Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bostreams Scream en bluff?

Tråden skapades och har fått 201 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu har jag fått mitt installerat (ADSL), men det verkar som att de grejjar en hel del, för det var en massa avbrott under kvällen.

Lite info för er som sitter å väntar...
Modemen verkar skickas från InWarehouse i Solna. Trackingen på status-sidan fungerade inte för mig.

Jag blev bortkopplad från mitt gamla abb förra lördagen, de skickade modemet i onsdags. Hämtade ut det igår fredag.

Funkade dock inte direkt men senare under kvällen började det funka. Dock är hastigheten under all kritik, hoppas de fixar det nu under helgen.

(Göteborg)

  • Oregistrerad
  • 2003-10-27 12:54

Jag blev också av med mitt BoStream 2,5 Mbit förra torsdagen (Sthlm/Birka) och den supportkille jag pratade med då sa att Telia utan förvarning avinstallerat mitt ADSL och påbörjat installationen av det nya. De kan ju jävlas med Bostream, men det kan också bara vara en miss i kommunikationen; kan tänka mig att det är rätt komplicerat att upprätthålla bra kommunikation mellan många olika inblandade.

I torsdags kom iaf lappen med de nya inställningarna, och för 55 minuter sedan kom lappen om att modemet fanns på ICA att hämta. Nu sitter jag med Scream igång och det går fantastiskt snabbt!

Har bara kört TPTest från min bärbara som förmodligen mättar linan p g a den trådlösa uppkopplingen (6Mbit/726 kbps). Återkommer med siffror från min fast uppkopplade Mac inom kort

  • Oregistrerad
  • 2003-10-27 13:04

Jag ska enligt uppgift bo ca 1900 meter från telestationen, vilket skulle ge mig 8/1 Mbit. Jag fick 5,5/0,8 - vilket jag tycker är helt ok.

Undrar när/om Telia beefar uppstationen så jag får ännu mer...

/J

Testresultat:
-------------

Server: referens.sth.ip-performance.se:1641
Test: 302 (Auto)
Tid : 5 s Maxtid: 15 s
Test startad : 2003-10-27 12:59:05
Test avslutad: 2003-10-27 13:01:13

Sändning:

Högsta hastighet TCP: 807.74 kbit/s
Högsta hastighet UDP: 845.58 kbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 95.5 %

Mottagning:

Högsta hastighet TCP: 5.59 Mbit/s
Högsta hastighet UDP: 5.09 Mbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 100.0 %

jag förväntar mig defintivt mer än 0.8 upp! det har jag ju redan!

jag bor 300 m ifrån station så det måste bli mer! 5 Mbit ner är i och för sig mumma...fast jag hoppas mer på kring 10 Mbit 10 ner/5 upp blir jag mkt glad

Nån som har mer är Gokas 1900 meter, skulle vara intressant å höra vad ni kommer upp i för hastigheter.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-28 10:07

Stationen STHLM/BIRKA gick ner igår kväll, och teknikerna som för hand fick mata in 200 kunduppgifter får göra om det gång på gång eftersom routern inte behåller inställningarna. Så lyckan med Scream var kortvarig. Hoppas de får ordning på det idag.

Någon malmöbo som fått besked än?
Kollar dagligen, ja mer än så, vad min beställningsstatus är och får hela tiden beskedet att ordern är inkommen men inte behandlad.
De verkar liksom inte fatta vinken när jag kollar sisådär en gång i timmen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Goka
Stationen STHLM/BIRKA gick ner igår kväll, och teknikerna som för hand fick mata in 200 kunduppgifter får göra om det gång på gång eftersom routern inte behåller inställningarna. Så lyckan med Scream var kortvarig. Hoppas de får ordning på det idag.

Verkar det funka nu? Jag sitter just nu hos mina föräldrar och jobbar och väntar med att åka hem till sthlm och hämta ut mitt nya modem innan jag tror att det fungerar. Jag är också ansluten till STHLM/BIRKA.

Birka lirar för mig nu. Detta var mitt första TPTest-resultat.

Testresultat:
-------------

Server: referens.sth.ip-performance.se:1641
Test: 302 (Auto)
Tid : 5 s Maxtid: 15 s
Test startad : 2003-10-28 18:49:14
Test avslutad: 2003-10-28 18:51:20

Sändning:

Högsta hastighet TCP: 808.02 kbit/s
Högsta hastighet UDP: 845.32 kbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 95.6 %

Mottagning:

Högsta hastighet TCP: 6.78 Mbit/s
Högsta hastighet UDP: 5.74 Mbit/s
Tillgänglig bandbredd TCP/UDP: 100.0 %

Skriv gärna hur långt ni har till stationen också.

1290 meter.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-28 21:15

Resultaten varierar ganska mycket med Scream, vilket jag inte upplevde med xStream. Ligger det i tjänstens natur?

1950 meter till stationen ger just nu sändning i 751 kbit/s och 6,74 Mbit/s mottagning.

Kan säga att med mina >3000 meter så kommer jag inte ens upp i 4Mbit/s.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-10 02:05

Senaste status på min scream:

Citat:

Leverans av access-tjänst

Din order är mottagen men har ännu ej hunnit behandlas.

_

Information om din station *

Din närmsta station är GÖTEBORG/MASTHUGGET.
Utrustning för scream har installerats i din station men på grund av förseningarna och för att påskynda leveranserna så mycket som möjligt ansluts väntande kunder i flera omgångar. Bostream har påbörjat ett e-postutskick med uppdaterad leveransinformation för din individuella anslutning. Vi beklagar förseningarna!

Scream levereras

Spännande....

/Jef

Har fått samma status som Jef. Är det fler än jag som tycker att scream-lanseringen påminner om G5-släppet?

dom mäter ju avståndet från din lägenhet till närmsta bostream mast. har en kompis som bor bredvid masten, han får 26mb som lovat. han verkar nöjd......

Fortfarande inget nytt här, inte hört ett knyst än. Mailet med uppdaterad leveransinformation som skulle kommit förra veckan har inte dykt upp än.

Om det inte vore för att Bostream erbjuder statisk IP-adress och BBB inte gör det skulle jag byta direkt i ren protest.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Patrik Skulski
Fortfarande inget nytt här, inte hört ett knyst än. Mailet med uppdaterad leveransinformation som skulle kommit förra veckan har inte dykt upp än.

Om det inte vore för att Bostream erbjuder statisk IP-adress och BBB inte gör det skulle jag byta direkt i ren protest.

precis min tanke också...
jag beställde samma dag det lanserades, dvs nån gång i somras...
nu, 6 månader senare så har jag fortfarande inte fått veta hur långt det är till min station...

hahahahahaha...
det är faktiskt rätt komiskt, på sitt sätt...

vi är nog rätt många som tycker samma sak jag har i och för sig ingen brådska...fast denna total avsaknad av information och konsekvens gör det hela skrattretande!

Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
precis min tanke också...
jag beställde samma dag det lanserades, dvs nån gång i somras...
nu, 6 månader senare så har jag fortfarande inte fått veta hur långt det är till min station...

hahahahahaha...
det är faktiskt rätt komiskt, på sitt sätt...

Komiskt, tragiskt och rent av fördjävligt. Suttit på modem allt för längre redan nu.

De sa dock att de skulle erbjuda deras ADSL-tjänst till dem som väntar på VDSL tills dess att de kan leverera. Vi får se när det blir av, jag har inga höga förhoppningar i alla fall. :rolleyes:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-11 10:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
precis min tanke också...
jag beställde samma dag det lanserades, dvs nån gång i somras...
nu, 6 månader senare så har jag fortfarande inte fått veta hur långt det är till min station...

hahahahahaha...
det är faktiskt rätt komiskt, på sitt sätt...

Har du kollat på http://www.bostream.com/scream/

Där kunde jag se hur långt jag hade.

Idag har min sida uppdaterat sig igen:

Citat:

Leverans av access-tjänst

Din order är behandlad och nästa steg är att vi kopplar ditt telefonabonnemang till vår utrustning på din telestation.

i min förra post så hade jag:

Citat:

Leverans av access-tjänst

Din order är mottagen men har ännu ej hunnit behandlas.

Kanske får jag en trevlig födelsedags present....

Jef

hahaha...
ja jo, jag hart varit där o kollat varannan vecka ungefär...
får alltid samma svar...
avstånd kan inte uppskattas för närvarande...

hahahahaha
det är ett skämt liksom...

M

har inte kollat på ett tag - så här står det hos mig:

Information om din station *
Din närmsta station är MALMÖ/SPARVEN.
Utrustning för scream har installerats i din station men på grund av förseningarna och för att påskynda leveranserna så mycket som möjligt ansluts väntande kunder i flera omgångar. Bostream har påbörjat ett e-postutskick med uppdaterad leveransinformation för din individuella anslutning. Vi beklagar förseningarna

det har alltså installerats på min station...!?...frågan är vad som nu händer :rolleyes:

och - vad säger texten egentligen!? "på grund av förseningar och för att påskynda lev. ansluts väntande kunder i flera omgångar"!? jaha går det snabbare om man gör det i "omgångar"

Citat:

Skrevs ursprungligen av jef
Kanske får jag en trevlig födelsedags present....

Frågan verkar, av trådens innehåll att döma, vara hur mycket du kommer att fylla när du får din present ...

Citat:

Skrevs ursprungligen av superduperjacob
Frågan verkar, av trådens innehåll att döma, vara hur mycket du kommer att fylla när du får din present ...

hahahahahah
otroligt bra !!!!

men det värsta är kanske ändå att det föreligger en viss sanning i det också...

M

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-11 11:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av superduperjacob
Frågan verkar, av trådens innehåll att döma, vara hur mycket du kommer att fylla när du får din present ...

De sa från början v.38 men ändrades till v.43 + 3 veckor för leverans av utrustning....så om jag får det denna veckan så håller de faktiskt tiden.....

jag hoppas ju på att du får Scream denna veckan...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-11 12:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
jag hoppas ju på att du får Scream denna veckan...

Det förstår jag

Jag fick Scream installerat förra veckan och är knappast imponerad. Jag bor 1900 meter från stationen så jag hade väl iof inga större förväntningar att det skulle gå hiskeligt mycket snabbare (än mitt gamla xstream abonnemang), men att det skulle gå långsammare var ju en besvikelse.

Enligt TP-test så är bandbredden ungefär den dubbla men alla andra protokoll som tex FTP/IRC etc klättrar aldrig över 100K/sec, ungefär hälften av vad mitt xstream abonnemang presterade mot tex. Sunet. Multipla filöverföringar är inte att tänka på, då droppar hela linan till modemfart.

Ni som beställt Scream skall nog inte driva upp era förväntningar alldeles för mycket, risken finns att ni blir besvikna (om ni inte bor i en telefonstation).

Tur att min station är typ 15 meter bort då

Å andra sidan bor jag i Umeå, så det lär dröja innan det kommer hit

Bevaka tråden