Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Apples onlinetjänster generellt sega?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En sak som slagit mig är att många av Apples tjänster som är i realtid online är sega i responsen. Exempel:

- Apples inbyggda hjälpsystem/manualer som en del program använder, t.ex. Logic tar mycket längre tid än andras liknande onlinemanualer oavsett om det är in-app eller via webb.
- iTunesinloggning iTunes Store tar oftast oerhört lång tid för att vara en trivial inloggning. Vet ingen butik online som är så långsam. De flesta andra svarar ju omedelbart.
- iCloud går alltid avsevärt långssamare än Dropbox, i vart fall med stora filer. Det skiljer väldigt mycket ibland. Ibland tar det dessutom väldigt lång tid med inlogg på iCloudtjänsterna.
- Uppdateringar och svarstider i Applestore, även detta är ofta oerhört segt jämfört med annat. T.ex. idag med iPaden, lilla röda brickan påminde mig om att det var dags att uppdatera iOS. Klickar på Inställningar>Allmänt>Programuppdateringar men det bara står och snurrar, minst 30 sek. Varför? Vad är det som tar så'n tid? Andra program sätter ju igång direkt att uppdatera om man ber om det.

Någon som har någon teori. Sparar Apple in på speglingar/cachening, typ serverhallar och annat jämfört med andra jättar, eller är det avancerad kryptering, eller något annat som gör att många av deras tjänster är såhär långsamma?

Jag misstänker att det beror på att de inte har lika många och stora datacenter som Amazon, Microsoft eller Google. Svagare infrastruktur på det området.
Ska bli ett i Danmark men det verkar gå trögt:
https://www.cultofmac.com/619370/construction...

Så de kanske förlitar sig på andra partners under tiden för deras molntjänster.

  • Medlem
  • 2019-10-30 18:23
Ursprungligen av johnh3:

Jag misstänker att det beror på att de inte har lika många och stora datacenter som Amazon, Microsoft eller Google. Svagare infrastruktur på det området.
Ska bli ett i Danmark men det verkar gå trögt:
https://www.cultofmac.com/619370/construction...

Så de kanske förlitar sig på andra partners under tiden för deras molntjänster.

Apple är en av de största kunderna hos Amazon AWS. De tecknade tidigare i år ett avtal med Amazon värt 1.5 miljarder USD för de kommande fem åren.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-10-30 18:56

De betalar säkert för lagom/passande prestanda, men de har väldigt många klienter.

Jag har aldrig gett mycket för Apples onlinetjänster. Det har alltid varit slött. Det känns som att de bara gör det mest nödvändiga eftersom bättre svarstider innebär högre utgifter.

Ursprungligen av sextontio:

Jag har aldrig gett mycket för Apples onlinetjänster. Det har alltid varit slött. Det känns som att de bara gör det mest nödvändiga eftersom bättre svarstider innebär högre utgifter.

Samtidigt är det ju väldigt bra gjorda och snygga (såsom webbversionerna av alla iCloudgrejer) så det känns lite konstigt om det skall falla på dålig kapacitet.

När det gäller det där systeminbyggda help-systemet är det ännu konstigare. Det kräver ju nästan ingen kapacitet alls och ändå är det supersegt. Och så har det varit i minst tio år när det gäller t.ex. Logic.

Ursprungligen av torsig1967:

Samtidigt är det ju väldigt bra gjorda och snygga (såsom webbversionerna av alla iCloudgrejer) så det känns lite konstigt om det skall falla på dålig kapacitet.

Och det är där problemet ligger. Apple har ett extremt fokus på det visuell intrycket och gömmer bort att de tjänster som får ett snyggt utseende också behöver vara funktionella och responsiva. Så har det varit länge nu och det blir tyvärr inte bättre. Nu har de väl öppnat lite fler datacenter (DC) för att möta efterfrågan men nog sker det med kniven mot strupen eftersom det också innebär utmaningar för företagets vinster.

För övrigt så har både Google och Microsoft kommit allt närmare Apple i den meningen att de lyckas nå en allt bättre balans mellan utseende, funktionalitet och tillgång. Gmail/Drive hos Google och OneDrive hos Microsoft fungerar utmärkt. Den lilla nackdelen med Microsoft är dock att deras gränssnitt tenderar att vara anpassade för de med sämre syn men det är en hög personlig åsikt.

1
Bevaka tråden