Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Definition av CMYK/LAB-värden

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Finns det någon här som förstår varför CMYK-värden (och även luminans-kanalen i LAB) som alla har 8 bitar per kanal (totalt 256 värden per kanal), i t.ex. Photoshop visas i procent (100 värden per kanal)? Jag har skapat en logotyp i lab-färg som första gången jag knappade in färgen (LAB: 16, 16, -53) resulterade i de verkliga kanalvärdena (57, 94, 160) och vid ett senare tillfälle (56, 94, 160), båda visas som (LAB: 16, 16, -53). När färgen sedan konverteras till CMYK eller RGB för tryck eller skärmvisning ger samma LAB-värde olika nyanser.

Johan W,
Grafisk Formgivare

  • Medlem
  • 2003-11-13 14:05

256 värden per kanal är ju bara digitalt.
Medans en tryckt färg har ju bara en tonskala från 0-100, antigen är det färg eller inte
och sen i olika skalor typ 50 % osv...

Ja, nu var det ju inte riktigt vad jag frågade, men tack ändå. Bilder i 8-bitarsläge har 256 värden per kanal, punkt slut. Detta har inget att göra hur många värden man får när man trycker. Antal toner i tryck är dessutom ett resultat av upplösning och rastertäthet och behöver inte nödvändigtvis vara 100.

Men som sagt, tack ändå.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-11-13 15:24

Det har nog mer med tradition att göra. Fyrfägstryck är ju äldre än den digitala reproprocessen. På samma sätt som man mäter typografi i punkter och inte millimeter eller pixlar.

När man blandar en färg rent fysiskt genom att hälla färg från en burk till en annan mäter man oftast i en decimalenhet. När reproduktionen blev digital fortsatte man naturligtvis att räkna i decimalenheter. Även om datorn inte gör det i praktiken.

QuarkXpress blandar även RGB-färger i procent.

Utan att veta det till hundra procent så tror jag att det förhåller sig såhär:

Procent som måttenhet är för CMYK tänkt att ange (önskad) färgtäckning, dvs ingen färg har 0% och maximal täckning av samtliga färger ger följaktligen 400%

Enhet, raster, mm anger hur stora stegen på skalan däremellan blir. Det skulle ju kännas väldigt konstigt att ange det som ett binärt mått. Det skulle betyda att full svärta skulle vara 256 (vaddå?) och full täckning 1024 (vaddå?)

Varför man användet det för LAB vet jag däremot inte, annat än att även LAB är äldre än digital teknik

  • Medlem
  • 2003-11-14 00:27

Är inte "100" i LAB:s luminansskala ett koordinatvärde som valts i systemet? Nåt dj-a mått måste man väl ha, och varför då inte 100? Systemet är mycket riktigt pre-digitalt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-11-14 02:53

Lab värdena är själva färgdefinitionen i PS, en matematisk oberoende färgmodell framtagen för att kunna användas oavsett vilken utrustning som används. Lab värdet är alltid detsamma vad det gäller färgåtergivningen.. En rgb bild som cmykas konverteras först till Lab värden därefter konvertering till förvald cmykprofil. För att bilden skall kunna ses på skärmen konverteraras den tillbaka av PS från cmyk, via Lab till RGB och den RGBmonitorprofil som används. Iditt fall om jag har förstått dig rätt, du utgår direkt från ett Labvärde till cmyk. därefter för att bilden skall kunna ses från cmyk till Lab till RGB och rgb profil .

Du tittar på en kulör som beskrivs i Lab som flyttas till 2 olika färgrymder, kulören blir ej densamma . Men lab värdena är desamma (om du kör relativ colorimetrik rendering.. Det är renderings alternativet som är viktigt när du går, konverterar mellan olika färgrymder).Det är alltså en fråga om hur stora de olika färgrymderna är och hur mycket "färg kulör" som får plats i respektive färgrymd

"Hoppas jag inte har missuppfattat dig och frågan helt"

Senast redigerat 2003-11-16 15:33
1
Bevaka tråden