Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exportera adresser ur Mail.app

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-16 10:26

Någon som vet hur/om det går att exportera en lista över alla adresser som skrivits i till & kopia fälten i mail?
Dom finns med så snyggt i programmet, borde rimligtvis gå att plocka ut dom..

några ideer?

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2003-12-16 10:45

Mail hämtar alla sina adresser från programmet "Adressboken". I det programmet verkar det finnas två möjligheter att exportera adresserna till en annan "Adressbok".

1. Exportera vCard-kort

2. Säkerthetskopiera databasen

Första varianten exporterar varje adresskort i någon form av standardformat som sedan kan importeras av antingen en Adressbok eller ett mer PC-baserat system typ Entourage i Microsofts Office-svit.

Variant nummer två förutsätter att du i den "nya" adressboken där du vill ta in kontakterna kan välja alternativet "åtegå till säkerhetskopia". Det betyder att du egentligen inte importerar kontakterna utan återställer hela kontaktdatabasen till den säkerthetskopierade varianten och rederar den nuvarande. Alltså bara ett alternativ när du startar en ny Adressbok eller när din databas gått förlorad av någon anledning.

Har du ett .Mac konto kan du synkronisera flera Adressböcker med varandra via iSync och med Bluetooth på telefonen kan den också vara uppdaterad.

Lycka till.

  • Medlem
  • 2003-12-16 14:58

Stämmer det verkligen att mail hämtar alla adresser från adressboken ? Alla adresser i mail r i alla fall inte synliga i adressboken.

Om jag börjar skriva in en adress i Till: fältet så fyller mail på med något som den tycker passa, den adressen behöver inte finnas i adressboken utan det verkar räcka med att jag antingen skickat till eller fått mail från den adressen.

Jag tror det var sådana adresser som Nubbe vill komma åt. Jag har också undrar över det.

MVH

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-16 15:27

Oj, det var ju inte riktigt lika lätt som att exportera några adresser. Förmodligen lagras det i Mail.app's cachefiler. Men att exportera det så att det blir användbart för ett annat mailprogram är nog inte helt lätt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-16 15:45

tror inte det ligger direkt i mail.apps filer..
min lista med adresser följde med mellan jaguar & panther och jag gjorde en arkivera & installera installation..
så antagligen ligger adresserna i någon av filerna som hör till ens mailprofil.
Frågan är om det skulle gå med applescript att göra en bruteforce sökning via till fältet och kopiera ut alla adresser som dyker upp?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-16 17:20

När du gör en sådan installation flyttas .plist filer och cache filer mm. över till din nya användarkatalog.

Att apple script genom att söka alla tänkbara adresser i fältet i Mail.app och kopiera över dem till en textfil borde kunna gå.

Hur för du in dem i ditt andra mailprogram sedan?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-12-16 18:23

Om man får ut adresserna en par rad i en text fil kan dom sedan petas in i en LDAP databas och kopplas mot apples adressbok.
Var mest intresserad av att få ut adresserna och hur jag gör med dom sedan vet jag inte..
Ska nog börja och kolla på applescript och leta runt i mails cache filer och se om det kanske går att gå bakvägen in utan applescript (Som jag har nollkoll på)
Någon annan som kanske kan skriva ett sånt applescript?

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2003-12-19 12:33

Mail kompletterar med adresser från fältet "från" i inkorgens mail. Om man inte har 2000 mail vars adresser inte finns i adressboken, kan man sortera inkorgen utifrån "från"-fältet, klicka på adressaten och lägga till i adressboken.

Omständligt - visst. En lösning från Apple är önskvärd!!

1
Bevaka tråden