Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trött på skiten, det räcker liksom...

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet inte om jag ska posta detta inlägg här eller under Livsstil under Allmänna Forum...
Det får bli här eftersom det både rör mjukvara och livsstil (tror jag)...
Hoppas ni ursäkter att jag drar till med en sådan rubrik och detta inlägg, men just nu känner jag verkligen så här...

Jag har, liksom många andra, ett Email-konto hos MS HotMail...

Varje dag när jag kollar denna Email så finner jag ALLTID en massa jäkla porrmail och andra obskyra erbjudanden i min inbox.
Detta trots att jag har slagit på mitt filter under Options.
Det har till och med gått så långt att jag fyllt min kvot av filter, man kan tydligen "bara" ha ca 35 filter påslagna...

Jag har dessutom, under en längre tid, tvingats "blocka" en enorm mängd Email avsändare och domäner som dessa skitmail kommer från...

Jag är trött på skiten nu, det räcker !!!!!

Nu har jag börjat fundera på att gå andra vägen istället...
Jag börjar "i fel ände" och nystar, jag tänkte faktiskt börja bojkotta HotMail och dessvärre, alla andra mjukvaror som kommer från MS.

Detta trots att jag tycker att både Explorer och Office funkar utomordentligt bra. Jag vill liksom inte ge upp dessa program bara för att en massa skitmail härstammar från HotMail.com och/eller MSN.com

Men nu är det ju liksom snart dax att börja på ny kula, det verkar som om Mac OS X 10.2 äntligen kommer bli lite stabilare och fungera bättre än det gjort hittils.
Det kommer ju även en hel del bra program till OS X numera...

Detta innebär tyvärr att jag ämnar leta upp en alternativ browser som funkar tillfredställande, ett bra alternativ till Office / Entourage, och sedan systematiskt blockera ALLT som kommer till min inbox i mitt Email program (läs Eudora) som har avsändare hotmail.com eller msn.com...

I förlängningen av detta beslut så ska jag även be alla mina vänner som har ett mailkonto hos HotMail eller MSN att antingen fixa, eller så har dom redan ordnat, ett annat mailkonto...

Varför ?
Jo, jag är som sagt jäkligt trött på att varje dag tvingas rensa i mina inboxar på detta sättet.
Mängden med skit som cirkulerar på nätet bara ökar för varje dag som går och nu räcker det liksom...
Jag har fått nog...

Så nu efterlyser jag lite mjukvara som kan göra det jag behöver utan en massa inblandning av farbror Gates utbud av programvaror...

Detta gör jag inte på grund av att jag hyser ett brinnande hat mot MS, utan faktiskt för att dom inte gör saken bättre genom att t.ex. tillåta mig skapa fler filter i mitt HotMail-konto för att på så sätt sortera ut den sortens skitmail som jag får i min inbox.

Det är inte det att jag inte gillar Explorer, den fungerar alldeles utmärkt, men jag vill ju inte stödja den typen av tillverkare som inte ser om sina kunders behov...

Visst, visst, HotMail är ett gratis mailkonto och man kanske inte kan begära så mycket just för att det är gratis, men ändå...
Bara för att det är gratis så behöver man inte ge folk begränsningar i de möjligheter som redan finns...

Låter jag som en gnällspik eller är det fler som är trötta på skitmail i sina inboxar ???
Eller är jag helt fel ute ???

Om det är fler som tycker som jag, vad har ni för tips att komma med när det gäller problemet med skitmail ?
Kom också gärna med förslag och bra tips om en ny browser och ett "Office-wannabe"-paket...
iCal har jag såklart redan !!!

[ 26 September 2002, 02:38: Meddelandet ändrat av: 12moons ]

hhhmmm...

läste just detta inlägg detta inlägg och kom genast på bättre tankar...

T-son är en kille som räddade min dag (eller natt kanske)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-26 11:46

Explorer kan du med gott samvete slänga.
Jag har kört Mozilla under en längre tid, och nu har jag sedan någon vecka provat Chimera.
Båda två fungerar ypperligt, kan inte säga att Chimera är bättre än Mozilla (trots spontana hyllningar som förekommer här) dock. Båda är suveräna och jag längtar inte tillbaka till Explorer på något sätt. Antagligen går jag tillbaka till Mozilla snart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-26 12:02

Personligen kör jag fortfarande med många MS-program, däribland Explorer som enl. min ringa mening har fungerat ypperligt under åren. De program som däremot ALLTID har ställt till med olika former av problem är Office-paketet...men det är en annan diskussion.

När det gäller Hotmail så har jag inga egna erfarenheter då man tidigt insåg att här finns det många problem...egentligen; alla de jag känner som har någon form av problem med spam-post är relaterade till Hotmail! Detta är just en av anledningarna till att jag "kröp till korset" och betalade för .mac och deras tjänster. Under "testperioden" av iTools så har jag aldrig någonsin haft problem med spam... och det är värt en hel del!

Men erfarenheterna visar ju sig vara olika och det är många som bojkottar MS vad de än hittar på...just för att de är MS. Själv försöker jag se mer nyanserat på saken. Den senaste upgraderingen av Explorer t.ex. gjorde att de "svarta rutorna" försvann från browsern...och då är en av de sista nackdelarna borta för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-26 12:13
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Thomas ´´Clavius´´:
Men erfarenheterna visar ju sig vara olika och det är många som bojkottar MS vad de än hittar på...just för att de är MS.

Man kan ju även bojkotta MS just för att de har en monopolställning som man inte vill vara med och förstärka ytterligare. Jag är av den uppfattningen att jag inte vill ha websidor som är specificerade till endast Explorer och Microsofts "standard", utan en webplats ska fungera och se likadan ut på alla webläsare, genom en gemensam kodningsstandard.

Men fundera på saken. Varför skulle ett GRATIS epostkonto INTE innehålla en massa skräppost. Någon måste ju betala någonstans för tjänsten, eller hur? TIANÄG.

Att bojkotta allt Microsoft kan vara en lösning men det låter som lite overkill i mina öron. (Därmed inte sagt att det är en dålig idé

). Jag skulle tro att om du skaffade epost någonstans och BETALADE för det så slipper du mycket skräppost. Det man inte slipper kan man kanske sätta upp filter för i ett riktigt epostprogram som tex Entourage, Eudora eller något annat.

Många avsändaradresser i spam är dessutom förfalskade, favoriten är just yahoo och hotmail. Så även om avsändaren i ett mail står som en hotmail-adress så är det alltså långtifrån säkert att det är det. Om du returnerar skräp-mail till [email protected] respektive [email protected] eller någon annan abuseadress så kommer det att kunna läsa i "headers" i mailet var det egentligen kommer ifrån.

/Ola
P.S. Tänk på rubriksättningen, den här rubriken du satt är faktiskt inte bra.

[ 26 September 2002, 12:36: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
Men fundera på saken. Varför skulle ett GRATIS epostkonto INTE innehålla en massa skräppost. Någon måste ju betala någonstans för tjänsten, eller hur? TIANÄG.

Att bojkotta allt Microsoft kan vara en lösning men det låter som lite overkill i mina öron. (Därmed inte sagt att det är en dålig idé

). Jag skulle tro att om du skaffade epost någonstans och BETALADE för det så slipper du mycket skräppost. Det man inte slipper kan man kanske sätta upp filter för i ett riktigt epostprogram som tex Entourage, Eudora eller något annat.

Många avsändaradresser i spam är dessutom förfalskade, favoriten är just yahoo och hotmail. Så även om avsändaren i ett mail står som en hotmail-adress så är det alltså långtifrån säkert att det är det. Om du returnerar skräp-mail till [email protected] respektive [email protected] eller någon annan abuseadress så kommer det att kunna läsa i "headers" i mailet var det egentligen kommer ifrån.

/Ola
P.S. Tänk på rubriksättningen, den här rubriken du satt är faktiskt inte bra.

Jag är medveten om att rubriken är inte korrekt, något som jag påpekade från början i mitt inlägg...

Och jag har kontaktat MS vad gäller abuse grejen, men dom börjar nog tröttna på skiten själva, dom gör ju faktiskt ingenting åt problemet.
Kan tillägga att jag har haft dessa konton sedan ett par år tillbaks, nu pratar jag inte 2-3 år, snarare 5-7 år.
Det var långt innan MS tog över och ville visa sin goda vilja med att ha någonting gratis för världen.

Jag har även ett par "riktiga" mailkonton som jag använder för seriöst bruk.
Till saken hör att det kan vara bra med ett hotmailkonto när man skapar vissa kontakter.

Clavius, jag tog hem både Netscape 7 och Mozilla för Mac OS 9, men det verkar inte funka som det ska.
Alla inställningar jag gör (fönsterinställningar, startsida m.m.) försvinner varje gång jag stänger ner programmet.
Varför ?
Jag har en "gammal" version (4.8) av netscape på min HD, eftersom handelsbanken kräver det för sin internetbank.
Förmodar att det är den som spökar...
Har provat i Mozilla att skapa en egen profile, men det funkar inte heller...

Kör på med Eudora och tanka hem (och betala för) SpamFire.

Får hålla med Linus, det finns idag alldeles för många websidor som bara har windows för ögonen och blockerar macanvändarna. inte medvetet såklart, men det har väl inte varit värt mödan att lägga ner jobb på ynka 2-3% av datoranvändarna resonerar de kanske. En gemensam standard som alla kan dra nytta av är att föredra, och inte som det är nu nämligen att microsoft sätter dagordningen. Explorer på mac är inte Explorer på pc, mina barns skola har en websida där all information till föräldrar och elever läggs ut, den ser helt bedrövlig ut på en mac, men helt ok på en pc. Så skall det inte vara....

tack för ordet.

1
Bevaka tråden