Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Matematikprogram ?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2003-11-01 09:29

Hej hopp

Undrar bara om någon känner till ett bra program till att använda i matematisla samanhang? Det ska kunna visualisera olika funktioner i nån typ av 3D bild.
Känner till Matlabb men tänkte om det finns något som enklare än det.

Finns även Maple och Mathematica, ganska avancerande program båda två. Men mycket trevliga

Maple är grymt.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2003-11-01 10:58

Är Maple svårt att lära sig eller? Samt kan man få 3D-bilder i det?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-01 11:01

Är inte mathematica mest politiskt korrekt så att säga?
(Eller minns jag fel?)

  • Medlem
  • 2003-11-01 11:57

Jag har både Matlab och Mathematica men föredrar det första.
Försök att "bli vän" med Matlab istället för att leta efter andra program?
Av de tre som har listats så här långt i tråden tycker jag att Matlab är bäst (om man har alla toolboxar ). Det finns säkert andra matteprogram, sök på versiontracker med "math" eller liknande. Jag är dock ytterst tveksam att de klarar av mer än de ovanstående programmen.

Maple har jag använt lite i skolarbete och det är det program som jag tror är lättast att använda i början. Mathematica har jag bara testat lite men tror att det har lite svårare syntax. Om du vill få ut snygga bilder är nog Mathematica att föredra då du kan få ut bilder i postscript-format. Matlab kan också spara i ps.

Jag tror att matlab är det som man bör satsa på om man ska ta tag i att lära sig ETT matteprogram.
Själv har jag dock väldigt svårt att få det att "lossna" med matlab, känner mig ganska usel fast jag har tvingats pyssla en hel del med det.

Fast är det inte så att man väljer program utifrån vad man vill göra? Alla de ovan listade programmen har väl sina för- resp nackdelar!
Jag föredrar maple just nu! Det är ganska enkelt och funkar för det jag vill att det ska göra!

Ps Jag skulle "stajla" och lägga in en 3D-plot i forumet, men det visade sig vara svårare än att åstadkomma själva plotten!! Ds

Som CoolUmbo skriver är det ganska beroende på vad man håller på med vilket som är bäst, Är det mycket matris- och vektorberäkningar är ju Matlab att föredra, tycker även att Matlab är väsentligt mycket trevligare för numeriska saker.

Ska man däremot syssla med analytisk matematik och symboliska operationer är Maple min favorit. Nu ska det ju iofs gå att använda Maple innifrån Matlab, men det har jag inte testat det själv.

Mathematica är väl ganska likt Maple, men som sagt var med mindre logisk syntax.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2003-11-01 18:00

det skall användas till att få bilder av akvationer med flera variabler. Matlabb ser ruggit ut, vill enkelt kunna slå in en ekvation med dess axlar och begränsningar och vips !! en bild

Du menar typ kunna skriva
plot3d(x^2+y^2, x=-3..3, y=-3..3);
Och sen ska det hoppa fram en 3d-plot?

Som sagt...maple...;-)

Men det går säkert lika enkelt med de andra programmen...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-01 18:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av basic
det skall användas till att få bilder av akvationer med flera variabler. Matlabb ser ruggit ut, vill enkelt kunna slå in en ekvation med dess axlar och begränsningar och vips !! en bild

Var det inte med en sådan grafritande kalkylator när PPC presenterades -94??? Bara för att visa på hur kraftfulla de var

Citat:

Skrevs ursprungligen av basic
det skall användas till att få bilder av akvationer med flera variabler. Matlabb ser ruggit ut, vill enkelt kunna slå in en ekvation med dess axlar och begränsningar och vips !! en bild

Låter lite som Graphing Calculator som följer med OS 9 / Classic

Hittade ett nytt program när jag kollade in VersionTracker idag:

http://www.eigenhead.com/macosx/

1
Bevaka tråden