Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.2.4 skapar Kernel Panics

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-03-04 17:16

Jag har nu råkat ut för en tredje Kernel Panic på kort tid. Två av gångerna har jag bränt DVD med Toast. InDesign kan ha varit uppe alla gånger. Någon annan som råkar ut för detta?

PowerMac 2 x 1.25Ghz MDD, 1Gb RAM.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-04 23:10

Idag fick jag min första kernel panik sedan 10.1. På en likadan maskin som din. Med samma systemversion. InDesign kan ha varit igång.

Eller så fick jag det i samband med att jag pillade med Air Portkortet,

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-04 23:49

Om det hänt någon annan? Skämta inte, jag är Kungen av Kernel Panicland. Får MINST tre sådana per dag nu. Dessutom kraschar programmen mycket ofta. Jag har installerat om systemet tre (3) gånger de senaste dagarna, t om på en annan hårddisk, valt 10.2.2. men inget hjälper. En Kernel Panic ska enligt uppgift vara hårdvarurelaterad... det är allt jag vet. Burken en 2x867 MDD med 3 interna diskar och dryga gigen ram. Jag är seröst orolig för att jag ska bli tvungen att skicka iväg burken. Periferi: Två externa FW-diskar. En Logitech MX700 trådlös mus och nu äben ett Wacom Graphire 2 bord. Jag hajar nada

Varannan gång, ungefär, som jag väcker holken ur vila så möts jag av vår tids svarta bomb - den flerspråkiga skylten som talar om att det är dags att starta om...

sputnik, låter som du har rätt många saker som kan orsaka en Kernel Panic. Har du provat koppla ur rubbet av dina externa mojänger och se om det fortfarande uppstår?

Kan ju förvisso vara en kass minnesmodul också (högst vanligt när det gäller Kernel Panics) eller nån av de interna diskarna.

Eftersom det händer så ofta luktar det ju hårdvara rätt ordentligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-05 00:00

Jag var kung på KernelsPanics en dag. En dag i kernel-h**vetet. Mitt problem (kanske) var Cleardock (ett haxie), som aktiverades av Cocktail. Dvs jag hade Cleardock länge i godan ro, men sen körde jag Cocktail 1.0 och då rasade skiten ihop. Mekkade ett tag. -Kolla tråden "Cocktail sabbade OSX", för tips- Men det kan lika gärna varit nåt annat. Fick installera om en gång och rensade bort alla Haxies och sånt.
Observera musen. MX500. Kan var den...

QS733/640MB/80GB-Maxtor (System) + 40GB -IBM/GF2MX/10.2.4/

  • Medlem
  • 2003-03-05 00:15

Jag har en Logitech Dual Optical + en IBM Deskstar extra. MEN innan 10.2.4 fick jag i stort sett ingen Kernel Panic vad jag kan minnas. Luktar inkompabillitet med PowerMac MDD?

Hej å hå, jag som tänkt köpa MX700?

Min erfarenhet är att låta bli Cocktail. Jag har en 2x867 MDD och har åtminstone upptäckt att efter att ha kört Cocktail så blir den väldigt seg tills jag installerar om systemet, 10.2.4.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: eQ:
Jag har en Logitech Dual Optical + en IBM Deskstar extra. MEN innan 10.2.4 fick jag i stort sett ingen Kernel Panic vad jag kan minnas. Luktar inkompabillitet med PowerMac MDD?

Kolla i krash-loggen vad det står då. Library->Logs->Panic.log

Sen kan någon som förstår sig på den få tolka den här på forumet

Gäller Sputnik:
Håller för övrigt med Petra, koppla ur så mycket som möjligt. Testkör med en ny sak inkopplad (Utför de operationerna som fick din dator att skicka kernel förut). När den väl krashar kommer du ihåg vad du kopplade in. Kopplar ur samma sak och testar utan den igen. Krashar det inte då, ja då har du hittat vad det är som ger kernels hela tiden
Det där blev kanske svårt att tyda, eller var jag klar nog?

[ 05. mars 2003, 07:40: Meddelandet ändrat av: Christoffer Larsson ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-05 09:09

Jag tror INTE kringutrustningen är så stort problem utan mer att folk inte har "rena" system utan en massa efterinstallerade småprogram med hög "coolhetsfaktor" men som kan ställa till med systemkonflikter.

Steg 1 måste vara att köra med ett helt rent grundsystem utan haxies eller motsv. och se om kernel panic uppstår. Först då skulle jag börja kolla om det är någonting som stör tex. USB.

Dock vet jag sedan 10.2.3 infördes att det pågick en diskussion på Apples sidor om att OS X inte hanterar USB riktigt som den ska så det behöver ju inte vara tredjepartstillverkarens fel.

Ett bra sätt att försöka kolla vad det är som drar lasten är att hela tiden följa lasten genom top -u i terminalen.

edit: trimmelfink

[ 05. mars 2003, 09:10: Meddelandet ändrat av: safir ]

  • Medlem
  • 2003-03-05 10:43
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:
Kolla i krash-loggen vad det står då. Library->Logs->Panic.log

Sen kan någon som förstår sig på den få tolka den här på forumet

De senaste krascherna har inte loggats, konstigt nog, men denna fanns:

*********

Thu Feb 27 16:16:22 2003

panic(cpu 0): mapping_alloc - empty mapping block detected at 140FC000

Latest stack backtrace for cpu 0:
Backtrace:
0x00084FAC 0x000853DC 0x00027FA8 0x00088FF4 0x00087FA4 0x00086C7C 0x0005ED40 0x0008F1F4
0x00091F78
Proceeding back via exception chain:
Exception state (sv=0x1D7EC500)
PC=0x900591A4; MSR=0x4000D030; DAR=0xA0005A00; DSISR=0x40000000; LR=0x9004E624; R1=0xBFFFF380; XCP=0x00000010 (0x400 - Inst access)

Kernel version:
Darwin Kernel Version 6.4:
Wed Jan 29 18:50:42 PST 2003; root:xnu/xnu-344.26.obj~1/RELEASE_PPC

*********

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-05 11:06

Började dagen med att koppla ur en av skärmarna, kör en LaCie TFT (DVI) och en AppleVision (ADC), och tamigf*n, inte en enda krash på två timmar - inget progg som gått ner, ska sätta den i vila snart och se vad som händer.

När jag installerade om (5 ggr) så installerade jag ju om systemet på en annan disk än tidigare... och unmountade den första disken(den sitter kvar och är fysiskt inkopplad fortfarande).

Tidigare körde jag bara en skärm, och då hade jag inte dessa problem (det slog mig sent igårkväll), så det är det spåret jag går på nu.

Uppgraderade från 10.2.2 till 10.2.4 igår (strulet började under .4 men kvarstod efter ovannämnda ominstallation då jag höll mig till 10.2.2).

[ 05. mars 2003, 11:07: Meddelandet ändrat av: sputnik ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-05 11:13

Appropå rent system - det blir inte renare än mitt, jag vågar knappt installera en andra webbläsare

nu har jag bara det ABSOLUT nödvändigaste. Vad jag dock märkt är att Entourage är supermegatechnorave-instabilt nu. Detta började i samband med ett mail som jag fick förra veckan då hela inboxen försvann...

I övrigt brukar i princip alla progs som är igång krascha om jag väljer "stäng av (datorn)" utan att manuellt stänga ner dessa först.

(stavfel)

[ 05. mars 2003, 11:14: Meddelandet ändrat av: sputnik ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-05 12:47

Det där låter ju onekligen som du inte bara har problem med periferienheter utan allvarliga störningar i operativet. Läge att ominstallera systemet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-05 14:10

Tja, frågan är vad det skulle lösa, eftersom det knappast blivit bättre av de tidigare 5 ominstallationerna (på 3 dagar).

MEN, nu har jag som sagt kopplat ur Apple-skärmen och satt datorn i vila ett par gånger UTAN att något tråkigt hänt inte ett enda progg har kraschat och ingen kernel panic, peppar peppar!

Frågan är då: är det skärmen eller grafikkortet som är boven?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-09-28 20:15

*bump*

Var hos en kusin som har en dual 1,25 PowerMac och hans dator krashar _alltid_ när den ska vakna från vila...

Han har ett ljudinterface (firewire) samt en bildskärm av ett fabrikat jag inte lade på minnet.

Och jag tror det är 10.2.4 han har.

I veckan ska vi prova installera om och göra lite seriös felsökning, så får vi se.

Någon som för övrigt har hittat en lösning på krasher i samband med uppvakning?

Testa 10.2.6 istället för 10.2.4

1
Bevaka tråden