Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blue- eller Green-screen setup!?

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag planerar att sätta upp en "studio" för inspelning av Blue screen (green screen) för DV-produktioner. I dagsläget har jag en miniDV-kamera och jag har inga planer på att i dagsläget byta upp mig till bättre format. Dock undrar jag vilken utrustning man behöver i form av fotolampor, bakgrundsdukar osv. för att lösa green-screen problem med önskvärd kvalitet. Jag är helt grön på området fotografering och kan varken fikonspråk eller särskilt mycket om plåtande.

Vilken utrustning behöver jag? Vilka summor rör det sig om? Hur lär jag mig bäst fotografering (eller videotagning) med korrekt ljussättning osv? Min förhoppning är att kunna spela in ett helt band med blue screen teknik på en gång. Om detta nu är möjligt!

Tack på förhand!

/Jont Olof

  • Medlem
  • 2004-02-05 19:21

Att använda blue/green screen är tämligen komplicerat och tar ett tag att få kläm på, både hur man filmar och efterbearbetar. Det proffesionella film och video forumet Creative Cow har en kort grundlektion på engelska här:

Creative Cow Chromakey Shooting guide

lycka till

Ursprungligen av codey:

Att använda blue/green screen är tämligen komplicerat och tar ett tag att få kläm på, både hur man filmar och efterbearbetar. Det proffesionella film och video forumet Creative Cow har en kort grundlektion på engelska här:

Creative Cow Chromakey Shooting guide

lycka till

Tack! Det är ju alltid en början? Någon här på forumet som jobbar med detta?

/JO

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-05 21:51

Jag har aldrig pysslat med bluescreen inspelning. Dock har jag jobbat lite med "bluesceenat material" som uteslutande är filmat med 35 mm överfört till band så det är en annan grej.

Vad gäller alla varrianter av DV (DV, DVCPRO, DV50) så är det GREENSCREEN som gäller. Du kommer även vilja ha bra post-vertyg för ändamålet. Troligen vill du jobba okomprimerat under redigeringen även om din slutliga output är DV igen. Många program har bra stöd för detta, men det är inte en helt enkel match med de artifakter som DV ger.

En lösning vad gäller studio-fotografering så kan du komma undan billit och med bättre inspelningskvalité än DV om du "vill". Jag vet flera som kör med en DVCAM kamera -> analogt ut/digital ut -> okomprimerat SD kort. Detta ger inte alls lika mycket komprimeringsartifakter så videon aldrig blir DV. Men det kräver en DVCAM kamera med component eller SDI ut och en redigering för okomprimerad video så det blir något dyrare.

Du e ju från Uppsala - skoj - jag med Jag skulle gärna detal i "tester" om det vore intressant. Skulle vara grymt att lära sig mer om detta!

Ursprungligen av Erik.dv:

Du e ju från Uppsala - skoj - jag med Jag skulle gärna detal i "tester" om det vore intressant. Skulle vara grymt att lära sig mer om detta!

Låter jäkligt kul! Min plan är att flytta min musikstudio till Uppsala under våren. Pluggar Shake 3 för tillfället och fått blodad tand även för video! Min förhoppning och vision är att bredda min kompetens även till musikvideo-produktioner och det är därför jag intresserat mig för det här. Vi kanske kan hyra in oss i någon fotografstudio någonstans och låna ihop lite grejjer att labba med!? Vore superkul tycker jag!

/Jont Olof

  • Oregistrerad
  • 2004-02-23 00:15
Ursprungligen av Erik.dv:

En lösning vad gäller studio-fotografering så kan du komma undan billit och med bättre inspelningskvalité än DV om du "vill". Jag vet flera som kör med en DVCAM kamera -> analogt ut/digital ut -> okomprimerat SD kort. Detta ger inte alls lika mycket komprimeringsartifakter så videon aldrig blir DV. Men det kräver en DVCAM kamera med component eller SDI ut och en redigering för okomprimerad video så det blir något dyrare.

Vad menas per definition med Component? I min manual står det; Video recording system: Digital component, men det kan väl inte vara samma sak som det som menas ovan, eller? Vad jag sett så har kameran FW, S-video och sedan en kabel som har röd/vit/gul för att skyffla signaler.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-07 14:04

Absolut! Vore väldigt kul. Jag har ännu inte hunnit sätta mig in i Shake 3 tyvärr, men är alltid intresserad av att lära mig nya saker.

Jobbar med video på jobbet och har där tillgång till bl.a. en okomprimerad redigering (Final Cut/AVID) och BetaSP-deck.

Klockers! Skickar ett mail på [email protected] så får vi se när det kan tänkas funka (har lite om mig just nu, men inom en inte alltför avlägsen framtid kommer det förhoppningsvis att lätta).

/Jont Olof

Hallo gubbar!!!
Ville bara informera om att bluescreen /greenscreen i ett så komprimerat format som dv är minst sagt problematiskt.. Visst det går ,men ha inte för höga förväntningar.. Man brukar ofta sluta med ett infernaliskt mpeg liknande brus kring kanterna.. Ett tips från mig är att först rekomprimera filerna du skall cromakeya till okomprimerad video och sedan keya.. brukar funka lite bättre.. men i vilket fall som helst.. Lycka till!! Hoppas allt funkar som ni vill!!!

tomas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-08 14:02

Min tanke också. Sedan får man köra ett colorsmoothing filter på allt material också skulle jag tippa… Smartast vore givetvis att köra in det direkt, okomprimerat, i burken. Men det kräver ganska mycket mer hårdvara.

Ursprungligen av Erik.dv:

Min tanke också. Sedan får man köra ett colorsmoothing filter på allt material också skulle jag tippa… Smartast vore givetvis att köra in det direkt, okomprimerat, i burken. Men det kräver ganska mycket mer hårdvara.

Okomprimerat låter ju jäkligt schysst, men finns det öht någon studio i Uppsala (eller närregion) som har sådan utrustning att hyra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-08 16:52

Det finns säkert folk som har men troligen inget som de bara lånar ut... Vore på sätt och vis kul att köra med DV för att testa det och se hur långt man kan komma. Vi kör som sagt en okomprimerad station på jobbet, men ja, det ligger i Stockholm och det är verkligen inget man bara "tar med sig över dan" hem Ev. kanske man kan göra någon deal med typ Macademic, vad vet jag... Det lär kosta en del att hyra dock.

Vad menar ni med "rekomprimera"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-08 23:45

"Ett tips från mig är att först rekomprimera filerna du skall cromakeya till okomprimerad video och sedan keya.."

Skulle tippa på att han menar precis det jag skrev i ett inlägg:

Man tar in DV-filer, konverterar dem till en okomprimerat codec (ANIMATION ex) och jobbar med dem i detta format tills dess att man är klar med sin komposition, då man komprimerar/konverterar om det till DV igen för utskjutning via kameran.

Dock kan jag direkt säga att det inte är ett problem för mig att köra ut filmat material till BetaSP okomprimerat. Detta är klart bättre än att köra til DV-tape. Men att spela in okomprimerat är lite klurigare, som sagts tidigare...

Okej, men man får inte samma problem med kaskadkomprimering som märks vid snålkodning av ljud (exempelvis flera generationer av ljud) när man gör på detta sätt? Eller är kvalitén även på miniDV (eller vanlig DV) så bra att det varken gör från eller till?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-09 00:07

Jo, precis. DV är komprimerat 5:1 så du har inte riktigt all information där från början. Varje gång du förändrar och sedan "sparar" bilder får du en 5:1 komprimering på bilden som redan är 5:1 komprimerad. Inte bra alls dvs… Det är som att jobba med, typ, ljud i säg IMA 4:1 komprimering genom hela redigeringsprocessen. Låter det bra?

Sen är det också så att man inte bara komprimerar bilden i DV, man har mindre färginformation rakt av.

Det man kan göra för att komma runt detta är att köra okomprimerat hela redigeringssteget och även köra ett par "komprimeringsreduceringsfilter". Detta måste man i stort sätt göra för att kunna blue/green-screena DV material tror jag, har lite lite erfarenhet på denna front som sagt.

Och som jag förstått det är ända sättet att köra okomprimerat att använda Digibeta? Det du nämnde om att köra en DVCam-kamerans analoga/digitala ut in via ett SD kort, varför blir den metoden bättre? Sker komprimeringen endast ner på band och inte från den digitala utgången? I sådana fall, kan man även använda en vanlig MiniDV-kamera och köra en capture direkt via Firewire för att slippa det problemet, eller har jag missuppfattat hur du menar?

Kaskadkomprimering av ljud är inte att rekommendera mest någon stans, så kan man komma förbi de så är det ju bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-09 10:01

Du har förstått det rätt. Digibeta är så gott som okomprimerat om inte helt okomprimerat. Det är ju jättebra att köra, men då handlar det om väldigt dyra kameror. Sedan måste du även då köra en okomprimerad 8 eller 10-bits redigerng som i sig också är dyrare än en DV-redigering.

Det jag skrev är ett sätt att komma runt den dyrare Digibetakameran. Kan kör dirket från en DV-kamera in i redigeringen, som då måste ha ett SD-kort och spelar direkt in på hårddisk. Detta ger inte den 5:1 komprimeringen man normalt får som jag uppfattat det. Givetvis blir det en ganska klumpig "kamera" men det funkar och blir avsevärt mycket billigare än Digibeta och bättre än DV.

Extrakonstnader för att göra detta är, typ:

- SD-kort: 10 - 30 000 kr
- Hårddiskar + SCSI-kort: 15 000 kr

Denna "spec-lösningen" ställer även högre krav på DV-kameran. Helst ska den ha SDI ut, komponent går också.

Att köra över FireWire från en DV-kamera tror jag alltid kommer resultera i en 5:1 komprimering.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-10 19:01
Ursprungligen av Erik.dv:

Att köra över FireWire från en DV-kamera tror jag alltid kommer resultera i en 5:1 komprimering.

Jag har svårt att hänga med alla gånger, också nu. Kan ovanstående citat stämma, då följande är taget från Ajas hemsida; "Take advantage of the low cost of shooting in DV by capturing DV via Firewire
and outputting it through SDI using KonaDV." Jag uppfattar det som om man just använder FW för att överföra DV till SD-kortet för att sedan kunna jobba okomprimerat. Om jag nu är misstagen igen, kan någon då på ett lättfattligt sätt helt kort beskriva arbetsflödet, kamera, capture, edit, output för okomprimerat.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 11:17
Ursprungligen av Erik.dv:

Det jag skrev är ett sätt att komma runt den dyrare Digibetakameran. Kan kör dirket från en DV-kamera in i redigeringen, som då måste ha ett SD-kort och spelar direkt in på hårddisk. Detta ger inte den 5:1 komprimeringen man normalt får som jag uppfattat det. Givetvis blir det en ganska klumpig "kamera" men det funkar och blir avsevärt mycket billigare än Digibeta och bättre än DV.

Extrakonstnader för att göra detta är, typ:

- SD-kort: 10 - 30 000 kr
- Hårddiskar + SCSI-kort: 15 000 kr

Tänkte bara meddela alla glada ägare av "the mirrored faced G4 computers that have 3 PATA ports" att de kan addera 4 ytterligare PATA diskar och strippa dessa som RAID-0 för att få tillräcklig överföring för okomprimerad SD, vilket borde bli billigare än SCSI-lösningen? Allt detta enl. Promax, CA, USA på deras konfigureringstips för redigeringsdatorer.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-07 04:15
Ursprungligen av Erik.dv:

Det jag skrev är ett sätt att komma runt den dyrare Digibetakameran. Kan kör dirket från en DV-kamera in i redigeringen, som då måste ha ett SD-kort och spelar direkt in på hårddisk. Detta ger inte den 5:1 komprimeringen man normalt får som jag uppfattat det. Givetvis blir det en ganska klumpig "kamera" men det funkar och blir avsevärt mycket billigare än Digibeta och bättre än DV.

Jag som trodde att själva komprimeringen låg i formatet, dvs att det alltid blir 5:1 när man kör DV eller DVCAM, oavsett om man kör till band eller direkt till disk. Om det inte är så, kan någon då förklara när själva komprimeringen sker, i vilket steg?

Jag kan t.ex. köra ut via S-video på min kamera, t.ex. till nya Aurora Pipe som tar S-video in och där man sedan kan köra okomprimerat. Men oavsett om man kört DV eller DVCAM och kör ut till ett videokort för att köra okomprimerat borde man ju ialla fall råka ut för en första generation 5:1??? Men att man genom att köra okomprimerat slipper eventuella påföljande komprimeringar???

Exakt mina vänner.. vilket "rent" codec som helst är bättre än att lajja med filmen i dv format när du gör en composing. Lek ock lär med tester är bästa sättet för att få ok bild..

He he det bil tillock med bättre croma från min isight (som spelar in okomprimerat) än med en 3 cippars dv fil som chromas som dv fil.... men det är inte omöjligt.. bara lite trickigt..

Det finns olika dv cromakey filter därute på den stora webben som gör ett ok jobb men i mitt tycke är det fel approach för man föröker "blurra" bort artifakterna i filmen.. å detta gör det bara mer tydligt...

Lär av de gamle vettja.. Fuska! Försök dej inte på en mega-croma först med massor av rörelser å hår utan nått enkelt.. Funkar det så gå vidare.. När du lärt dig hur långt du kan gå med DV å har möjlighet att använda diggibetamaterial är du kung på att croma för att du lärt dig alla fula trick

Igen som sagt.. lycka till!!!

Tomas

Tack! Jag vet ju inte vad jag ger mig in på, men det verkar som om det kommer behövas!

Kona är ett bra kort men har sdi ingångar för " bättre kvalitet" <- läs plugga in en diggibeta..
Sedan komprimerar den sdi signalen (typ som stuffit för att kunna köra den över firewirekabeln till datorn (dator å kona kopplas ihop via firewire).. i slutändan är det dock samma regel som gäller:

kopplar du in dv via firewire till kona så är det en dv signal du får in i datorn.
Kopplar du via konas sdi kontakt fär du in "diggikvalitet"..
men då måste ju du ha en maskin med sdi utgång=diggibeta eller hdtv format typ..

Förklarade jag detta förståligt alls?? strular till det ibland..

JAG KAN OXÅ HA MISSFÖRSTÅTT ALLT

Tjing

tomas

Jag är fortfarande förvirrad. Varför spelar det roll att jag skickar den till ett videokort via Firewire för att bara skicka det vidare till datorn via firewire. Kan man inte då köra in det direkt i datorn via firewire och slippa SD-kortet?

/JO

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-10 23:04

Mjohaha, nu låter lite förvirrat här

För att vara lite övertydligd. Först finns det kablestandarder för transport av information och sedan finns video standarder.som är, på ett eller annat sätt, kodad information.

Kablage
- FireWire
- SDI
- Comoponent
- Comosite
- S-video

Video standarder (digitala)
- DV
- DV50
- Okomprimerad 8-bit
- Okomprimerad 10-bit

Så, då har vi det klart... Vad gäller DV-kameror (MiniDV/DVCam) så lagarar de DV-video på kassetter som förs över till redigeringen över FireWire digitalt. I detta fall får vi alltså:

FireWire = DV

Men om ändå fallet vore så enkelt Både Apple/AJA och AVID har ju kommit fram till att FireWire har 400 Mbit bandbredd. Okomprimerad video kräver c:a 270 Mbit information. Så, med ex. AJA Io, en breakout box som kopplas till datorn via FireWire, får vi okomprimerad 10-bit video in/ut ur datorn. I detta fall får vi:

FireWire = 10-bit video

Det jag vill komma till är alltså att sladdarna är mer eller mindre en "transport väg". Vad KonaDV kortet gör, tror jag, är att den ger dig möjlighet att:

1) Ta in material över FireWire från DV-kamera. Du får DV-video
2) Redigera material i Final Cut
3) Exportera material genom ditt KonaSD-kort till en Digibetabandare i DV-format eller okomprimerat format över SDI (jag tror inte kortet stöder "mixed codecs in timeline"). Detta ger "så ren bild som möjligt" in/ut från redigeringen.

Kör du ex. med ett CineWave-kort kan du köra in DV över FireWire, lägga det som "bas" i din timeline, men jobba helt okomprimerat ut över SDI. Detta är grymt om man jobbar mycket med overlays och dyl i dokumentärer.

Att köra över FireWire från en DV-kamera tror jag alltid kommer resultera i en 5:1 komprimering.
Tror jag alltid stämmer när man går UT och IN från en DV-kamera. Dock används idag FireWire för annat också.

Varför spelar det roll att jag skickar den till ett videokort via Firewire för att bara skicka det vidare till datorn via firewire. Kan man inte då köra in det direkt i datorn via firewire och slippa SD-kortet?
Tanken är att du skall kunna filma billigt med DV-kameror och logga materialet billigt över FireWire. Sedan har du en billig SDI-in/ut lösning på din redigering för att kunna mastra på, ex, en hyrd Digibeta.

Hoppas detta blev lite förståeligt i vart fall

  • Oregistrerad
  • 2004-02-11 00:26

Nu vet jag itne om någon redan har skrivit det här (skummade bara igenom tråden). med det finns ett plugin till Adobe AE som heter dvmatte pro. Ni kan ju ta er en titt, ser ut att fungera rätt så bra i allafall

http://www.padd.com/market/product/product.php?prod=dvmatteae

Tack Erik.dv! Dimman klarnar! Vore dock bra att se något komplett arbetsflöde i verkligheten så jag kan relatera till vad du säger!? Jag kanske kan komma på studiebesök hos dig någon gång!?

Lysande förklaring av videostandarder kontra kablar Erik.dv!!

Har testat dv matte pro (finns även till FCP) fungerar något bättre än FCP´s inbyggda men bara lite

Tomas

Bra beskrivning av kabel och videostandards.
Jag har chromat DV-material med bra resultat på detta sätt;
Dv-band -> Media 100 (som har en bättre och mer stabil färgrymd som den konverterar till on-the-fly, 4:2:2)
-> Media100 lämnar ifrån sig MJPEG-filer med komprimeringen 3:1 (=mindre komprimering än DV) -> In i After Effects som sedan 5.x har riktigt bra Chromaverktyg.
Man kanske inte ska pressa det för hårt med jättemycket rörelse. Men denna metod har funkat bra för mig med olika innehåll.
Kul projekt på gång verkar ni ha. Lycka till.

Bevaka tråden