Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ubiquiti UniFi UAP-AC-LITE Vettigt köp?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2019-04-14 22:30

Suger ut en sista fråga innan forumet somnar in.
Jag behöver en ny accesspunkt. Jag har sedan tidigare en Ubiquiti EdgeRouter Lite som är kopplad till en AirPort Extreme i bryggat läge.
Eftersom airportprodukterna är nedlagda och därmed inte får några uppdateringar är jag på jakt efter en accesspunkt.
Jag har kikat på Ubiquiti UniFi UAP-AC-LITE.
Attraktivt pris och samma ”familj” som routern. Men den börjar bli gammal. Har inte sett exakt när den släpptes, men har hittat tester från 2016. Nu brukar ju Ubiquiti Vara frikostiga med uppdateringar till sina enheter, men ska man verkligen köpa en AP med tre år på nacken?

Vad säger ni? Ska jag köra eller har ni något annat att föreslå?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-04-15 07:25

Kör på. Finns inte mycket mening med att släppa nya modeller bara för att, AC standarden är ju vad den är.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-04-15 08:29

Det finns några andra modeller som har blivit v2, men just AC Lite hänger med i sin originalutgåva. Jag har själv 2 st som uppdateras då och då. Så kör på som @Json_81 säger.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-04-15 08:55

Det borde vara dags i år för dom att släppa något som klarar av 802.11AX (Wifi6)

Ursprungligen av Gäddnos:

Det borde vara dags i år för dom att släppa något som klarar av 802.11AX (Wifi6)

AX är dock lite omoget. Kommer förhoppningsvis ta fart detta år.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-04-15 18:04
Ursprungligen av barbapappa_86:

AX är dock lite omoget. Kommer förhoppningsvis ta fart detta år.

Ja, i år, precis som jag skrev.

Ursprungligen av Gäddnos:

Ja, i år, precis som jag skrev.

Trodde du syftade specifikt på Ubiquiti, medans jag syftade på AX generellt. Jag missförstod dig

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-04-15 20:08
Ursprungligen av barbapappa_86:

Trodde du syftade specifikt på Ubiquiti, medans jag syftade på AX generellt. Jag missförstod dig

Suta trolla. Klart att det handlar om Ubiquiti. Andra tillverkare har redan börjat släppa sina så dom behöver vi inte diskutera.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2019-04-17 08:12

Både AC Pro och AC Lite har väl fått en tyst uppdatering med ordentligt PoE-stöd dock.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-04-17 13:40
Ursprungligen av jonasn:

Både AC Pro och AC Lite har väl fått en tyst uppdatering med ordentligt PoE-stöd dock.

Oj. Intressant. Jag kör ju mina 2 st via PoE. Har du en länk där jag kan läsa vidare?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-04-17 18:08
Ursprungligen av jonasn:

Både AC Pro och AC Lite har väl fått en tyst uppdatering med ordentligt PoE-stöd dock.

AC-Pro har väl haft riktig PoE, dock inte AC-LR som fick en uppdatering om jag inte minns fel (jag har en av vardera..)

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2019-04-17 18:51
Ursprungligen av frazze:

Oj. Intressant. Jag kör ju mina 2 st via PoE. Har du en länk där jag kan läsa vidare?

Se nedan.

Ursprungligen av mattiL:

AC-Pro har väl haft riktig PoE, dock inte AC-LR som fick en uppdatering om jag inte minns fel (jag har en av vardera..)

Helt rätt! Lite och LR är det såklart!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-04-17 19:37

Jag köpte en Edgerouter X och en AC-LR som kunde matas med 24V från en port på ER-X, senare bytte jag ut AC-LR till en AC-PRO som jag fick.
Inget fel på AC-LR, Pro är snabbare..

  • Medlem
  • 2019-04-18 00:01

Tack för era svar!
Följande har beställts och väntar på att hämtas hos Webhallen imorgon:
UniFi UAP AC LITE
UniFi US-8-60W 8-Port switch
Jag behåller min Edgerouter Lite, ser ingen anledning att uppgradera till en UniFi USG, min nuvarande router klara samma saker.

En fråga till er som är inne på detta med vlan: Kan jag med switchens hjälp skapa flera vlan på samma utgående port från routern?
Tex: Från eth1 på routern till port 1 på switchen. Kan jag sedan programmera switchen att ha ett vlan på port 2 och ett andra vlan på port 3? (Med olika brandväggsinställningar)

Hoppas ni hänger med på vad jag menar, klockan börjar bli mycket nu.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2019-04-18 08:37
Ursprungligen av Dalle:

Jag behåller min Edgerouter Lite, ser ingen anledning att uppgradera till en UniFi USG, min nuvarande router klara samma saker.

Nej det är väl typ samma hårdvara. Enda fördelen med USG över Edgerouter Lite är att du får in den i samma gränssnitt som accesspunkterna och switchen.

Ursprungligen av Dalle:

En fråga till er som är inne på detta med vlan: Kan jag med switchens hjälp skapa flera vlan på samma utgående port från routern?
Tex: Från eth1 på routern till port 1 på switchen. Kan jag sedan programmera switchen att ha ett vlan på port 2 och ett andra vlan på port 3? (Med olika brandväggsinställningar)

Är långt ifrån någon expert men ja, absolut.
Följande länk förklarar konceptet med taggat vs otaggat ganska enkelt: https://www.thomas-krenn.com/en/wiki/VLAN_Bas...

  • Medlem
  • 2019-04-18 11:43
Ursprungligen av jonasn:

Nej det är väl typ samma hårdvara. Enda fördelen med USG över Edgerouter Lite är att du får in den i samma gränssnitt som accesspunkterna och switchen.

Är långt ifrån någon expert men ja, absolut.
Följande länk förklarar konceptet med taggat vs otaggat ganska enkelt: https://www.thomas-krenn.com/en/wiki/VLAN_Bas...

Tack!
Jag läser runt om PoE och blir alldeles snurrig.
Men visst ska denna switch klara av att mata APn om den är av den senaste modellen? (Vilket man får förmoda)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-04-19 17:19
Ursprungligen av jonasn:

Nej det är väl typ samma hårdvara.

Det är någon nätverks-voodoo funktion som skiljer också, men inget vi vanliga dödliga behöver tänka på.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2019-04-23 10:42
Ursprungligen av Dalle:

Men visst ska denna switch klara av att mata APn om den är av den senaste modellen? (Vilket man får förmoda)

Ja. Du ser om APn är uppdaterad genom nån blå grej på förpackningen om jag inte minns fel. Om den inte är uppdaterad får du väl med en PoE-injektor (även det om jag inte minns fel - det var ett tag sen jag köpte mina APs).

Om du använder Facebook kan jag rekommendera UBNT-gruppen: https://www.facebook.com/groups/2274473576421...

  • Medlem
  • 2019-04-23 22:45
Ursprungligen av jonasn:

Ja. Du ser om APn är uppdaterad genom nån blå grej på förpackningen om jag inte minns fel. Om den inte är uppdaterad får du väl med en PoE-injektor (även det om jag inte minns fel - det var ett tag sen jag köpte mina APs).

Om du använder Facebook kan jag rekommendera UBNT-gruppen: https://www.facebook.com/groups/2274473576421...

Jo det stämmer. Det var en blå rand som stolt förkunnade att den nu gick att mata med 24V passiv PoE. Det var bara att plugga in i switchen och köra. Grymt smidigt.

Vad är Fejsbok? Nej, jag kan stolt förkunna att jag aldrig har varit medlem på sajten för inbördes beundran.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2019-04-24 08:53
Ursprungligen av Dalle:

Vad är Fejsbok? Nej, jag kan stolt förkunna att jag aldrig har varit medlem på sajten för inbördes beundran.

Har själv gått från att följa och hålla kontakt med folk till att hänga i användargrupper. UBNT, Worx Landroid, hemautomation osv. I många avseenden har facebook blivit en (sämre) ersättare för forum.

1
Bevaka tråden