Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välja jog-shuttle

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte börja redigera lite film men Final Cut express, och prylgalen som jag är (dessvärre) "måste" jag ju ha en controller/jog shuttle.

Frågan är vilken bara...

Denna eller kanske den här. Vad är skillnaden?
eller
den här kanske.

jag vet att det finns dyrare, men jag tänkte inte överdriva (jag är ju bara nybörjare trots allt)

har kollat den.... är det inte fler som har något att säga.

framför allt undrar jag skillnaden mellan dom två första där, ser väldigt lika ut

Det är samma plastiga leksakmekanism i båda två. Odugligt till redigering IMHO.

Synd att den här inte finns till Mac:
http://www.editorsguild.com/newsletter/MayJun03/lightworksredux.html

Det är i alla fall en riktig handkontroll som går att använda.

Men det är klart att om man aldrig suttit med en riktig handkontroll så vet man ju inte vad man missar med en sån där Shuttle-mojäng - och då kanske det duger...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-18 11:53

Fler förslag:

http://www.promax.com/Products/Detail/22015

http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist&A=details&Q=&sku=193809&is=REG

http://www.focusinfo.com/products/mxprodv/mxprodv.htm

Den sistnämnda kanske kostar en del, såg aldrig något pris, men den är Mac kompatibel, dock stod det inte uttryckligen G5, bara G3 och G4.

Vet inget om hur de är, bara att de finns.

På tal om att inte överdriva, var ligger din övre gräns?

De första två är samma plast som de tidigare förslagen - fast plasten har en lite annan men lika racklig design IMHO.

Det sista förslaget är ingen handkontroll. Det är en digital videomixer (tape to tape). Helt onödig om man har en icke linjär redigering som FCP.

Canopus gör en bra Jog men den funkar tyvärr inte heller till Mac.

Hur använder man ShuttlePRO egentligen. Den har ju ingen "snap stop"? Vad är den tänkt för? Som ett tillbehör till QuickTime player? Ursäkta min sarkasm men jag irriterar mig så väldigt på idiotiska och meningslösa produkter. Vore jag Sverker skulle jag slänga alla dom där plastjoggarna i soptunnan i slutet av programmet.

Här är en högintressant modell från JLCooper (dom gör massor med oplastiga saker för proffs). har inte sett den i verkligheten men specarna ser intressanta ut. har ingen aning om vad den kostar.
http://www.jlcooper.com/pages/mcs3usb.html

  • Oregistrerad
  • 2003-12-19 10:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Munthe
Här är en högintressant modell från JLCooper har ingen aning om vad den kostar.

Deras web-shop: 599,95 USD.

nu är det "WAY OVER MY LEAGUE" ;-D

hade väl tänkt lägga mig under 1000-lappen i svensk valuta.

Borde inte det duga åt mig tror ni. Har bara testat lite videoredigering i FCE. Aldrig "jobbat" med det. Projektet som detta handlar om är farsans alla gamla smalfilmer. Vad som helst måste ju vara bättre än mus, lr.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2003-12-19 11:26

Jag har en Griffin PowerMate och den är bara sååå läcker. Dock vet jag inte hur den funkar tillsammans med FinalCut Express. Snygg är den iallafall. När datorn är i vila pulserar underdelen i blått. Bara det är värt ett köp!!

Varför skulle en dålig Jog vara bättre än en mus? JKL på tangentbordet gör ju allt det de där dåliga Joggarna inte klarar.

...men visst kan det vara trevligt med prydnadsföremål.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-22 06:18

Varför inte ett dedikerat redigeringstangentbord med inbyggt jog? Finns i både "amatör" och "Pro" versioner för 99.95 och 169.95 respektive (USD). Nu var FCE tyvärr inte nämnt i klartext, men om FCP nu stöds så, kanske.....Tyvärr kommenterade inte skribenten hur han upplevde produkterna kvalitetsmässigt. O andra sidan var ingen produkt inte heller dissad. Han lät nöjd får man väl säga?

Mer info: http://www.bella-usa.com

Bella-produkterna är nog den fulaste periferiutrustning som någonsin landat på ett skrivbord. Tänk er det där blå tangentbordet framför en 20" Apple-skärm. Hu...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-22 12:10

Martin, de må vara fula, men har du testat något av dem? Den produkt du tipsade om ovan var ju kanske lite dyr för en som skall bli glad amatör, men de här tangentborden skulle ju vara överkomliga om de fungerar.

Ja, jag har testat alla utom Bella-bordet. Jag är inte så lite irriterad över att olika företag försöker sälja videofjärrkontroller som redigeringsjoggar. Det är inte samma sak alls och den där typen av produkter är helt värdelösa i videoredigeringssammanhang. Om man vill lära sig hur man klipper tycker jag att man skall akta sig för såna där prylar. Det är lätt att förstå att dom säljer i drivor för folk som inte vet någonting om klippning tror att det är sånt proffsen sitter med. Dom ser ju nästan lika ut.

Videoredigering är en konsthantverk och många tredjepartslösningar är skapade med det konsthantverkets krav på funktionalitet i åtanke. Det gäller inte dom där små plastfjärrkontrollerna.

När man klipper ihop rörliga bilder är rytmen och timing det som avgör var man "sätter" klippet. För att kunna "sätta" klipp på ett proffsigt sätt måste man kunna stanna filmen omedelbart. I klassiska klippbord och videopultar sker det genom att "ratten" eller "hjulet" smäller till omedelbart stopp. En riktig jog stannas genom att man trycker ned den. Det går inte att göra med de där leksakerna som diskuteras i tråden. På filmklippbord använde man ett grepp som liknar Avids JKL på tangentbordet (finns i FCP också). K stoppar filmen omedelbart. Med den lösningen finns också filmbordens interaktivitet av att rullla framåt och bakåt med omedelbar verkan. Det funkar inte heller tillfredställande med videofjärrkontrollerna. Det känns som dom mest är till för att man ska sitta och rulla i klippet i slowmotion för att hitta den ruta man vill lägga klippet på. Så redigerar man inte film.

Tangentbordet är MYCKET bättre än några av dom där idiotiska lösningarna. Den enda bra användning jag har hittat för dem är att koppla dem till timeline i 3D-program för att kolla av keyframeanimationer.

Tycker det känns ganska onödigt med jogs nu för tiden, hamnar aldrig i en situation som inte känns bekväm att lösa med mus/penna eller tangentbord.
Men det är väl en vanesak. Om jag skuller köpa någon skulle det nog bli Griffin Powermate, snygg och går att använda till alla möjliga andra saker i datorn.

Man kan använda en sån där Shuttle Pro som volymkontroll i iTunes också

Men den ser ut som skit

Stämmer. Men det är mindre intressant än att den. liksom PowerMate, egentligen inte är någonting annat än en volymkontroll till iTunes

Glöm inte att det går att scrolla webbsidor med den också:)

Aha. Men det gör ju jag med min treknapparsmus (som är Apples egna "requirement" för FCP4).

Samma här Men vad jag egentligen skulle vilja ha är en treknappsmus av klassiskt snitt (treknappar på toppen och inte bara massa scrollrattar och skit)

1
Bevaka tråden