Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skalningsproblem för extern 4K-skärm?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-12-16 21:16

Jag ska just köpa en 27-tums 4K-skärm till min MBP 13" för videoredigering och för stora excel-ark.
Tänkte att med 4K blir allting snyggt.

Men så läser jag om att MacOS inte är så bra på att skala så om skärmen inte är omkring 110ppi eller 220ppi (dessa skärmar har 163ppi) så blir text inte riktigt bra när man skalar användargränssnittet lagom stort, särskilt fult när man scrollar:

https://bjango.com/articles/macexternaldisplays/

(väljer just nu mellan LG 27UL850 och HP Z27, det lutar åt LG:n)

-----------------

1. Blev överraskad, är det verkligen ett problem i praktiken?
2. Kan man komma runt det?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-12-16 23:22

4k i "normal" retina motsvarar ju gammal hederlig full HD (1920x1080) sett till skärmyta. I mitt tycke är 27" för stort för det, men det går förstås att ha skärmen längre bort om man har stort skrivbord.

Om du är ute efter mer "nyttoyta" på skärmen så är det 5k som gäller på 27" om du inte vill ha ful skalning.

SJälv har jag två 24" 4k-skärmar till min Macbook Pro, och det är alldeles lagom tycker jag.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-12-16 23:48
Ursprungligen av Vassius:

4k i "normal" retina motsvarar ju gammal hederlig full HD (1920x1080) sett till skärmyta. I mitt tycke är 27" för stort för det, men det går förstås att ha skärmen längre bort om man har stort skrivbord.

Om du är ute efter mer "nyttoyta" på skärmen så är det 5k som gäller på 27" om du inte vill ha ful skalning.

SJälv har jag två 24" 4k-skärmar till min Macbook Pro, och det är alldeles lagom tycker jag.

Intressant. Vilken modell och märke valde du?

Ursprungligen av RobertK:

Jag ska just köpa en 27-tums 4K-skärm till min MBP 13" för videoredigering och för stora excel-ark.
Tänkte att med 4K blir allting snyggt.

Men så läser jag om att MacOS inte är så bra på att skala så om skärmen inte är omkring 110ppi eller 220ppi (dessa skärmar har 163ppi) så blir text inte riktigt bra när man skalar användargränssnittet lagom stort, särskilt fult när man scrollar:

https://bjango.com/articles/macexternaldisplays/

(väljer just nu mellan LG 27UL850 och HP Z27, det lutar åt LG:n)

-----------------

1. Blev överraskad, är det verkligen ett problem i praktiken?
2. Kan man komma runt det?

Jag köpte en LG 27UD59-B 4k skärm och den är helt underbar men jag passade även på att köpa SwitchResX för att få till Hz rätt på min andra 144hz skärm då jag inte riktigt fick till det annars. Kör en Usb-c to DisplayPort kabel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-12-17 07:31
Ursprungligen av R3b0rn:

Jag köpte en LG 27UD59-B 4k skärm och den är helt underbar men jag passade även på att köpa SwitchResX för att få till Hz rätt på min andra 144hz skärm då jag inte riktigt fick till det annars. Kör en Usb-c to DisplayPort kabel.

Vilken upplösning kör du?
Så text blir väldigt bra för dig?

Att köra 1920x1080 som någon nämnde ovan - då har man väl slängt bort merkostnaden för 4K, då kan man lika gärna köpa en 1920x1080-skärm? (Ej aktuell för mig - vill få plats för mer på skärmen)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-12-17 08:38
Ursprungligen av RobertK:

Vilken upplösning kör du?
Så text blir väldigt bra för dig?

Att köra 1920x1080 som någon nämnde ovan - då har man väl slängt bort merkostnaden för 4K, då kan man lika gärna köpa en 1920x1080-skärm?

Det är väl för Retina skull, att man behöver det dubbla antalet pixlar på båda ledderna för att uppnå det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-12-17 08:56
Ursprungligen av zinned:

Det är väl för Retina skull, att man behöver det dubbla antalet pixlar på båda ledderna för att uppnå det.

Jo, men då kan man antar jag lika gärna köpa en billigare 1920x1080-skärm om det ändå är den upplösning man tänker köra?
Eller finns någon mening att köpa 4K-skärm men använda halva upplösningen bara?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-12-17 09:04
Ursprungligen av frazze:

Intressant. Vilken modell och märke valde du?

Hemma har jag två Dell P2415Q. Funkar bra generellt sett, men bråkar ibland när datorn vaknar från vila. När jag köpte dem i 4k-världens begynnelse var de det enda prisvärda alternativet, men nu skulle jag nog inte rekommendera dem. Mest p.g.a. att de bråkar ibland, men det kan ju ha fixats med nyare firmware eller så... YMMV.

På jobbet har jag två LG UltraFine 4k, och de är fantastiska!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-12-17 09:05
Ursprungligen av RobertK:

Jo, men då kan man antar jag lika gärna köpa en billigare 1920x1080-skärm om det ändå är den upplösning man tänker köra?
Eller finns någon mening att köpa 4K-skärm men använda halva upplösningen bara?

Skärpa! Allt blir skarpare. Har man vant sig vid 4k i retina-läge så känns vanlig HD som blindskrift i jämförelse.

Och det är just skärpan man går miste om när man skalar om bilden till en upplösning som skärmen inte är byggd för. Annars ska det funka bra.

Edit för förtydligande: Du måste skilja på upplösning och skalning. Jag kör mina skärmar i full 4k-upplösning, d.v.s. datorn skickar ut en 4k-signal. Men användargränssnittet skalas till en storlek motsvarande 1920x1080, där varje traditionell pixel motsvaras av fyra stycken i 4k. Det ger skarpare text och skarpare UI-element och är allmänt mer bekvämt för ögonen, tack vare att man kan få med finare detaljer.

Senast redigerat 2019-12-17 10:33
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-12-17 10:21
Ursprungligen av Vassius:

Hemma har jag två Dell P2415Q. Funkar bra generellt sett, men bråkar ibland när datorn vaknar från vila. När jag köpte dem i 4k-världens begynnelse var de det enda prisvärda alternativet, men nu skulle jag nog inte rekommendera dem. Mest p.g.a. att de bråkar ibland, men det kan ju ha fixats med nyare firmware eller så... YMMV.

På jobbet har jag två LG UltraFine 4k, och de är fantastiska!

Aha! Jag är utvecklare och arkitekt så mitt val föll på Dell U2719DC (C för att komma åt USB-C och laddning och färre sladdar). Rekommendation av kollegor på mitt jobb. Nöjd för det priset mot min MacBook Pro 2018.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-12-17 11:34
Ursprungligen av Vassius:

Skärpa! Allt blir skarpare. Har man vant sig vid 4k i retina-läge så känns vanlig HD som blindskrift i jämförelse.

Och det är just skärpan man går miste om när man skalar om bilden till en upplösning som skärmen inte är byggd för. Annars ska det funka bra.

Edit för förtydligande: Du måste skilja på upplösning och skalning. Jag kör mina skärmar i full 4k-upplösning, d.v.s. datorn skickar ut en 4k-signal. Men användargränssnittet skalas till en storlek motsvarande 1920x1080, där varje traditionell pixel motsvaras av fyra stycken i 4k. Det ger skarpare text och skarpare UI-element och är allmänt mer bekvämt för ögonen, tack vare att man kan få med finare detaljer.

Då förstår jag det med texten.
(Att MacOS skalar upp användargränssnittet.)

Men vad händer med grafik (t.ex. i FCPX)?
Och med bilder & text i safari?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-12-17 11:38
Ursprungligen av RobertK:

Men vad händer med grafik (t.ex. i FCPX)?
Och med bilder & text i safari?

Samma sak. Allt skalas upp till finare detaljer i appar som har stöd för retina. Och nu när retina har varit standard på nya Macar i 6-7 år så finns det ett väldigt utbrett stöd för det.

Det var lite problem på webben förr, när retina var nytt, att bilder inte var anpassade för högre upplösning. Det enda som hände var dock att de såg ut som utan retina. Men det problemet har jag inte upplevt på många år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-12-17 14:52
Ursprungligen av Vassius:

Samma sak. Allt skalas upp till finare detaljer i appar som har stöd för retina. Och nu när retina har varit standard på nya Macar i 6-7 år så finns det ett väldigt utbrett stöd för det.

Det var lite problem på webben förr, när retina var nytt, att bilder inte var anpassade för högre upplösning. Det enda som hände var dock att de såg ut som utan retina. Men det problemet har jag inte upplevt på många år.

Låter som att det inte är några problem längre att koppla 4K-skärm och att skalningsproblemet beskrivet på https://bjango.com/articles/macexternaldisplays/ inte är ett problem då längre?

Och vad gäller skalning så spelar det ingen roll vilken 4K-skärm jag köper?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-12-17 15:11
Ursprungligen av RobertK:

Låter som att det inte är några problem längre att koppla 4K-skärm och att skalningsproblemet beskrivet på https://bjango.com/articles/macexternaldisplays/ inte är ett problem då längre?

Och vad gäller skalning så spelar det ingen roll vilken 4K-skärm jag köper?

Mja, om du använder en skalning som inte är jämnt delbar på antalet pixlar så blir det lite suddigt, precis som det beskrivs på den där sidan. Det kommer alltid att vara ett problem tills vi får så hög upplösning att det inte går att urskilja enskilda pixlar ens om vi försöker.

Tänk dig själv att du har ett antal linjer på skärmen, vardera en "logisk" pixel breda (d.v.s. en fysisk pixel på en gammal 1080p-skärm). Byt till en 4K-skärm, och linjerna blir två fysiska pixlar breda. Varken mer eller mindre. Skarpt och fint. Men om du ändrar skalning från 2x till t.ex. 1,5x för att du vill ha mer "logisk" yta, så blir varje linje 1,5 fysisk pixel bred. Det blir suddigt eftersom den halva pixeln blir ett mellanting mellan linjens färg och färgen på det intill. När linjen rör sig (t.ex. vid scrollning) så kanske den rent av varierar mellan att vara 1+0,5 till 0,75+0,75 pixlar, vilket ger lustiga effekter.

Huruvida "fel" skalning är ett problem kan bara du själv svara på när du har testat. Om du inte är van vid retina är det nog inga större problem, men jag personligen skulle inte klara av det.

Ett alternativ kan vara att skaffa en ännu större skärm, t.ex. 32", och köra 4k utan skalning helt och hållet. Då får du massor av yta utan konstiga skalningsproblem, men ingen retina förstås.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-12-17 17:14
Ursprungligen av Vassius:

Mja, om du använder en skalning som inte är jämnt delbar på antalet pixlar så blir det lite suddigt, precis som det beskrivs på den där sidan. Det kommer alltid att vara ett problem tills vi får så hög upplösning att det inte går att urskilja enskilda pixlar ens om vi försöker.

Tänk dig själv att du har ett antal linjer på skärmen, vardera en "logisk" pixel breda (d.v.s. en fysisk pixel på en gammal 1080p-skärm). Byt till en 4K-skärm, och linjerna blir två fysiska pixlar breda. Varken mer eller mindre. Skarpt och fint. Men om du ändrar skalning från 2x till t.ex. 1,5x för att du vill ha mer "logisk" yta, så blir varje linje 1,5 fysisk pixel bred. Det blir suddigt eftersom den halva pixeln blir ett mellanting mellan linjens färg och färgen på det intill. När linjen rör sig (t.ex. vid scrollning) så kanske den rent av varierar mellan att vara 1+0,5 till 0,75+0,75 pixlar, vilket ger lustiga effekter.

Huruvida "fel" skalning är ett problem kan bara du själv svara på när du har testat. Om du inte är van vid retina är det nog inga större problem, men jag personligen skulle inte klara av det.

Ett alternativ kan vara att skaffa en ännu större skärm, t.ex. 32", och köra 4k utan skalning helt och hållet. Då får du massor av yta utan konstiga skalningsproblem, men ingen retina förstås.

Det vara bra utökad förklaring av delar av mitt problem.
Jag har haft retina på min bärbara sen 5 år så jag kommer försöka få till någon fungerande retina-lösning på nya skärmen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-12-17 23:52

Tack för en bra artikel. Jag är medveten om problemen med skalning av grafik, men hade inte funderat så djup över detta. Ansåg tidigare att 5k var lite väl hög upplösning för 27 tums skärmyta. Men vid närmare eftertanke så är det helt logiskt. Gamla normalhöga upplösningen för 27” är 2560 x 1440 och önskas den visuella storleken bibehållas med ökad pixeldensitet så bör upplösningen dubbleras (precis som även @Vassius skrivit) och då krävs upplösningen 5120 x 2880, dvs 5k. Vilket också bekräftas av Apple. Då deras iMac 27” är 5k, likaså samarbetet med LG.

Fast det finns fortfarande få 5k-skärmar på marknaden:
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=39...

Vad hände med Dells 5K-skärmar? Ingen uppföljare?

1
Bevaka tråden