Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ibook G3 - använd inte 10.2.8!!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill utfärda en varning (och be om hjälp): Jag har kört OSx 10.2.3 (eller ngt sånt) helt felfritt och skulle uppdatera till 10.2.8 för att kunna köra div. uppdateringar i andra program. Datorn ären ibook m 320 Mb internminne och en G3 processor. Fy fan vad allt sket sig! Jag kan inte nå något via Firewire längre, inte brännare, ingeting. USB-skrivaren strular så det gör ont. Virusprogrammet är onåbart. Allt detta kanske går att fixa, men om DU som har en ibook inte vill riskera detta, och liksom jag är en normal användare som inte kan en massa interna trix, skit då i att uppdatera.

Det värsta är att jag ville starta från en tidigare OS x från CDn, men Hej! Jag kan inte ens öppna CD-trayet längre, Kul va?! Någon som vet hur man tvingar upp det?

:((((( Sofia

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-02-18 12:09

CD:n får du upp genom att stoppa in ett gem eller liknande i det lilla hålet alldeles bredvid strömintaget.

ok, en lite tröst ialla fall...

tack!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-18 12:29

Kolla om du inte har femtioelvamillioner fel på behörigheterna - vill minnas 10.20.8 kunde spöka lite där....

ok, pär... hur gör jag det? eller snarare hur ser jag att det är fel?

  • Medlem
  • 2004-02-18 12:56

Använd programmet Skivverktyg (Du måste använda det som ligger på hårddisken annars använder den fel behörigheter)
Jag kommer inte ihåg exakt hur man gör (och sitter just nu vid en pc så jag kan inte kolla) men jag tror att du ska markera din hårddisk och sen klick på knappen "Reparera skivbehörigheter" (eller ngt liknande)

  • Oregistrerad
  • 2004-02-18 13:02
Ursprungligen av NoAce:

Använd programmet Skivverktyg (Du måste använda det som ligger på hårddisken annars använder den fel behörigheter)

'
Jäpp Körde den från installationsskivan en gång - och gör det inte igen

Citat:

men jag tror att du ska markera din hårddisk och sen klick på knappen "Reparera skivbehörigheter" (eller ngt liknande)

Helt rätt, möjligen med tillägget att man skall klicka på partitionen (men det är ju oftast samma sak) och att man kan köra "kontrollera rättigheter" först - för att se vad den tänker sig att göra (om man har tid över).

[Kommer någon mupp och gnäller om "messersmith"-kommentar nu så blir jag grymt sne, speciellt som muppen inte kan stava.]

Det är nog inte 10.2.8 som är problemet och varningen är inte berättigad.
Med största sannolikhet är det något som gått galet för dig vid uppgraderingen och/eller ett redan taskigt gammalt system.
Gör en ren installation så skall du se att det blir mycket bättre!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-18 13:46
Ursprungligen av Micke W:

Det är nog inte 10.2.8 som är problemet och varningen är inte berättigad.
Med största sannolikhet är det något som gått galet för dig vid uppgraderingen och/eller ett redan taskigt gammalt system.
Gör en ren installation så skall du se att det blir mycket bättre!

Ren installation är säkert okey (hur man nu gör det) - men jag (och ett gäng till på 99 om jag minns postningarna rätt) hade problem med att rättigheterna blev totalknas i samband med 10.2.8 eller QT6.4 - minns inte vilket. (På ett system fritt från hax)
Lätt fixat dock - och inget att ropa "vargen kommer" för egentligen...

Ursprungligen av Pär:

Ren installation är säkert okey (hur man nu gör det) - men jag (och ett gäng till på 99 om jag minns postningarna rätt) hade problem med att rättigheterna blev totalknas i samband med 10.2.8 eller QT6.4 - minns inte vilket. (På ett system fritt från hax)
Lätt fixat dock - och inget att ropa "vargen kommer" för egentligen...

Men en ren installation menas att du startar från CDn, formaterar disken och sedan installerar ett helt nytt system.
Om jag inte missminner mig så drogs 10.2.8 tillbaka p.g.a. att den gjorde något konstigt på någon "udda modell". Batteri/Laddning är fortfarande lite av ett problem. Vid uppdateringar kan det gå fel med befintliga användare och filrättigheter. Det kan också gå åt h--vete om man installerar (uppdaterar) från betor som ligger ute på nätet. Till dessa finns det alltid speciella instruktioner och program som först måste köras. Dessa program /instruktioner brukar inte finnas med på piratplatserna.

Var inte 10.2.8 en G5-only version?

Tillägg: det var givetvis 10.2.7 som bara fanns för G5... 10.2.8 bör funka med iBook.

/M

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-02-18 13:39

Jag körde 10.2.8 ett tag på min iBook utan problem (först var det den där uppdateringen som senare drogs tillbaka och som tillfälligt halverade min batteritid, men sen när den nya uppgraderingen kom gick altl felfritt).

Jag har inte haft några problem på de Ibooks (alltifrån "dasslock" till senaste modell). Vi körde 10.2.8 innan Panthern kom. Som några påpekade så är det nog snarare olyckliga omständigheter snarare än allmän 10.2.8 ibook-varning.

Tack för tipsen, det kanske är så att det är olyckliga omständigheter som gjort att allt blivit knas. Men det är inte mer kul för det. Ska testa era tips och hålla tummarna...

En grej till förresten, jag provade att installera mitt orignal OS X igen, och valde då att lagra allt det tidigare på en mapp som heter Previous system. Den tar ju upp sjukt mycket plats, så kan man slänga den eller? Jag kan ju inte längre bränna som bekant...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-18 19:28
Ursprungligen av cosmosp:

Jag kan ju inte längre bränna som bekant...

Inte med nya systemet heller?

Hur som haver så innehåller "previous system" just vad det låter som - allt det gamla…
Har du bara fått över vad du behöver i form av användare och applikationer till det nya så skall det väl inte vara något att ha... (men kolla applikationer extra noga)

  • Oregistrerad
  • 2004-02-18 19:29

Kolla bara så att du inte behöver någon/några av de filer som ligger i /library/application support mappen. Därefter är det bara att kasta Previous System

OK, då får det åka ut. Kanske tog i lite med min inledande varning. Man kanske skulle kunna säga såhär: Om man inte är 100 på att allt står rätt till med ens dator, rättigheter, etc så ska man inte tro att 10.2.8 fixar till det åt en. Jag vet att fler haft problem och antagligen har inte deras grejer varit helt i ordning heller innan de uppdaterade. Men man blir ju sur när allt (med lekmannamässiga termer då) funkar bra ena dagen och nästa dag får man vara tacksam om skiten startar i princip.

1
Bevaka tråden