Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på skrivare och skärm

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi ska köpa en ny skrivare till jobbet och den ska fungerar bra för foto och grafik samt ligga i prisklassen 5000-9000 kr. Den ska gärna ta A3+ och fungera för påsikt/lite provtryck. Begagnad eller ny spelar ingen roll.

Behöver även tips på en bra skärm CRT eller TFT som fungerar hyffsat för färgkritiskt arbete i prisklassen 5000-7000 kr, om det nu går att få tag på.

Om en Epson 2100 räcker för era behov så bör pengarna räcka precis till en 20 tums Apple Cinema Display, lite beroende på var ni handlar. Förutsättningen är dock, som alltid, att ni redan har verktyg för att kalibrera er nya utrustning.

Jag funderar själv på en Epson 2100, som ersättning för min nuvarande Epson-skrivare. Var dock uppmärksam på rapporter om inkompatibilitetsproblem tillsammans med Mac OS X innan ni bestämmer er. Gör en sökning här på forumet exempelvis.

Epson börjar snart även leverera en ny, väldigt intressant, skrivare i Pro-serien som ni kanske vill titta närmare på. Den kostar dock omkring 3-4 ggr så mycket som 2100.

Kolla även billigare CRT-skärmar om föreslagen skärm är i saftigaste laget.

2100 är en utmärkt skrivare.
Det finns dock vissa problem fortfarande med A3+ och 10.3.x
Jag hoppas att Epson fixar detta snarast.
Läste allt jag hittade på nätet om denna skrivare innan köp. Enligt de flesta så är detta den överlägset bästa skrivaren i prisklass under 20.000.-
De flesta professionella fotografer som använder skrivaren är mycket nöjda.

Kan någon rekommendera Lacies 19"s CRT? Någon till och med vet var man kan få tag på Pantone Coated färgkartor billigt, begagnade eller nya?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
Det finns dock vissa problem fortfarande med A3+ och 10.3.x

Vilka är egentligen problemen med A3+ och 10.3.x?

Undrar en som inte har några problem alls med detta.

Om jag skriver ut en A3+ (OBS! inte A3) som är i liggande format så skrivs den ut på tvären på en stående A3+. Färgerna är också gräsliga, vet dock ej om detta beror på drivisarna. Har inga problem med andra format, varken med färger eller riktning.
Är väldigt förvånad över att du inte har dessa problem. Har accepterat problemen och inte undersökt noggrannare eftersom Epson erkände att de hade problem. Och ja, jag har plockat hem den Australiensiska drivisen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-16 19:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Marcus Nummela
Kan någon rekommendera Lacies 19"s CRT? Någon till och med vet var man kan få tag på Pantone Coated färgkartor billigt, begagnade eller nya?

Lacie är en bra skärm men drabbas av färg förändringar ute i kanterna efter ett tag

Nu verkar det som min arbetsgivare har gått med på att köpa en Apple Cinema HD 23", vet att Eizos är bra och jag har läst tråden här på forumet. Finns det några andra alternativ?

Nej, det finns inga alternativ...

Det går nog bli Appleskärmen, den täcker behovet för 2 skärmar vid videoredigering och färgkritiskt arbete.

1
Bevaka tråden