2018-11-16 22:47

Jag är kanske ute och cyklar nu, men du skulle ju komma formatera och fylla disken med nonsens. Typ kopior av någon kass kopia av valfri långfilm eller tom .dmg-fil du själv gjort i skivverktyg.

För att skriva över data, alltså.

  • Medlem
  • 2018-11-16 23:44
Ursprungligen av filuren:

Jag är kanske ute och cyklar nu, men du skulle ju komma formatera och fylla disken med nonsens. Typ kopior av någon kass kopia av valfri långfilm eller tom .dmg-fil du själv gjort i skivverktyg.

För att skriva över data, alltså.

Bra tips!
Hur går jag till väga rent tekniskt? Kan jag:
1. Skapa en ny användare med adminrättigheter
2. Radera mitt gamla konto
3. Logga in på nya kontot och fylla disken med tex en dmg-fil
4. Installera om MacOS

Detta är väl ungefär vad man kan göra som lekman, eller föreslår ni ett annat tillvägagångssätt?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2018-11-16 23:52
Ursprungligen av Dalle:

Bra tips!
Hur går jag till väga rent tekniskt? Kan jag:
1. Skapa en ny användare med adminrättigheter
2. Radera mitt gamla konto
3. Logga in på nya kontot och fylla disken med tex en dmg-fil
4. Installera om MacOS

Detta är väl ungefär vad man kan göra som lekman, eller föreslår ni ett annat tillvägagångssätt?

Utan att vara tekniker eller datorexpert - din lista verkar utmärkt.

Sedan får man ha i åtanke att en nästan full disk fryser systemet (och lämnar den lilla resterande ytan icke-överskriven), men det borde inte vara något problem om efterföljande rensning/installation sker via USB-sticka (Diskmaker-gjord).

Jag hade startat internetåterställningen eller ännu hellre startat installationen från ett usb-minne. När den väl startat installationen väljer man skivverktyg och under säkerhetsalternativ kan man välja att skriva över disken flera gånger.
Om man inte redan har filevault på disken det vill säga. Då är det bara att radera och installera (allt som kan fås tillbaka är bara data som inte går att dekryptera ändå).

När installationen är klar och den startar om till den delen när man ska fylla i sina uppgifter kan man stänga av datorn. Det blir liksom det närmaste man kan få "nykänsla" för nästa ägare.

  • Medlem
  • 2018-11-16 23:59
Ursprungligen av suddgummi:

Jag hade startat internetåterställningen eller ännu hellre startat installationen från ett usb-minne. När den väl startat installationen väljer man skivverktyg och under säkerhetsalternativ kan man välja att skriva över disken flera gånger.
Om man inte redan har filevault på disken det vill säga. Då är det bara att radera och installera (allt som kan fås tillbaka är bara data som inte går att dekryptera ändå).

När installationen är klar och den startar om till den delen när man ska fylla i sina uppgifter kan man stänga av datorn. Det blir liksom det närmaste man kan få "nykänsla" för nästa ägare.

Alternativet att fylla disken med nollor finns inte när det sitter en SSD-disk i maskinen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-17 00:50

Om du är hygglig så formaterar du som HFS+ (Istället för nya APFS), då kan nästa användare med lätthet installera både gamla och senaste macOS.

Ursprungligen av filuren:

Jag är kanske ute och cyklar nu, men du skulle ju komma formatera och fylla disken med nonsens. Typ kopior av någon kass kopia av valfri långfilm eller tom .dmg-fil du själv gjort i skivverktyg.

För att skriva över data, alltså.

Jag har redan tipsat om det. Se inlägg 16.

  • Medlem
  • 2018-11-17 12:22
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag har redan tipsat om det. Se inlägg 16.

Ursäkta en trögfattad fråga då, men det innebär att jag får:
1. Radera disken
2. Installera om MacOS (Har ingen möjlighet att köra disk target mode och fylla disken mha en annan dator)
3. Fylla disken
4. Radera allt igen

Har jag förstått saken rätt då?

MVH
En medlem ur Trögfattarföreningen
https://www.youtube.com/watch?v=F-OgXq4Lqyw

Ursprungligen av Dalle:

Ursäkta en trögfattad fråga då, men det innebär att jag får:
1. Radera disken
2. Installera om MacOS (Har ingen möjlighet att köra disk target mode och fylla disken mha en annan dator)
3. Fylla disken
4. Radera allt igen

Har jag förstått saken rätt då?

MVH
En medlem ur Trögfattarföreningen
https://www.youtube.com/watch?v=F-OgXq4Lqyw

Ja. Om du orkar. Själv bryr jag mig inte speciellt mycket.

Ursprungligen av Dalle:

Alternativet att fylla disken med nollor finns inte när det sitter en SSD-disk i maskinen.

Ah, ja. Det stod ju i ett senare inlägg. Då säger jag aktivera filevault, låt den gå klart och deaktivera den sen. Allt överskrivet med slumpvis data.

Ursprungligen av Dalle:

...2. Installera om MacOS (Har ingen möjlighet att köra disk target mode och fylla disken mha en annan dator)...

Du behöver inte använda två datorer och target disk mode. Du kan starta från recovery-partitionen, och materialet som ska användas för att fylla disken kan t.ex. ligga på ett usb-minne.

1
Bevaka tråden