Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Animera vectorgrafik

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-12 18:28

Jag vill animera lite pratbubblor till en film vi gör. Någon som vet om man i AE kan animera vector "punkter" från en Illustrator-fil?

Filen importeras perfekt men jag fattar inte hur/om jag kan ändra punkterna!

HJÄLP! FORT!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-12 19:42

Tror inte man kan animera vektor i After Effects (är dock inte helt säker), bästa är nog att göra det i Flash och sen exportera till AE.

Du kan klippa ut banorna i illustrator och sedan klistra in dom som masker i AE. Använd stroke eller fill på masken eller ge den ett eget solid-lager. Då kan du justera banorna som i villen mask som hellst. Alltså samma punkter som i illustator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-13 15:05

Ja och nej Astroboy

Ja, det funkar utmärkt att kopia och klistra in banor från illustrator som en mask i ex. ett solid-lager i AE så länge man slagit på alla boxar man behöver i Illustratros inställningar.

Men, nej, tyvärr funkar det inte så bra som man skulle vilja. Av någon idiotisk anledning får ex. effekten STROKE inte någon motionblur när du animerar en mask. Den får det om du animerar hela lagret dock... inte aktuellt

Jag löste det hela, men det var väldigt klumpigt. En STOR MISS av Adobe att inte ha vettigare implantation av vector-animering i AE alltså.

Kan passa på att rekommendera 3D Stroke från Trapcode istället för den inbyggda. Tror den klarar motionblur.

Denna pluggis är grym och används flitigt vill jag säga!

www.trapcode.com

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-13 19:32

Verkar ju vara nått… Inte 100% som jag vill ha det, men på god väg!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-13 22:45

Okej, stroke 3D var mycket fräsh. Synd att de inte har en funktion för att "fylla" innandömmet av det strokad:e... Blir att jobba med två lager ändå. Lättare än det jag har nu.

Får kolla vad Stroke 3D kostar.

Ja, det är ju inte så farligt att köra två lager. Det ger ju en del flexibilitet.
Dessutom är 3D Stroke oerhört användbart till massa annat (som du säkert märkt nu) än att bara "outlina" masken...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-13 23:08

Nej, precis. Det är full möjligt och mycket mycket mer flexibelt än mitt sätt jag faktiskt använde.

Något som verkar mycket svårt är dock att "fylla" ett stroke 3D objekt som roterar… Hur går det till?

Kör jag fyllningen som en child till stoke3D lagret så följer det ju över allt. Men jag måste behålla stroke 3D som ett 2D lager för att det skall verkligen vara 3D vid rotering.

Några idéer?

Misstänker att du menar roterar i 3D universum. Ja, håller med. Då blir det knepigt. Ett jobbigt alternativ är att keyframa masken frame för frame. Jobbigt men kanske det enda sättet. Eller så gör du allt i ett 3D program...
Kanske idé att ge tipset till Trapcode om möjligheten att fylla i nästa version av 3D stroke? Tror företaget är svenskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-13 23:24

Keyframe:a bild för bild går men är FÖR jobbigt!

Jag tror det som skulle behövas är att AE stödjer objekt i 3D med volym, för jag tror inte att det gör det nu.

Stroke 3D är ju lite 2.5D nu.

Mail till trapcode it is…

Stöder objekt med volym gör det inte... Då är ju programmet inne på riktigt 3D. Hade dock varit trevligt ifall det skulle göra det i framtiden. Dock har Trapcode utvecklat Lux som är volumetric lightning för AE. Trevligt!

Själv har jag animerat flera minuter frame för frame för hand. Det var inte kul och inget jag skulle göra om idag tror jag, men man vet ju aldrig... Man är allt lite galen och ger sig in på hopplösa saker ibland.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-13 23:36

Ser man på!

Titta vad jag hitta

Intressant! Tack för att du postade länken! Detta kommer jag att ha nytta av. Version 6 av AE har mycket trevligt som jag inte hunnit testa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-13 23:43

Fan, detta skulle jag behövt i går vid fyra tiden… Aja, next-time… next-time…

1
Bevaka tråden