Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kallar du knappen för?

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Exakt. Det är det som är problemet: Om knappen heter Kommando, varför står det fasiken inte det på knappen då? Inte många förknippar Kanelbullen med Kommando, speciellt då dom som inte kör Mac regelbundet.

Jag kommer ihåg en gång då jag var på ett museum i Stockholm där dom hade ett par Macar som man fick surfa med fritt. Och då hade dom skrivit på ett papper brevid datorerna att "för att Öppna ett fönster i ny ruta, håll nere kommandoknappen och klicka på länken".
Som sagt, en snubbe satt där och snackade med sin flickvän "Vart fan är den där kommando knappen som det står om på det där papperet?" han testade lite olika knappar och hittade den rätta och sa "Hur fan skulle jag kunna veta att det där är kommandoknappen?"

Detta, är enligt mig, en miss av Apple.

Nämen! Här kan man läsa varför det är ett Äpple samt Runa-märke på knappen:

Läs här på Folklore.org

  • Oregistrerad
  • 2004-01-26 16:43

Command - rakt av...

  • Medlem
  • 2004-01-26 23:19

Kommando! Men pratar man med någon annan ovan så blir det "den med äpple på". Liten miss av Apple tycker nog jag också.

  • Medlem
  • 2004-01-27 00:48

Märket är tydligen St. hanskorset vem tusan st Hans nu var…

Mera pilgrimssymbolerpilgrimssymboler

  • Oregistrerad
  • 2004-03-03 14:48
Ursprungligen av nixon:

Märket är tydligen St. hanskorset vem tusan st Hans nu var…

Står på susning det med.

http://www.susning.nu/S:t_Hans

Det är tydligen Johannes döparen som är St. Hans

Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Nämen! Här kan man läsa varför det är ett Äpple samt Runa-märke på knappen:

Läs här på Folklore.org

En mycket trevlig sajt. Här finns en tråd om den sajten, för den som vill diskutera den vidare:
Folklore - macens historia av personerna som var med

  • Oregistrerad
  • 2004-01-27 18:12

Nu skall jag försöka lära 400 pers. på skolan hur man använder Mac. Den här diskussionen kom med andra ord perfekt. Själv brukar jag använda Kommando, men vid närmare eftertanke vore det bättre med Äpple, Kringla eller Runa. För att klart skilja den från Ctrl.

Fast Kringla - det ser mer ut som en lussekatt, tycker jag.

Föreslår att vi helt enkelt bestämmer vad det skall heta. Sen måste alla använda just det namnet på tangent-uschlingen. Och om de inte gör det, så .... så ....

... må Windows ta dem.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-27 23:36

Äpple är ju svårt att feltolka iallafall

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Papastefanou
Command - rakt av...

Samma här fast utan rakt av.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-28 00:14

Kringla eller "fornminne" har det varit, eftersom den gamla Mac 128 vi skaffade 1984 (och som levde som Plus till 1993) inte hade något Äpple på tangenten. Jag tror att Äpplena dök upp i först i samband med Mac IIci. Är det någon mer än mig som använder Apples hederliga översättning "Tillämpning" nuförtiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-22 11:54
Ursprungligen av Tryggve Sigurdson:

Kringla eller "fornminne" har det varit, eftersom den gamla Mac 128 vi skaffade 1984 (och som levde som Plus till 1993) inte hade något Äpple på tangenten. Jag tror att Äpplena dök upp i först i samband med Mac IIci. Är det någon mer än mig som använder Apples hederliga översättning "Tillämpning" nuförtiden.

Jag gör det! Fast försöker sluta, för typ ingen fattar vad man menar. Men jag gillar det fortfarande. "Tillämpning" är liksom lite mer abstrakt och mänskligt än "program". Ett program är till exempel
10 PRINT "DET VAR BATTRE FORR"
20 GOTO 10
en tillämpning är sånt man använder nuförtiden...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-28 19:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Äpple är ju svårt att feltolka iallafall

Man hittar knappen, men snabbkommandon i menyerna har ju inget äpple, utan kringlan.

Eftersom man använder tangenten när man ger datorn ett kommando, borde den nog heta så.

Problemet är väl det som någon skrev, att ordet kommando inte finns på tangenten. Om bara "Cmd" fanns på tangenten, istället för äpplet, skulle ju allt vara frid och fröjd.

Någon entreprenör skulle kunna tillverka sådana tangenter. Då man kunde byta ut de båda befintliga, åtminstone på utbildningsmaskiner.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 17:24

Kallar den kommando första gången i hopp om att dom fattar att den skall(bestämd) kallas för det. Andra, tredje och fjärde är äpple, fornminne och kringla. Femte är "den-där".

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-05 02:01

Jag tycker sjalv att CTRL-knappen sitter battre till an CMD-knappen. Vad tycker ni?

Ursprungligen av dala:

Jag tycker sjalv att CTRL-knappen sitter battre till an CMD-knappen. Vad tycker ni?

Tycker att kringla-knappen sitter bättre till än ctrl. Kringlan kan man trycka på med tummen. Ctrl ligger nånstans mitt under handen i höjd med lillfingret, precis som på en pc. Där måste man vränga hela handen för det som jag gör med tumme och pekfinger.

  • Medlem
  • 2004-02-05 02:55

Kommando säger jag oftast, men ska jag prata med någon oinvigd säger jag äpplet. (På senaste jobbet var det RUNE som gällde...)

Den heter bulle.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-02-05 09:52

äpple va det här

  • Oregistrerad
  • 2004-02-08 17:06

Jag säger nog kommando. Trist, men OK. Personligen tycker jag att det tidigare föreslagna RUNE var mycket bra. RUNE-Q, RUNE-V, RUNE-X. Enkelt att säga och komiskt. Kan kanske vara svårt för icke-maccare att förstå.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-10 03:03

Rune hette den på den saligen avsomnade tidningen Arbetet i Göteborg. Åtminstone på sportredaktionen. Satt små lappar med meddelanden om kommandon i quark på redigeringsdatorerna där.
Själv säger jag kommando, alternativt tulpan, men det är en annan historia.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 13:57

Men hur skriver man kringla egentligen? För det går väl? Har bara orkat leta en gång i visa-tangentbordet-programmet, och där hittade jag bara Äpple. Gav sedan upp efter några sporadiska chansningar.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-03-03 15:27
Ursprungligen av pjutsi:

Men hur skriver man kringla egentligen? För det går väl? Har bara orkat leta en gång i visa-tangentbordet-programmet, och där hittade jag bara Äpple. Gav sedan upp efter några sporadiska chansningar.

I OS X (som använder unicode) ligger symbolen bara åtkomlig via Teckenpaletten. Den har unicode-id 2318 och heter enligt den standarden »Place of interest sign«.

Kringla. Jag vet inte varför. Så har det varit sedan 1990. I mer formella sammanhang, när man instruerar folk, blir det cmd i skrift, och ”se-äm-de” i tal.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-05-09 01:19

Alltid Kringla för mej.

Lite roligt att det "förr i tiden" pratas om att det inte står command/cmd på knappen men istället ett äpple. Nu är det tvärtom...

"Bulle" sitter nog i sedan Chalmerstiden från -88 och framåt. "Kanelbulle" ganska sällan dock.

Men sagda knapp har i vilket fall som helst för dålig kvalitet. På min iBook 2004 är tangenten helt vit. På min MBP 2011 skapades en så djup urgröpning att det nästan blev hål. Och på min newish MBP 2017 (ny 2018) är det redan kraftigt slitage...

Tacka vet jag min PB190. Även om allt annat nog gick sönder på den (och byttes på garantin), så höll knapparna iaf!

Bevaka tråden