Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign fungerar inte i tryckerier?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En av min kunder har precis haft Sörmlands Grafiska på besök de påstod att InDesign bara ställer till problem när dessa dokuemnt ska tryckas. Medans Quark dokument fungerar perfekt.

Sörmlands Grafiska är ett av sveriges största tryckerier.

Hur kan de påstå något sådant? Stämmer det?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-26 14:14

Jag har skickat InDesign-filer till mitt tryckeri (inte Sörmlands Grafiska) det senaste året och det har gått utan problem.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-26 14:21

Indesign funkar skitbra.

Det enda jag har hört är att vissa rippar klarar inte av EPS skapade från Indesign, men det är ju bara att köra med PDF istället.

  • Medlem
  • 2003-11-26 14:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Hedman
Hur kan de påstå något sådant? Stämmer det?

Själv har jag råkat ut för tryckerier som vägrar ta emot dokument där bilderna är i eps-format, andra som mycket hellre tar eps-bilder än tiff osv.
Det var visserligen för några år sedan, men det intryck jag fått är att det ibland finns lite väl mycket skrock och kolartro även bland en del tryckerier.

Man borde ju kunna anta att Adobe vet tillräckligt om postscript för att kunna göra ett program som lämnar ifrån sig fungerande postscriptkod vid utskrift, men å andra sidan känns det onekligen som att ett dokument med exempelvis ett antal inmonterade, omskalade och redigerade pdf:er kommer att ställa betydligt större krav på rippen än ett vanligt tråkigt quark/pagemakerdokument utan större finesser.
Men. Som alltid, så är alla generaliseringar felaktiga.

/s-o

Någon som jobbat mot Sörmlands Grafiska och InDesign?

  • Medlem
  • 2003-11-26 16:58

Låter någon som en säljare från Sörmlands som inte riktigt vet vad han säger, men dom tar ju emot PDF:er

http://www.quebecornordic.com/swedish/offset/instructions/index.php

så att Indesign bör ju inte heller vara något problem

Verkar sannerligen så, ha kanske var mutad av Quark?

Så bra! Detta ska jag visa kunden.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-26 19:14

vet vissa utbildare som hävdar att man inte ska göra PDF från Indesign, utan använda Distiller.

men jag har aldrig stött på några problem med att spara direkt från Indesign.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-26 19:21

Använder inte indesign enbart PS3 typsnitt?
Detta klarar ju inte alla tryckerier utan vill ha äldre PS1 och PS2 eller är jag helt ute och cyklar nu? Jag har iallafall en kompis som arbetar på en byrå & tryckeri som nämnde någonting kring detta. Men jag kan minnas fel.

Såhär ligger det till:

En postscript eller en PDF har bara två alternativ - antingen så följer de den standard som är publikt dokumenterad i PostScript Language Reference/ PDF LR eller så gör de det inte.

InDesigns postscript-filer, liksom PDF-filer följer dessa standarder och kan alltså tryckas av alla som har utrustning som också följer den standarden.

Det är i det avseendet det brukar brista: i vissa fall har tryckerier äldre/inkompatibel utrustning som inte klarar den fulla postscript-specen, så när de får en fil från ett program som utnyttjar fler postscript-funktioner (som t.ex. InDesign) än 90-tals program som Quark/PageMaker så kan felet visa sig för första gången, trots att felet egentligen ligger någon annanstans än InDesign.

Det gäller t.ex. för direktexporterade PDF-filer från InDesign. De använder sig av "CID-encoding" för teckensnitt, dvs en standard för att lagra större/Unicode-uppsättningar etc. CID-encoding är en obligatoriskt del av PostScript sedan level 2016, men vissa mindre tillverkare har försökt ta genvägar och hoppa över det, vilket följaktligen gör att de kan få problem när de tar emot en InDesign-PDF, trots att filen alltså är helt korrekt och följer standarden.

Personligen är jag ganska säker på att Sörmlands Grafiska inte längre har några sådana problem, det där tror jag snarare är ett uttalande från någon hos dem som inte är helt uppdaterad.

Skulle de verkligen ha problem (vilket jag alltså inte tror de har) så föreslår jag att de kontaktar Roger Risdal på Adobe så kan han säkert hjälpa dem tillrätta med det.

  • Avstängd
  • International user
  • 2003-11-28 10:25

Jag har skickat massvis med annonser gjorda i Indesign till sörmlandsgrafiska, inte ett enda klagomål från deras sida. Alla har dessutom blivit bra i tryck. Undrar vad de svamlar om...
/Mattias

  • Medlem
  • 2003-11-28 10:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Dj Leafer
vet vissa utbildare som hävdar att man inte ska göra PDF från Indesign, utan använda Distiller.

men jag har aldrig stött på några problem med att spara direkt från Indesign.

Exportera i InDesign är helt ok men Distillern gör mindre filer med samma inställningar som i indd. skumt.

InDesign för allt för mycket skit pga okunskap. InDesign är ett modernare program som kräver lite kraftigare dator och modernare rippar.

Men det är som att säga att DVD skivor är skit för de går inte att spela videon som alla de andra filmerna du har hemma som alltid har funkat.

Tryckerier säger inte gärna.

"Vi kan inte ta InDesign filer för vi har inte gjort hemläxan och vet hut man hanterar transparens etc."

Då säger de istället.

"InDesign gör felaktiga PDF-filer som inte går att rippa"

  • Oregistrerad
  • 2003-11-28 13:54

skulle någon som gjort sin hemläxa kunna förklara för mig hur det kommer sig att indesign klipper av en del inmonterade t.ex logotyper i kanten. tryckte precis ut ett gäng bilder där alla ® märken var avhuggna. illustratorfilen ser ok ut och bildblocket i indesign är så stort det går. kan lösas genom att göra en osynlig ram en liten bit utanför i illustrator, men det är ju bara en workaround.

Citat:

Skrevs ursprungligen av TechnoHead
skulle någon som gjort sin hemläxa kunna förklara för mig hur det kommer sig att indesign klipper av en del inmonterade t.ex logotyper i kanten. tryckte precis ut ett gäng bilder där alla ® märken var avhuggna. illustratorfilen ser ok ut och bildblocket i indesign är så stort det går. kan lösas genom att göra en osynlig ram en liten bit utanför i illustrator, men det är ju bara en workaround.

Pröva att ha Illustratorfilen öppen och InDesigndokumentet bakom och bara drag-and-drop loggan i InDesign dokumentet.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-28 14:14

hur menar du då? jag får ett dokument från kund där det ligger säg 20 st illustratorlogotyper inmonterade. originalet är så att säga klart och jag vill helt enkelt bara skriva ut detta till en bild som kansle blir 8 kvadratmeter stor.

Citat:

Skrevs ursprungligen av TechnoHead
hur menar du då? jag får ett dokument från kund där det ligger säg 20 st illustratorlogotyper inmonterade. originalet är så att säga klart och jag vill helt enkelt bara skriva ut detta till en bild som kansle blir 8 kvadratmeter stor.

Jag trodde att du satt och skapade dokumentet och då kan detta sätt att montera filer lösa problemet. Om du har fått det från kund och skall köra ut det så är det ju en annan femma.

Har ingen smart lösning i bakfickan!:(

  • Oregistrerad
  • 2003-11-28 14:30

nä det är det som är det sura. jag vet ju hur man genom att fixa till illustratorfilen kan lösa detta, men det är ju oerhört tidskrävande att behöva göra detta för varje fil. särskilt som det kan vara en hel del. går säkert att skylla på rippen i detta fall också.. som man alltid gör med indesigndokument som strular.

Svar från Sörmlands Grafiska.

InDesign är ett utmärkt bra program för redaktioner och layoutarbete, och filer från InDesign fungerar också utmärkt väl på Sörmlands Grafiska.

Vi har dock funnit att PDF-filer exporterade direkt från InDesign kan generera fel av olika karaktär. Om samma sida skrivs ut till PostScript-fil och Acrobat Distiller med våra joboptions används för att skapa PDF-filer, fungerar den utan problem.

Våra rekommendationer att skriva till PostScript och använda Distiller baseras på mycket stor erfarenhet, med över tusen sidor per dag att rippa. Våra rekommendationer är framtagna för att vi vill att våra medarbetare skall kunna leverera filer som de kan lita på.

InDesign har använts av oss sedan första engelska versionen kom ut på marknaden, och vi har lagt ner oerhört mycket tid och energi på de fel som uppstått. I samarbete med Roger Risdal på Adobe har vi remitterat ärenden ända upp till utvecklingsansvariga i USA. När version 2.0 kom blev problemen färre, men tyvärr kan vi inte säga att alla problem är borta. Vi har fått Pdf-filer exporterade från InDesign 2.0 där felet även visar sig i Acrobat 6.0, man behöver alltså inte rippa för att fel skall uppstå.

Problemet är inte vårt, utan kan härledas till Adobe som tillverkar programvaror för konsumentmarknaden, men som inte hänger med att själva utveckla ripparna för att klara de nya programvarorna.
Vi använder programvaran Prinergy från CREO i vår produktion som i sin tur använder ADOBE Extreme ripp, alltså även det en produkt från samma leverantör som InDesign.
PostScript är en standard, men förekommer i många versioner och skepnader, vilket medför stora problem för oss tryckerier och reproföretag, likväl som för våra kunder.

Vänligen

Bertil Sääv
Teknik förpress
Sörmlands Grafiska Quebecor AB

Senast redigerat 2003-12-01 16:22

Jag har jobbat med Sörmlands och dom jobbar definitivt med PDF'er - och jag har skapat dessa genom Destiller efter att ha skrivit ut PS ifrån InDesign...

enough said!

tydliga instruktioner på deras hemsida - som ngn tidigare har påpekat.

- - oops - jag läste inte det sista inlägget ..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-11 19:35

Det tryckeri jag brukar skicka filer till tar gärna emot InDesigndokument från alla versioner utom CS. Enligt tryckeriet är det bara en massa strul med CS och rekommenderade oss att uppgradera till 2.0 och inte CS från 1.5.

Någon annan som hört något om strul med filer och pdf:er från Indesign CS?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anton S
Det tryckeri jag brukar skicka filer till tar gärna emot InDesigndokument från alla versioner utom CS. Enligt tryckeriet är det bara en massa strul med CS och rekommenderade oss att uppgradera till 2.0 och inte CS från 1.5.

Någon annan som hört något om strul med filer och pdf:er från Indesign CS?

Den engelska versionen av InDesign CS har inte ens funnits ute i två månader, så jag tvivlar på att de kan ha hunnit testa den så mycket att de har en klar uppfattning om eventuella problem, deras orsaker och lösningar. De vill kanske bara ha lite mer tid på sig.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anton S
Det tryckeri jag brukar skicka filer till tar gärna emot InDesigndokument från alla versioner utom CS. Enligt tryckeriet är det bara en massa strul med CS och rekommenderade oss att uppgradera till 2.0 och inte CS från 1.5.

Någon annan som hört något om strul med filer och pdf:er från Indesign CS?

Har kört ett par jobb med CS (levererade PDFer) och har inte stött på någon patrull ännu.

Lämnade ett tidningsjobb gjort i InDesign CS till tryck i måndags. Enligt tryckeriet hade det inte uppstått några problem. Okej, jag fick lite frågor om olänkade bilder (hade missat några som låg i sidmallarna och utanför arbetsytan), men det tänker jag nog inte hålla Adobe ansvariga för

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-11 23:18

OK, då verkar det som om de på tryckeriet mest bara svamlar. Det kanske beror på att de rädda för strul och därför rekommenderar det de verkligen vet fungerar. Just nu ser det dock ut som om vi kommer att behålla InDesign 1.5 ett tag till vilket gör att det inte är något problem för närvarande. När det väl blir dags att uppgradera borde tryckeriet ha överkommit sin rädsla för CS...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stefan Sigemo
Pröva att ha Illustratorfilen öppen och InDesigndokumentet bakom och bara drag-and-drop loggan i InDesign dokumentet.

eller:
äpple c => äpple v

1
Bevaka tråden