Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför har Android-makarna inga egna idéer?

Tråden skapades och har fått 175 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av PaO:

Apple var väl redan en stor kund ?
Dock kunde Samsung sätta nästan vilket pris de ville för ingen annan tillverkare klarade av det. Problemet är att försäljningen inte varit i den nivå man hoppats på. Men det går nog ingen nöd på Samsung Display ?

Haha 30-40 miljoner oled á 1200 spänn på två kvartal skulle vilken komponent-tillverkare som helst ta.
Jag hoppas LG löser sina bekymmer så Samsung förlorar Apple som kund ?

  • Medlem
  • 2018-04-26 18:59
Ursprungligen av Mackan1984:

Haha 30-40 miljoner oled á 1200 spänn på två kvartal skulle vilken komponent-tillverkare som helst ta.
Jag hoppas LG löser sina bekymmer så Samsung förlorar Apple som kund ?

Bara den enda som klarar av det tog det ?
Skämt åsido vore intressant att se om Apple kunde komma med en riktig Note konkurrent. En sak jag lärde mig med Note 7 fadäsen är att det finns ingen direkt ersättare till hur jag använder min Note. LG halvhjärtade försök räcker inte och med DeX är det ännu längre bort.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-04-26 20:08
Ursprungligen av PaO:

Bara den enda som klarar av det tog det ?
Skämt åsido vore intressant att se om Apple kunde komma med en riktig Note konkurrent. En sak jag lärde mig med Note 7 fadäsen är att det finns ingen direkt ersättare till hur jag använder min Note. LG halvhjärtade försök räcker inte och med DeX är det ännu längre bort.

iPad Pro och iPhone SE är det enda rätta

  • Medlem
  • 2018-04-26 21:01
Ursprungligen av juanito:

iPad Pro och iPhone SE är det enda rätta

För dig men inte för mig
Tur att vi kan välja själv eller hur ?

  • Medlem
  • International user
  • 2018-04-26 21:32
Ursprungligen av PaO:

För dig men inte för mig
Tur att vi kan välja själv eller hur ?

Nja jag vet inte, det är en massa människor som inte förstår sitt eget bästa.

P.g.a det får vi stå ut med filnamns ändelser, organisera mapp strukturer och en hel massa skit som redan var lösta på 80 och 90 talet. Folk har ju inte ens lärt sig att jobba med metadata än.

Så jag vet inte hur tur det är, mer en förbannelse

  • Medlem
  • 2018-04-27 02:45
Ursprungligen av juanito:

Nja jag vet inte, det är en massa människor som inte förstår sitt eget bästa.

P.g.a det får vi stå ut med filnamns ändelser, organisera mapp strukturer och en hel massa skit som redan var lösta på 80 och 90 talet. Folk har ju inte ens lärt sig att jobba med metadata än.

Så jag vet inte hur tur det är, mer en förbannelse

Håller inte direkt med dig om det ?

Beror lite på vilken bransch eller privat och omfattning
Ren filhantering är i flera fall fortfarande effektivt inga PDM system att underhålla tex om man jobbar med CAD eller andra dokumenthanteringssystem

Ordning och reda går före samt att man vet vad man gör

Jag hade tyckt det varit synd att inte ha en filhantering på min mobil tex ?

  • Medlem
  • International user
  • 2018-04-27 09:40
Ursprungligen av PaO:

Håller inte direkt med dig om det ?

Beror lite på vilken bransch eller privat och omfattning
Ren filhantering är i flera fall fortfarande effektivt inga PDM system att underhålla tex om man jobbar med CAD eller andra dokumenthanteringssystem

Ordning och reda går före samt att man vet vad man gör

Jag hade tyckt det varit synd att inte ha en filhantering på min mobil tex ?

Du missar, poängen helt. Problemen var lösta, men folk vill hålla på som förr. Jag pratar definitivt inte om PDM system, eller ens dagens dokumenthanteringssystem som fortfarande lever på 60-70 talet. Jag pratar om lösningar som t.ex. Newton och OpenDoc gav sig in på.

30 år senare håller vi ännu på med mappar och filer med specifica samt mer eller mindre proprietära format.
Som sagt folk vet inte sitt bästa, och klarar inte av att välja.

  • Medlem
  • 2018-04-27 11:02
Ursprungligen av juanito:

Du missar, poängen helt. Problemen var lösta, men folk vill hålla på som förr. Jag pratar definitivt inte om PDM system, eller ens dagens dokumenthanteringssystem som fortfarande lever på 60-70 talet. Jag pratar om lösningar som t.ex. Newton och OpenDoc gav sig in på.

30 år senare håller vi ännu på med mappar och filer med specifica samt mer eller mindre proprietära format.
Som sagt folk vet inte sitt bästa, och klarar inte av att välja.

Jag som jobbar professionellt med 3DCAD typ Solidworks
Hur skall jag jobba då enligt dig?

  • Medlem
  • International user
  • 2018-04-27 11:44
Ursprungligen av PaO:

Jag som jobbar professionellt med 3DCAD typ Solidworks
Hur skall jag jobba då enligt dig?

Hehe, som du jobbar idag du har inga alternativ idag.

Förstår du skillnaden på koncept och verklighet?

Verkligheten är den att hur vi jobbar med filer har inte ändrats konceptuellt sedan 60 talet. Faktum är att både Unix och Macintosh System ursprungligen hanterade filer mer avancerat än vad de gör idag. På Unix sidan gav man upp tidigare än på Mac sidan. Men bägge plattformerna gav upp (mac os kördes ner) och föll tillbaka till modeller som den stora massan av användare krävde. Även om det är rena stenåldern jämfört med hur det hanterades tidigare.

Jag ska ge ett exempel på teknik som försvunnit
På en mac kunde en JPEG fil heta 1.c.xls och och alla förstod att det var en JPEG fil utom en PC och dess användare. En mac användare samt macen hade inget problem med att korrekt identifiera filen och öppna den i rätt program. Samma program som skapade filen eller om det saknades i ett program som var kompatibel med filtypen. Allt som krävdes var filen och program filen. Allt sköttes bakom kulisserna i filerna.
En mac fil var uppdelad i en data fork och en resurs fork den senare var i praktiken meta data.
Det var det enda som krävdes och en vanlig användare behövde aldrig befatta sig med det.

Edit:
Utöver det krävdes inga sökvögar på en mac. En shortcut gick aldrig sönder för att nångon flyttat på en fil. Systemet hanterade istället en unik handle för alla filer något en användare aldrig heller såg. Så att söka efter en fil krävde inte att systemet sökte genom katalog strukturer.
Ett program kunde hantera att en fil som var öppen flyttades eller döptes om. Inga problem överhuvudtaget. När filen sparades sparades den till rätt ställe.
Själv minns jag hur jag kunde flytta på filer dit jag ville ha dem, döpa om dem innan de ens var färdigt nedladdade med en web browser.
Nedladdningen pågick medan jag gjorde allt detta.

Senast redigerat 2018-04-27 12:20
  • Medlem
  • 2018-04-27 13:13
Ursprungligen av juanito:

Hehe, som du jobbar idag du har inga alternativ idag.

Förstår du skillnaden på koncept och verklighet?

Verkligheten är den att hur vi jobbar med filer har inte ändrats konceptuellt sedan 60 talet. Faktum är att både Unix och Macintosh System ursprungligen hanterade filer mer avancerat än vad de gör idag. På Unix sidan gav man upp tidigare än på Mac sidan. Men bägge plattformerna gav upp (mac os kördes ner) och föll tillbaka till modeller som den stora massan av användare krävde. Även om det är rena stenåldern jämfört med hur det hanterades tidigare.

Jag ska ge ett exempel på teknik som försvunnit
På en mac kunde en JPEG fil heta 1.c.xls och och alla förstod att det var en JPEG fil utom en PC och dess användare. En mac användare samt macen hade inget problem med att korrekt identifiera filen och öppna den i rätt program. Samma program som skapade filen eller om det saknades i ett program som var kompatibel med filtypen. Allt som krävdes var filen och program filen. Allt sköttes bakom kulisserna i filerna.
En mac fil var uppdelad i en data fork och en resurs fork den senare var i praktiken meta data.
Det var det enda som krävdes och en vanlig användare behövde aldrig befatta sig med det.

Edit:
Utöver det krävdes inga sökvögar på en mac. En shortcut gick aldrig sönder för att nångon flyttat på en fil. Systemet hanterade istället en unik handle för alla filer något en användare aldrig heller såg. Så att söka efter en fil krävde inte att systemet sökte genom katalog strukturer.
Ett program kunde hantera att en fil som var öppen flyttades eller döptes om. Inga problem överhuvudtaget. När filen sparades sparades den till rätt ställe.
Själv minns jag hur jag kunde flytta på filer dit jag ville ha dem, döpa om dem innan de ens var färdigt nedladdade med en web browser.
Nedladdningen pågick medan jag gjorde allt detta.

Nu är det lite klarare jag tackar ?

  • Medlem
  • International user
  • 2018-04-27 14:33
Ursprungligen av PaO:

Nu är det lite klarare jag tackar ?

Det tror jag inte, men exemplen belyser enbart hur vi istället för att utvekla systemen så har vi avvecklat dem p.g.a att den stora massan av användarna har inte förstått sitt eget bästa.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-05-04 14:50

Tråd modererad. Tänk på att hålla trevlig ton i forumet, även när ni står på olika sidor av ett argument.

  • Medlem
  • 2018-05-04 17:47

Så återigen visa Apple rekordsiffror och iPhone X har sålt bra ?
Tyckte du försökte argumentera för att det skitit sig för Apple med sin dyra iPhone och att dessa lager som fylldes var bevis på det.
Är det inte jobbigt att ha fel varje år om Apple?

Råka snubbla över denna som argumentera att Galaxy X är en dålig idé ?
https://youtu.be/gHc7m8MBt5w

  • Medlem
  • 2018-05-04 21:12
Ursprungligen av Mackan1984:

Så återigen visa Apple rekordsiffror och iPhone X har sålt bra ?
Tyckte du försökte argumentera för att det skitit sig för Apple med sin dyra iPhone och att dessa lager som fylldes var bevis på det.
Är det inte jobbigt att ha fel varje år om Apple?

Råka snubbla över denna som argumentera att Galaxy X är en dålig idé ?
https://youtu.be/gHc7m8MBt5w

Jag har gråtit floder sedan i tisdags
Har nu kastat ut min Note och köpt en X
?

Edit
Har fått Voice over LTE på min Note
Har Telenor
Har du med fått det på din X?

Ursprungligen av PaO:

Jag har gråtit floder sedan i tisdags
Har nu kastat ut min Note och köpt en X
?

Edit
Har fått Voice over LTE på min Note
Har Telenor
Har du med fått det på din X?

Klart du inte ska det men du måste medge att dessa ryktena sätter griller du lyssnar på varje gång och sen kommer rapporten som visar motsatsen.

iPhone 6 och senare stöder det men jag har halebop och kan välja röst & data över 4G men kanske inte är samma?

En vikbar telefon har jag inte förstått mig på. Det känns som de gamla Nokiorna och Ericssonarna. Men de hade andra gimmickar också, typ pennor att trycka med på skärmen.
Men seriöst då, kommer de att vara gummiaktiga när de är utfällda? Vad är poängen med vikbart?

Ursprungligen av PaO:

Har fått Voice over LTE på min Note
Har Telenor
Har du med fått det på din X?

Jag har det på min 7 plus. Men med en operatör här då förstås. Apple har haft den möjligheten ett tag: https://support.apple.com/en-us/HT203078

Eller menar du att det är nåt som nu Telenor äntligen lanserat på den svenska marknaden?

  • Medlem
  • 2018-05-04 22:41
Ursprungligen av suddgummi:

En vikbar telefon har jag inte förstått mig på. Det känns som de gamla Nokiorna och Ericssonarna. Men de hade andra gimmickar också, typ pennor att trycka med på skärmen.
Men seriöst då, kommer de att vara gummiaktiga när de är utfällda? Vad är poängen med vikbart?

Jag har det på min 7 plus. Men med en operatör här då förstås. Apple har haft den möjligheten ett tag: https://support.apple.com/en-us/HT203078

Eller menar du att det är nåt som nu Telenor äntligen lanserat på den svenska marknaden?

Fördel med vikbart är att man får mobil / platta i ett.
En vikbar Note hade varit drömmen

Tekniken för voice over LTE har ju funnits ett tag och hos Telenor har man fått det vid nytekning och uppgradering men nu verkar de ha tryckt ut det allmänt då jag fått en ikon på luren

  • Medlem
  • 2018-05-04 22:47
Ursprungligen av Mackan1984:

Klart du inte ska det men du måste medge att dessa ryktena sätter griller du lyssnar på varje gång och sen kommer rapporten som visar motsatsen.

iPhone 6 och senare stöder det men jag har halebop och kan välja röst & data över 4G men kanske inte är samma?

Det är helt olika saker
Apple har minskat tillverkningen av X inför Q2 pga höga lager.
Sedan att X sålde så pass bra i Q1 är ju imponerande.
Men jämfört med tidigare modeller hur sålde X då och totalt ligger nog Apple och Samsung med försäljning lika förra året och Apple har störst vinst. Men att X är för dyr är ju kännt och det är därför Apple ser över lineup till hösten.

Ursprungligen av PaO:

Det är helt olika saker
Apple har minskat tillverkningen av X inför Q2 pga höga lager.
Sedan att X sålde så pass bra i Q1 är ju imponerande.
Men jämfört med tidigare modeller hur sålde X då och totalt ligger nog Apple och Samsung med försäljning lika förra året och Apple har störst vinst. Men att X är för dyr är ju kännt och det är därför Apple ser över lineup till hösten.

Nu vänder du kappan lite.
Nu tänker jag inte leta upp kommentaren där du skrev att Apple är en sovande katt med lager av X delar, misslyckad homepod, iPad konkurrensen från chromebook osv.

Du vet mycket väl att du skriver indirekt i dessa kommentarer att Apple inte vet vad de gör med iPhone X och att det går dåligt för den.
Klart de minskar beställningar för att i höst ha en mycket mindre lineup än i år men det skrev du inte då.

Ditt sätt att vara passivt aggressiv, jag vet...
Men jag kommer fortsätta syna det i all evighet ?

Den sålde nog bättre än många kan ha kunnat tänka sig i en marknad där vi ser fler folk hålla längre i sin smartphone än innan.
Nästa år tror jag många iPhone-ägare kommer ha en notch iaf.
Här har du siffror jag kunnat hitta;

Ursprungligen av Mackan1984:

Nu vänder du kappan lite.
Nu tänker jag inte leta upp kommentaren där du skrev att Apple är en sovande katt med lager av X delar, misslyckad homepod, iPad konkurrensen från chromebook osv.

Du vet mycket väl att du skriver indirekt i dessa kommentarer att Apple inte vet vad de gör med iPhone X och att det går dåligt för den.
Klart de minskar beställningar för att i höst ha en mycket mindre lineup än i år men det skrev du inte då.
Ditt sätt att vara passivt aggressiv, jag vet...

Jag skulle säga att det är fler som gör sig gör sig skyldiga till detta i den här tråden. För mig handlar en god diskussion om möjligheten att utveckla samtalet, få ny information och omvärdera sig själv och ifrågasätta sina egna åsikter såväl som andras. Det skulle vara jättetråkigt om folk höll stenhårt fast vid allt de någonsin sagt utan att kunna utveckla en diskussion?

Till alla: Tänk på tonen och undvik pajkastning.

Ursprungligen av amandareventlid:

Jag skulle säga att det är fler som gör sig gör sig skyldiga till detta i den här tråden. För mig handlar en god diskussion om möjligheten att utveckla samtalet, få ny information och omvärdera sig själv och ifrågasätta sina egna åsikter såväl som andras. Det skulle vara jättetråkigt om folk höll stenhårt fast vid allt de någonsin sagt utan att kunna utveckla en diskussion?

Till alla: Tänk på tonen och undvik pajkastning.

Jag kastar säkert en och annan paj på Samsung just när jag skriver till Pao för att försöka trigga lite känslor.
Men tycker att jag åtminstone 9 av 10 saker jag skriver handlar om att försöka fördöma felaktig pajkastning på Apple men visst ska vi diskutera.
Jag tycker självklart Apple gör vissa dåliga beslut men iPhone X är inte en av dom förutom screenshots-funktionen.

Det är kul med dessa diskussioner och det är väl därför vi har en odödlig tråd till denna artikeln ?
Vi är tacksamma som har er som dömer oss när vi slår under bältet iaf.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-05-05 10:13
Ursprungligen av PaO:

Tekniken för voice over LTE har ju funnits ett tag och hos Telenor har man fått det vid nytekning och uppgradering men nu verkar de ha tryckt ut det allmänt då jag fått en ikon på luren

Bara till vissa telefoner, iphone stöds inte än.

  • Medlem
  • 2018-05-05 11:35
Ursprungligen av Mackan1984:

Jag kastar säkert en och annan paj på Samsung just när jag skriver till Pao för att försöka trigga lite känslor.
Men tycker att jag åtminstone 9 av 10 saker jag skriver handlar om att försöka fördöma felaktig pajkastning på Apple men visst ska vi diskutera.
Jag tycker självklart Apple gör vissa dåliga beslut men iPhone X är inte en av dom förutom screenshots-funktionen.

Det är kul med dessa diskussioner och det är väl därför vi har en odödlig tråd till denna artikeln ?
Vi är tacksamma som har er som dömer oss när vi slår under bältet iaf.

Couldnt agree more ?

  • Medlem
  • 2018-05-05 11:36
Ursprungligen av Mackan1984:

Nu vänder du kappan lite.
Nu tänker jag inte leta upp kommentaren där du skrev att Apple är en sovande katt med lager av X delar, misslyckad homepod, iPad konkurrensen från chromebook osv.

Du vet mycket väl att du skriver indirekt i dessa kommentarer att Apple inte vet vad de gör med iPhone X och att det går dåligt för den.
Klart de minskar beställningar för att i höst ha en mycket mindre lineup än i år men det skrev du inte då.

Ditt sätt att vara passivt aggressiv, jag vet...
Men jag kommer fortsätta syna det i all evighet ?

Den sålde nog bättre än många kan ha kunnat tänka sig i en marknad där vi ser fler folk hålla längre i sin smartphone än innan.
Nästa år tror jag många iPhone-ägare kommer ha en notch iaf.
Här har du siffror jag kunnat hitta;

Läst men inte förstått ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-04-17 20:13
Ursprungligen av zinned:

Först och främst måste det vara en fantastiskt liten målgrupp som behöver möjlighet till dubbla SIM. Den biter förstår jag att Apple, och de flesta andra, struntar i helt och hållet. Sedan kan jag tycka att det är märkligt att fysiska SIM fortfarande är legio 2018.

Mjo. Eller hur. Gäsp...tröttsamt.

Nu kommer ju e-sim så det finns hopp. Nu har jag dessvärre, i väntan på en mjukvarulösning, fått en separat jobbmobil (en iPhone för övrigt). En aspekt som dök upp är att jobbmobilen administreras av arbetsgivaren, så dubbla simkort är hursomhelst ändå inte en optimal lösning. Suck

Bevaka tråden