Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panther dyker vid rm på vissa filer

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-30 21:39

Jag har lyckas få tag på ett par filer som får min Pantherinstallation att dyka tungt. Jag körde Archive and Install från Jaguar och har uppgraderat till 10.3.1 direkt den kom. Allt har fungerat perfekt tills nu:

Det hela började med ett sidoproblem, att några filer med konstiga tecken inte lät sig tömmas från papperskorgen. Dessa går inte att byta namn på (jag får felkod -43 även via Get Info). Inte heller i terminalen kan jag radera dem (sudo rm svarar att filen inte finns). Har inte provat med TrashIt eller liknande och har inte heller provat alla flaggor för rm och rmdir. Så de är kvar. Tror mitt problem liknar Ylans i macgundes tråd, dessvärre har jag inget OS 9 kvar.

Huruvida detta hänger ihop med mitt huvudproblem vet jag inte, men det har också att göra med skumma filer på något sätt. Jag tar det från början:

Jag hade en PB12" ansluten i Target mode via FW som jag råkade boota om utan att Ejecta den från min maskin. Lite gnäll från Panther som följd, inget allvarligt tänkte jag.

Ansluter den en gång till, sätter igång att kopiera över en massa stora filer (mest divx) till PB12" samtidigt som jag tankar ned en massa nya stora filer med DC till min egen maskin. Här märker jag att min disk börjar bli full, börjar svettas lite lätt, flyttar ett gäng filer till papperskorgen och kör "Empty Trash"...

Då smäller det. Transparent rullgardin, grå ruta, vit text: Starta om. Kernel Panic mao.

Jag startar om bägge maskiner för sig och kör reparera rättigheter (massa fel hittas och fixas). Provar inte att köra Target mode igen.

Sedan dess verkar det som om ett par filer är trasiga eller på annat sätt skadade så att de orsakar Kernel Panic varje gång jag försöker ta bort med med rm i Terminalen (eller via Empty Trash när de ligger där, vilket ju är samma som rm).

Filerna i fråga är just nu 3 divx-filer som med största sannolikhet urspungligen kommer från en PC, inga konstiga tecken eller attribut/rättigheter vad jag kan se. Att byta namn på dessa går bra men Panther dyker likväl vid rm.

En annan grej jag upptäckte nyss är att efter att ha bytt namn innan rm och startat om efter dykningen så har filen kvar sitt ursprungliga namn. Är detta en följd av det journalförande filsystemet?

Hur som helst. Exakt vad som orsakat detta är nog inte så intressant för andra än kodarna i Cupertino. Men det kan ju vara bra att veta ändå. Beror det på strulet med Target disk? För lite ledig plats på min systemdisk? Stressbugg i OS X? Konstiga tecken eller attribut på filerna? Eller en kombination av dessa faktorer?

Det som däremot är extremt intressant är hur jag kommer härifrån. Jag har som sagt provat reparera rättigheterna. Vad mer göra? File system check? Med vilken flagga isf? Single mode startup? Jag önskar att Mac OS X FAQ hade kommit igång bättre...

Puh. Massa text blev det. Hoppas det inte redan ligger en jättetråd om just detta här någonstans (letade som hastigast bara). Tacksam för hjälp såklart...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-30 21:55

Har vid något tillfälle haft success med att få bort envisa jäkla filer genom att öppna dom, ev. ändra lite och spara om dom...
Fast detdär är ju ganska rejält stora filer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-03 13:06

Du har inte OS 9 på skiva? Testa i så fall att starta från CD:n. En sådan tur att man inte har en ny dator?

Vänligen, Ylan

  • Oregistrerad
  • 2003-12-03 13:13

Jag kör G4 Cube så den kan boota från OS 9, hade det bara funnits installerat... Men jag ska prova med min OS 9-skiva (om jag hittar den).

Jag undrar hur detta kunde ske egentligen, att dessa filer blev elaka helt plötsligt? Antar att det beror på att jag meckade med dem kors och tvärs samtidigt som disken blev full, eller något. Finns det inget verktyg som kan kontrollera och reparera dem? Jag vill inte ha kvar dem längre...

Är det Direct Connect från NeoModus? Det programmet var i alla fall tidigare inte att lita på. Jag har själv varit med om att i princip alla filer DC varit i kontakt med är trasiga efter ett tag. Orkar inte leta nu men det fanns rapporter på VT om andra som haft samma problem. Kan det vara där dina bekymmer startat?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-03 13:32

Si Senor! Vad är VT? Och hur blir jag av med dem egentligen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-03 14:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av pjutsi
Si Senor! Vad är VT? Och hur blir jag av med dem egentligen?

Menar Anders Täpp måhända Version Tracker?

Vänligen, Ylan

  • Oregistrerad
  • 2003-12-07 13:28

Pust. Nu har jag bränt åtskilliga timmar på detta. TrashIt, Cocktail, fsck -f, Repa rättigheter, DiscWarrior, Drive och så vidare. Inget funkar. Så fort jag kör rm på någon av de 3 filmfilerna så dyker allt. Krashloggen säger såhär:

panic(cpu 0): jnl: transaction too big (2093568 >= 2096640 bytes, bufsize 4096, tr 0x1643f94 bp 0x1d1ea290)

Que? säger jag. Inte lyckas jag redigera filerna heller. Och inte får jag upp min HD när jag bootar på OS 9-CD. GhaaarRRrgggnn

Har du provat med att stänga av journalföring? Att felet är "transaction too big..." kan möjligtvis peka på att det är någonting med det. Finns det tillräckligt med plats kvar på hårddisken för att duplicera filerna? Journalföringen kanske hanterar en tempkopia som måste få plats för att det ska gå att ta bort.
Jag spånar som du hör, men man vet aldrig...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-08 23:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alderman
Har du provat med att stänga av journalföring?

Tjohoo! De-funka! Journalföring verkar inte vara helt 100, eller så berodde mina problem på någon kombination av riskfaktorer (Lite diskutrymme/stress/DC) som strulade upp filerna från början. Kanske hela journaling-grejen pajade redan där pga lite ledig plats? Jaja, nu är de borta iaf! (filerna i trash med skumma tecken är dock kvar, men det kanske Panther rår på i framtiden) Tack för tipset Alderman!

1
Bevaka tråden