Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laserwriter 12/640 PS med Panther

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet om det går att köra en gammal Apple Laserwriter 12/640 PS med Panther? Jag har en parallel->usb-konverter, kör alltså via usb. Hittar bara drivrutiner som fungerar under gamla OS. Någon som har några tips? Antar att det är simpelt, men jag får det inte att fungera.

Det är ju en nätverksskrivare som du kopplar till ditt TCP/IP nät. Inga problem med Panther!

Men om man vill köra via USB?

Du har en avancerad nätverksskrivare som fungerar utmärkt i ett TP-nät där samtliga anslutna datorer, även PC, kan skriva ut. Samma nät som du kanske har till till ditt bredband. Det enda du behöver är en Ethernet Transceiver för några hundralappar, grattis!

Men om man inte vill dra en lång kabel eller ställa skrivaren en våning upp?

jag tror du kan plugga in en vanlig ethernetkabel direkt fr dator - skrivare. Annars, kör via en switch.
Jag har en LS 630, funkar perfekt på lokalt nätverk.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-26 11:18

Varför lång kabel?

Du kan ha en kabel på 1 meter....

Nätverksporten är snabbare än parallellport.

/Frodo

Har du ett TCP/IP nät idag? Då är det ju bara att köpa en Ethernet Transceiver, en kabel till din HUB och sedan är det klart! Drivrutiner ligger i Panther.

Nätverksporten används till nätverket och är inte ledig just nu.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-26 11:21

En switch kostar 200-300 SEK...
Då får du 5 portar!

Aj då, då får du väl köpa en HUB! Det viktiga är ju att du kopplar samman dina enheter på ett bra sätt nu när du har en sådan bra skrivare. Sedan kan du koppla vidare med andra datorer osv.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stefan Johansson
jag tror du kan plugga in en vanlig ethernetkabel direkt fr dator - skrivare. Annars, kör via en switch.
Jag har en LS 630, funkar perfekt på lokalt nätverk.

Ja om du har en korsad kabel men det är ju bättre att köpa en HUB eller en switch.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Marcus Nummela
Någon som vet om det går att köra en gammal Apple Laserwriter 12/640 PS med Panther? Jag har en parallel->usb-konverter, kör alltså via usb. Hittar bara drivrutiner som fungerar under gamla OS. Någon som har några tips? Antar att det är simpelt, men jag får det inte att fungera.

Ja, jag har själv en LaserWriter 12/640 PS. Bra skrivare men dyra patroner.

Tack för hjälpen. På skriveren finns ingen vanlig tp-kontakt(nätverk), antar att man måste använda en konverter?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Marcus Nummela
Tack för hjälpen. På skriveren finns ingen vanlig tp-kontakt(nätverk), antar att man måste använda en konverter?

Det enda du behöver är en Ethernet Transceiver för några hundralappar.

Macoteket har en sådan för 295 kr. Du hittar den under "nätverk/kabel".

Ok, tack så mycket!

Ah, låt oss säga nu att jag skulle vilja köra via USB/Parallel, finns det drivisar till Panther för det? Undar också om någon vet var man kan få tag på HP Laserjet 6L-drivrutiner för Panther utan att behöva beställa en CD från HP.

  • Medlem
  • 2004-02-04 16:55
Ursprungligen av Marcus Nummela:

Ah, låt oss säga nu att jag skulle vilja köra via USB/Parallel...

Envisa människa, det har vi ju talat om för dig att du inte vill.

Du kan kanske köra med "en generell laserdrivrutin" men du måste konfigurera din LaserWriter 12/640 så att den använder parallellporten.

HPs drivrutiner hittar du på deras web-sidor.

Jag hittar drivrutinen för skrivaren till alla andra OS för nedladdning, OS X måste man beställa en skiva.

1
Bevaka tråden