Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dockan till vänster, nertill eller till höger?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-22 12:49

Har du dockan till vänster, nertill eller till höger? Vilket är bäst för dig?

Jag har den till vänster: det fungerar bäst tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-22 12:55

Håller inte på med dockor utan enkom the real stuff...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-11-22 13:01

jag har så mycket saker i min dock att den står i mitten hur jag än gör

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2003-11-22 13:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Har du dockan till vänster, nertill eller till höger? Vilket är bäst för dig?

Jag har den till vänster: det fungerar bäst tycker jag.

Hör till dem som alltid undrat varför alla skärmar är i liggande format, eller saknar i varje fall möjlighet till Pivot-funktion.
Med det i åtanke tar en Docka till vänster minst utrymme och rimmar dessutom väl med vanan att 'gå från vänster till höger'.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Har du dockan till vänster, nertill eller till höger? Vilket är bäst för dig?

Jag har den till vänster: det fungerar bäst tycker jag.

Mondo, varför skapa en ny tråd om detta då det finns en omröstning redan? Söker du öht innan du postar?

Omröstning: Var har du din docka?

Har min på vänster sidan...
Det känns mer logisk för min arbetsflöde...

/acomblue

vänster, uppe i toppen liksom...
via tinkertool...

M

  • Oregistrerad
  • 2003-11-22 14:30

Just nu har jag min docka nertill och gömd. Jag har experimenterat med vänster och höger och kommit fram till att jag gillar alla tre, men med lite variation

  • Oregistrerad
  • 2003-11-22 14:33

Har dockan gömd till vänster.
Tycker att om man har den nertill så är den ivägen i många program då man skall skrolla dokument osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-22 14:46

Började med att ha dockan till höger, men efter ett par dagar bytte jag till vänster. Det gör att jag slipper åka så mycket med musen.

Har inte ens funderat på att ha dockan längst ner: det skulle kännas dumt och Windows-mässigt.

Så till höger har jag skivor och kontaktlistan för iChat och till vänster dockan. Program- och Finder-fönster i mitten.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-22 14:56

Dockan i nederkant tycker jag är trevligast. Även om det är sämst ur utrymmes-synpunkt. Har man den gömd så skadar det dock inte så mycket.

Om jag tex. jobbar i Photoshop eller Illustrator så har man verktyg och paletter till höger och vänster. Då är det helt klart skönast att dockan kommer fram i nederkant av skärmen anser jag.

Hade jag haft en Cinema 20" i 16:9 format hade det dock blivit till vänster.

EDIT:

Den är inte så mycket ivägen i alla fall.
Om man inte jävlas med den förstås...

Senast redigerat 2003-11-22 15:13
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-11-22 15:03

til vänster har jag minimize in place..

Höger funkar inte med nya InDesign CS som minimerar sina paletter där. Jag kör med min i botten.

För övrigt så använder jag knappt Dock alls nu när Panther fick så suverän programbytarfunktion. Kommando Tab och sen musen för att välja program. Jag har aldrig sett ett snabbare sätt att hoppa mellan program.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-22 16:05

Men vad använder du för att starta programmen då Anders? Har du så kraftfull dator att du kör igång alla tänkbara program med ett AppleScript vid uppstarter, och därefter bara hoppar mellan dem med Alt-tab & Exposé ?

Jag har svårt att hitta någon bra programpalett som alternativ till dockan. Men självklart använder jag den inte för att växla mellan program. Den ligger där, dold i nederkant (ej förminskad och förstorad som bilderna ovan så gräsligt visade) tills dess att jag vill dra igång ett nytt program.

LaunchBar dominerar.

  • Medlem
  • 2003-11-22 17:54

höger. känns naturligt eftersom det var där äpplet låg (ligger) i OS9.

Höger, för att jag har musen på höger sida om tangentbordet.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-22 18:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
höger. känns naturligt eftersom det var där äpplet låg (ligger) i OS9.

Jasså? Vilket äpple syftas det på?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-11-22 18:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
höger. känns naturligt eftersom det var där äpplet låg (ligger) i OS9.

Sitter du inne i datorn?
Äpplet var väl till vänster i menyraden.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-22 18:09

Baron försöker nog se det ur skärmens synvinkel. Han kanske är van vid att att ligga på mage ovanpå skärmen med huvudet frammåtlutat och se allting upp och ner.

Dockan där ner och dold. Passar mig riktigt bra. ':cool:'

  • Oregistrerad
  • 2003-11-22 18:59

längst ner till höger = papperskorgen ligger rätt och dockan halkar aldrig över till teven inkopplad till vänster

  • Oregistrerad
  • 2003-11-22 19:26

Någon som vet om det finns något program för att få dockan att sträcka sig hela vägen till kanterna?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Helmot
Någon som vet om det finns något program för att få dockan att sträcka sig hela vägen till kanterna?

Fyll på med alias med raderad ikon!

Jag söker efter ett komplement till dock. Jag har sett det på bild i någon tidning som jag inte hittar. Det skall vara ett fliksystem som ligger på skrivbordet som kan innehålla både program, mappar och dokument.

Finns det någon här som vet vad jag letar efter?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-24 12:43

DragThings tror jag du tänker på. Fanns även till OS9 men har utvecklats till en "dock-alike" under OSX med en del funktioner.

Du hittar den nog på versiontracker.com vid en snabb sökning.

1
Bevaka tråden