Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopiera mac filer till en Pc enhet...

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-17 10:25

Tjenix !

Har en Pc formaterat hårddisk som jag kopplar in i min Pb som kör Os X. Jag kopierar filerna fint till disken avmonterar den och kopplar in den till min pc där den dyker upp fint men nu har jag fått en spökfil som börjar med ._ vad är det för fil och kan man på något sätt undvika att denna kommer med ?

/Jef

Osynliga filer i UNIX filsystem som innehåller saker som behöver finnas där men som användaren inte skall kunna se inleds med . i filnamnet.

Är det .DS_Store eller? Den innehåller information om vilken position dina ikoner och ditt fönster har i den mappen den ligger i.

Det finns några trådar som handlar om detta på 99Mac, sök!

/Ola

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-09-17 12:59

Det du menar är förmodligen appledouble-filer som innehåller den metadata som HFS+ skriver om filer, och som FAT32 inte klarar av att lagra. Som tex skaparprogram, filtyp, märkning, kommentarer och lite annat smått och gott.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-17 13:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Det du menar är förmodligen appledouble-filer som innehåller den metadata som HFS+ skriver om filer, och som FAT32 inte klarar av att lagra. Som tex skaparprogram, filtyp, märkning, kommentarer och lite annat smått och gott.

Just precis, finns det något freeware/shareware program som kan plocka bort dessa filer ?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-09-17 14:03

Låt dem vara, annars får du förmodligen problem på macen.

Annars fixar väl ett applescript det åt dig.

Cocktail kan fixa bort dessa filer med några knapptryck.

1
Bevaka tråden