Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det något intresse för AppleScript-kurser?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har länge tänkt funderat på att dra igång en eller flera kurser i AppleScript och har nu pratat lite med Apple om idén och de verkar vara på.

Innan jag går vidare skulle jag dock vilja veta om det finns något intresse för den typen av kurser? Vad skulle ni i så fall vilja se för innehåll, omfattning m.m?

Tacksam för all input

Senast redigerat 2004-01-09 16:14
  • Medlem
  • 2004-01-09 14:33

det låter intressant, men eftersom jag inte kan ett smack i ämnet är det svårt att veta vad jag önskar mig...

Klart intresserad. Inte av att lära mig något knutet till ett enskilt program utan från grunden så man sedan kan fortsätta att lära sig medans man gör script till olika typer av situationer (SEC) och program och arbetsflöden.

Hur man knyter ihop AS och *nix-delarna smart vore väldigt intressant.

Ja tack.
Då vill jag lära mig att knyta ihop flera program. Gärna också AppleScript Studio. Plöjer just nu igenom "Teach Yourself Applescript in 24 hours". Försöker. Men inget går upp mot en fysisk kurs…

/Brake6

  • Medlem
  • 2004-01-09 15:57

Var ligger Potatis-staden?

Det vore väldigt roligt... eller roligt, men ja... nyttigt!

Tanken är att börja från grunden. Gå igenom vad AS är, hur det kan användas, vilka resurser och verktyg som finns, hur man kommer igång metodik etc.

Tanken är också att det ska bli mycket hands on-övningar av problemlösande slag. Exemplvis: "jag jobbar som grafisk formgivare och har 200 medarbetare i Adressboken, hur gör jag för att låta InDesign/Illustrator/Quark automatiskt skapa visitkort som PDF som sedan automatiskt skickas ut till dem?"

Stor betoning kommer alltså att ligga på att lära sig metodiken och hur man ska komma vidare när man fastnar

För de som redan behärskar det går man vidare till de mer avancerade delarna, typ integration med shell, AppleScript Studio, osv.

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Var ligger Potatis-staden?

Det vore väldigt roligt... eller roligt, men ja... nyttigt!

Det är roligt också

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Var ligger Potatis-staden?

Det vore väldigt roligt... eller roligt, men ja... nyttigt!

Det trodde jag var allmänbildning

Det är Alingsås. Byn där Jonas Alströmer hade sitt imperium (16/1700-talet) och det var han som introducerade potatis för matbruk i Sverige -- samt hade ett framgångsrikt manufakturverk. Jonas hittade också på det svenska namnet (efter engelskan): potatis.

/Brake6

PS.766 träffar på Google.

  • Medlem
  • 2004-01-09 18:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Brake6
Det trodde jag var allmänbildning

Det är Alingsås. Byn där Jonas Alströmer hade sitt imperium (16/1700-talet) och det var han som introducerade potatis för matbruk i Sverige -- samt hade ett framgångsrikt manufakturverk. Jonas hittade också på det svenska namnet (efter engelskan): potatis.

/Brake6

PS.766 träffar på Google.

Det var mitt förstaval. Jag lovar.

Hade vi inte en tråd om detta någonstans?

(Det finns ett underforum till utveckling som heter Applescript, men det var inte där).

/Ola

Jag är också intresserad av en AppleScript-kurs. Har redan fuskat lite på egen hand med det skadar aldrig att få en grundlig genomgång. Dessutom är jag mycket intresserad av att lära mig AppleScript Studio.
Vill man lära sig lite på egen hand kan jag rekommendera:
AppleScript for Absolute Starters

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-01-09 22:51

Låter klart intressant. Hur är det tänkt att kurserna ska bedrivas? Jag antar att det blir online-kurser. Anledningen till att jag frågar om det är att du inte nämner något om detta.
Om man slutför en sådan kurs, skulle man då få någon typ av intyg?

En kurs i Applescript från grunden skulle jag gärna gå. Jag har ett par arbetsflöden som skulle kunna bli mycket bättre med lite scriptning.

Jag hade inte tänkt mig det som någon online-kurs. Anledningen till det helt enkelt är att jag tror att det finns bättre former av pedagogik för den här typen av kunskap.

Tanken är att det kommer att arrangeras, till att börja med i Stockholm men om man kan få ihop deltagare gärna också på andra orter.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-01-10 01:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Tanken är att det kommer att arrangeras, till att börja med i Stockholm men om man kan få ihop deltagare gärna också på andra orter.

Som i Umeå kanske?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kemppe
Som i Umeå kanske?

Ja Umeå är en trevlig stad så det gör jag gärna

Jag skulle mer än gärna lära mig applescript...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-11 14:09

Blir det av i Umeå så är jag också intresserad. Om det nu inte blir alltför dyrt. Tragiskt nog är man ju inte gjord av pengar, då hade orten inte spelat någon roll.

Okej, ni har övertygat mig om att det finns tillräckligt stort intresse för att gå vidare. Här är ett utkast till kursbeskrivning och innehåll. Alla synpunkter mottages tacksamt

AppleScript – automatisera och skapa program

3 halvdagar à 4 timmar

AppleScript är ett enkelt programspråk som används för att låta operativsystem och andra program utföra en mängd olika arbetsuppgifter på automatisk väg. Dessutom kan det användas för att skapa nya funktioner och till och med helt nya program.

Denna utbildning är till för dig som vill lära dig hur du med relativt enkla skript kan utveckla dina arbetsflöden och öka din produktivitet.

Du lär dig från grunden hur AppleScript är uppbyggt och fungerar, vad som är möjligt att göra. Genom att all teori förankras i praktiska övningar får du redan från start den träning som behövs för att på egen hand lösa egna uppgifter. Du kan sedan använda dessa kunskaper för att effektivera återkommande arbetsuppgifter, säkra, verifiera och logga arbetsmoment, samt slutligen hur du kan skapa helt nya funktioner och program.

Utbildningen genomförs uteslutande på Mac OS X och du bör därför ha grundläggande vana av det operativsystemet.

Ur innehållet

* Språket AppleScript, och dess viktigaste egenskaper
* Användningsområde för språket
* Genomgång av verktyg, program och litteratur som behövs och underlättar skrivandet av AppleScript.
* Arbetsmetodik, bedömning av förutsättningar, skriptbarhet, tidsåtgång
* Genomgång av nyckelbegrepp som ordlistor, händelser, klasser, kommandon, objekt, uttryck, kontrollstrukturer, funktioner, skriptobjekt mm.
* Skriptning av operativsystem, Finder, tilläggsprogram.
* Skriptning av andra program, för t.ex. bildbehandling, layout, mail, adressböcker mm.
* Debugging, hur du felsöker dina skript
* Skriptning av icke skriptbara program via UI elements
* Integration med Unix via shell och OSA
* Skapa fullvärdiga program med avancerade gränssnitt i AppleScript Studio
* Hur du undviker vanliga misstag

  • Medlem
  • 2004-01-12 11:02

Pris? plats? Ingår fika? Du vet, nu blir det kommunal verksamhet.

Innehållet låter toppen.

Att det inte krävs några förkunskaper i Applescript är utmärkt.

Hinns allt verkligen med på 3*4 timmar?

Nu ligger kursen på www.high.se under schemalagd utbildning. Har ni frågor om tid, plats, kostnad etc. så är det bäst att tala med Ulrika på High 08-598 594 94. Har ni frågor om kursinnehåll, förkunskaper etc så tala gärna med mig på 08-444 06 08

Självklart ingår fika (samt kurslitteratur, övningar, och support på kursinnehållet även efter avslutad kurs)

Sweet mother of God!

9.600:- för tre halvdagar?

Inte en chans.

  • Medlem
  • 2004-01-12 12:13

Jag blev också lite chockad... priset är iofs rimligt, 575:- i timmen, men jag antar att det är momsbefriad verksamhet. Man får väl också anta att kursen vänder sig till företagare, som kan dra av kursen.

Fast jag är klart tveksam till att gå kursen, när jag väger det mot en semester i Frankrike eller en iBook för samma pengar...

Det är väl snarare 800:- i timmen * 5 deltagare = 4000:- i timmen.

Jag är företagare och jag skulle absolut ha nytta av kursen.

Men det finns gränser.

Ja, det är självklart väldigt mycket pengar för en privatperson, men det är marknadsmässiga priser för programmeringskurser, och som stfm säger, kursen vänder sig till företagare, som kan tjäna in de pengarna på ökad effektivitet, och för vilka det rör sig om avdragsgilla kostnader

Det är också otroligt mycket arbete som ligger bakom en sån kurs. därtill kommer kostnader för lokaler och adminstration etc. När man tar hänsyn till de kostnaderna och att det dessutom att vi ska betala skatt på inkomsterna så kan jag försäkra att det inte är så mycket som det låter.

Skulle det vara ett bättre upplägg att bryta ut den första dagen och kalla den "orientering i AppleScript" och att på motsvarande sätt ha de två följande dagarna som en "fördjupning för dig som behärskar grunderna i AppleScript" ?

Ja ja, det är bara att inse att jag inte tillhör målgruppen. För tre halvdagar i Applescript med en jävligt duktig lärare skulle jag kunna tänka mig att betala max hälften av vad High begär.

Synd.

  • Medlem
  • 2004-01-12 14:27

Lite av kruxet är att mitt intresse av att gå kursen inte direkt är professionellt. Jag tycker helt enkelt att AppleScript är lite coolt och skulle gärna vilja bli lite korvstoppad.

Folk som är lagda åt det programmerande hållet kan nog lära sig behärska AppleScript på egen hand, så det professionella underlaget kan visa sig vara ganska litet egentligen.

Precis som Göran, så kan jag tänka mig att betala ett par tusen för en kurs, mest för nöjes skull. Pengarna kommer däremot aldrig att komma tillbaka in i firman genom ökad omsättning. Om det går att göra en introduktionskurs som är billig, men ger tillräcklig bas för att bygga vidare själv, så kanske det kunde vara något...

Det verkar som att jag av misstag delade 6900 med 12, istället för 9600, för att komma fram till 575...

Jo jag förstår att det för många är en blandning av privat och professionellt intresse och jag skulle gärna säga att det var gratis, men tyvärr betalar det inga räkningar.

Och visst kan man lära sig AppleScript på egen hand, det har jag själv gjort, men man får stånga sitt huvud blodigt mot väggen bra många gånger innan man fattar hur det funkar, och poängen med en lärarledd kurs är att då har någon annan redan gjort de misstagen åt en

Det speciella med kunskap är att det är en extremt varaktig investering. Om man jämför med låt säga en iBook så kan man ganska säkert säga att din iBook tappar i värde väldigt mycket snabbare

  • Medlem
  • 2004-01-12 17:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Det speciella med kunskap är att det är en extremt varaktig investering. Om man jämför med låt säga en iBook så kan man ganska säkert säga att din iBook tappar i värde väldigt mycket snabbare

Semester i Frankrike sitter i...

Nåja, håll oss underrättade om hur det fortlöper. Tills vidare tror jag inte att jag kan motivera priset, eller avsätta tiden tyvärr.

Bevaka tråden