Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SCSI-HD till äldre Mac

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerbotten
  • 2019-12-19 21:16

köpes gärna till rimligt pris. Ska sitta i en LC III alt. i min SE/30. Söker bara dessa som INTE har problem med "klibbande ändstop" dvs. som startar upp ok och som INTE låter som en stenkross .... Ja fungerande SCSI-HD som överlevt så att säga. Storlek inte så viktigt men säg allt mellan 20 till några 100:a MB.
Machälsningar / Ingvar i Robertsfors

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2019-12-19 22:58
Ursprungligen av sinhu:

köpes gärna till rimligt pris. Ska sitta i en LC III alt. i min SE/30. Söker bara dessa som INTE har problem med "klibbande ändstop" dvs. som startar upp ok och som INTE låter som en stenkross .... Ja fungerande SCSI-HD som överlevt så att säga. Storlek inte så viktigt men säg allt mellan 20 till några 100:a MB.
Machälsningar / Ingvar i Robertsfors

Jag vet inte riktigt vad det är som du efterfrågar. SCSI vet jag vad det är. SCSI-HD, har inte en susning vad det skulle kunna vara. (Hårddisk?)

  • Medlem
  • Västerbotten
  • 2019-12-21 11:25

Förtydligande ..... Söker då hårddisk med 50-pins SCSI-interface, EJ IDE-interface
Machälsningar / Ingvar i Robertsfors[/quote]

Kanske detta funkar? https://www.cf2scsi.com/

  • Medlem
  • Västerbotten
  • 2019-12-23 15:07
Ursprungligen av johan_tanying:

Kanske detta funkar? https://www.cf2scsi.com/

TACK Johan, Detta var nytt för mig. Gissar tyvärr att det kostar en del men ska absolut undersöka detta.
God Jul till dig och de dina !
/ Ingvar

Ursprungligen av sinhu:

TACK Johan, Detta var nytt för mig. Gissar tyvärr att det kostar en del men ska absolut undersöka detta.
God Jul till dig och de dina !
/ Ingvar

Om du väljer en scsi-hårddisk så antar jag att du är datatekniker, systemerare eller något annat inom högre datavetenskap...

Jag hade scsi-enheter och de krånglade ofta ... Men det var en syquest, scanner och en skrivare... Datateknikerna som hjälpte mej med detta visse inte att det behövdes nya drivrutiner när jag bytte Windows version... Det kanske är annorlunda när man har en Mac ?
/Anna Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Om du väljer en scsi-hårddisk så antar jag att du är datatekniker, systemerare eller något annat inom högre datavetenskap...

Jag hade scsi-enheter och de krånglade ofta ... Men det var en syquest, scanner och en skrivare... Datateknikerna som hjälpte mej med detta visse inte att det behövdes nya drivrutiner när jag bytte Windows version... Det kanske är annorlunda när man har en Mac ?
/Anna Maria

TS har en 30 år gammal mac. Och istället för att köpa en begagnad 25-30 år gammal hårddisk skulle jag nog föredra något lite säkrare och modernare – och utan rörliga delar.

Skall förresten göra motsvarande "operation" på en iPod Mini här hemma – plocka ut den gamla snurrdisken på 4 GB och stoppa in ett bamsigt Compact Flash-kort istället. Hela iTunes-biblioteket på en iPod Mini från 2004, inte illa!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-12-23 21:06

För länge sedan så plockade jag ut en värsting till stationär dator och valde då en av de snabbaste HDD som fanns. En Seagate Cheetah SCSI på 10 000 rpm. Detta skulle visa sig vara ett dyrt misstag. Inte nog med att jag tvingades välja ett exklusivt mobo, så lät den något fruktansvärt.
Sedan dess väljer jag ogärna bara på specifikation och tänker verkligen till två gånger innan jag tar något från översta hyllan.

Ursprungligen av johan_tanying:

TS har en 30 år gammal mac. Och istället för att köpa en begagnad 25-30 år gammal hårddisk skulle jag nog föredra något lite säkrare och modernare – och utan rörliga delar.

Skall förresten göra motsvarande "operation" på en iPod Mini här hemma – plocka ut den gamla snurrdisken på 4 GB och stoppa in ett bamsigt Compact Flash-kort istället. Hela iTunes-biblioteket på en iPod Mini från 2004, inte illa!

En 30 år gammal Mac... På en sån dator borde hårddiskarna har ändrat form och kraschat för länge sen... Det påstås att gamla PC hårddiskar ändrar form när de blir för gamla om det inte blir en diskkrasch långt tidigare... Jag läste nånstans on en som hade hittat en gammal dator so. hade stått länge oanvänd och när han startade den så kraschade den...
/Anna Maria

1
Bevaka tråden