Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MySQL och svenska tecken

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på att uppdatera en MySQL databas via Telnet, men får inte ordning på det där med svenska tecken.
Jag använder MacSSH som terminalprogram. Väljer jag "Scandinivian 7bit (ÅÄÖ)" under Translation kan jag skriva svenska tecken, men det blir inte rätt i databasen. När jag listar posterna så är det helt andra tecken som syns. Väljer jag "ISO 8859-1" eller de andra alternativen, kan jag inte ens skriva in svenska tecken.

Någon som har lösning/svar på problemet?

  • Medlem
  • 2001-06-12 18:44
Citat:

Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:
Jag håller på att uppdatera en MySQL databas via Telnet, men får inte ordning på det där med svenska tecken.
Jag använder MacSSH som terminalprogram. Väljer jag "Scandinivian 7bit (ÅÄÖ)" under Translation kan jag skriva svenska tecken, men det blir inte rätt i databasen. När jag listar posterna så är det helt andra tecken som syns. Väljer jag "ISO 8859-1" eller de andra alternativen, kan jag inte ens skriva in svenska tecken.

Någon som har lösning/svar på problemet?

Hej Petter!

Jag är själv i färd med att komma igång med MySQL men eftersom jag inte kunde svaret frågade jag en webbadministratör på www.levonline.com som kör MySQL och fick följande svar:

Jag rekommenderar inte telnet, kör bara SSH.

Scandinavian 7bit ÅÄÖ är att }{|][ används som åäöÅÅÖ. Det skall man inte
använda. ISO-8859-1 är det som gäller.

Om inte åäö funkar i just det terminalprogrammet så prova något annat SSH-terminalprogram, det enda andra fria jag känner till för Mac, utöver
java-sshn på Levonlines hemsida är NiftySSH. Jag har inte använt den själv
dock. (www.lysator.liu.se/~jonasw/freeware/niftyssh/).

Hoppas detta hjälper dig.

/ulf

Jag rekommenderar inte telnet, kör bara SSH.

Ok, jag kör med MacSSH men vet inte riktigt vilket protokoll jag kopplar upp mot servern med. Kan man se det i programmet på något sätt?

Om inte åäö funkar i just det terminalprogrammet så prova något annat SSH-terminalprogram, det enda andra fria jag känner till för Mac, utöver
java-sshn på Levonlines hemsida är NiftySSH. Jag har inte använt den själv
dock.

Tack för tipset. Men tyvärr så fungerade det, trots programbytet, inte med svenska tecken.
Men nu har jag fått svar från de som har servern, att det inte finns stöd för att mata in svenska tecken via telnet/ssh, på servern.
Tydligen så måste jag skriva värdena i textfiler och importera dessa i databasen, för att få med de svenska tecknena.

  • Medlem
  • 2001-06-18 12:07

Du kanske ska byta ISP om din nuvarande inte kan erbjuda det du behöver. Jag rekommenderar www.levonline.com. Jerker Nyberg på Levonline var det som hjälpte till med svaret du fick i mitt förra inlägg.

/ulf

1
Bevaka tråden