Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återskapa förlorade filer

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet någon om det går att återskapa förlorad mapp från hårddisken?
Förr i världen använde man ju Dr Norton om det var förinstallerat. Finns det någon annan väg?
Försvann i samband med Tigerinstallation och går inte att finna ens med Spotlight.
/ås

Nja. Har man riktig tur kan man återskapa vissa data genom att läsa direkt från disken och helt kringgå filsystemet, men det kräver ganska ingående unix-kunskaper och fungerar i princip bara på ren text. Det förutsätter dessutom att sektorerna som innehåller informationen inte skrivits över med något annat, för då är det helt kört. VirtualLab kan annars vara ett alternativ, men det kostar pengar för varje återställning.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-05 13:30

Back-up

Ursprungligen av ekan39:

Vet någon om det går att återskapa förlorad mapp från hårddisken?
Förr i världen använde man ju Dr Norton om det var förinstallerat. Finns det någon annan väg?
Försvann i samband med Tigerinstallation och går inte att finna ens med Spotlight.
/ås

Back-up, back-up, back-up, back-up, back-up, back-up, back-up, back-up, back-up, back-up, back-up, back-up, speciellt innan man installerar nytt OS.

Detta hjälper ju inte dig just nu, men eftersom jag har suttit i din situation en gång tidigare har jag bister fått lära mig detta.

/Yankee

  • Oregistrerad
  • 2005-05-05 15:15

Jag lyckades nyligen radera hela musikmappen i itunes(lång historia, fråga inte till min stora förskräckelse. Testade då programmet filevault, som finns här. Det fungerade relativt bra, då jag faktiskt lyckades återskapa ca. 50%(1200 låtar) av min musiksamling. Det är relativt dyrt dock, så är bara att rekommendera om det verkligen är kris.

/Björn

Jag råkade ut för detta för en vecka sen. Jag brukar alltid att dra mina kontomappar till en extern disk och all annan info som är viktig innan jag kör ny os installation. Men jag var stressad och drog enbart ut det jag såg som var viktigt och vips så hade jag raderat en väns viktiga filer.

Har inte FBI sagt att deras mardröm är just X eftersom den verkligen raderar info på disken samt skriver lite nonsens över den platsen på disken. Eller har jag fel?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-05 21:58
Ursprungligen av draags:

Har inte FBI sagt att deras mardröm är just X eftersom den verkligen raderar info på disken samt skriver lite nonsens över den platsen på disken. Eller har jag fel?

Bara om du explicit säger åt systemet att göra det, genom att välja säker papperskorgstömning eller säker formatering. Normalt sett raderas bara lite information ur filsystemet medan själva innehållet ligger kvar på disken tills det skrivs över av andra filer.

1
Bevaka tråden