Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att de står ut?! (PC-användare alltså)

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-12 21:10

Jag inte låta bli att kommentera det faktum att mina PC-vänner har sådana problem med att få WiFi att fungera på olika platser. Jag lyfter ju bara upp locket och surfar på, i värsta fall blir det ett klick på någon OK-knapp... Jättekul när man har kundbesök tillsammans!

Och Bluetooth skall vi inte prata om... Jag var uppe och synkade min nyinköpta z600 efter 20 minuter med kalendrar och allt... (man måste ju packa upp telefonen) .

F-n, flera av mina PC-kompisar har försökt att synka med sin bluetooth-telefon många månader nu. När jag tänker efter så har jag nog ingen PC-vän som inte har synk-problem... Någon som känner någon som lyckats?

Att jag dessutom inte hade behov av att installera något program från medföljande CD för att lyckas gör att 2 pc-killar (!) redan har uttalat att de skulle byta om de bara kunde. En annan har redan konverterat! Mac-PC 1-0.

Eller har mina pc-kumpaner bara otur med sin utrustning? Någon som har haft liknande erfarenheter?

Senast redigerat 2004-03-13 01:23

En kompis satt i pauserna på ett jobb idag och försökte få igång gprs via bluetooth på en Dell Laptop.
Först tog det väl en halvtimme innan han lyckades para ihop telefonen och datorn.
Det var lättare att göra från telefonen än från XP...
Det enda som saknades var modemprogrammet för att få PC:n att funka mot SE T68i.
Den var ju naturligtvis inte med så han gav upp.

Mats B
karlstad

Senast redigerat 2004-03-12 22:52

Pappa är vansinnigt trött på alla problem som windows med BT & WiFi innebär. Jag har visat hur lätt det fungerar på macen, och nu har han bestämt sig för att byta!
Ska bli skönt att slippa vara support mer

/Kristofer

  • Medlem
  • 2004-03-13 01:11

WiFi har jag inga problem med, däremot har jag inte lyckats synka min t68i med XP. Det GÅR inte. Jag installerar alla program, men det funkar helt enkelt inte. Ofattbart att den enda plattformen med stöd från tillverkaren inte funkar.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-03-13 11:59

Jag var inne i en mobiltelefonbutik igår och frågade vad det fanns för alternativ till min T68i med Blåtand om jag nu skulle vilja byta. "Nja, det är mest Sony-Ericsson som har Blåtand, Nokia har väl någon modell, annars är det dåligt."
Konstigt tänkte jag som använder Blåtanden hur mycket som helst (headset, synkning av kontakter och smidig uppkoppling av handdatorn (Palm förstås) när jag är på stan). Aldrig några problem. Och WLAN/Airport skall vi bara inte prata om, man fäller bara upp locket på sin Kraftbok och ser direkt vad man har för nät i området.

Fast nu förstår jag varför, det är för krångligt för alla stackars PC-ägare som trots allt är i majoritet!

(Är själv PC-användare daglidags så jag tycket nog jag har rätt att sparka... )

  • Oregistrerad
  • 2004-03-13 18:47

För att inte tala om USB-Flash-minnen. Jag har många USB-minne-historier att förtälja...

De går ungefär så här:
PC-vän:
- Jag har köpt ett USB-minne. Fungerar en sådan här på din Mac? Ha ha ha! För över PDFen till mig på den om du kan...
Undertecknad stoppar in USB-minnet i USB-porten på tangentbordet. Den poppar upp på skrivbordet. Jag drar över PDFen till minnet. Drar ned den till "Mata ut"-ikonen. Ger USB-minnet till den lite konfunderade PC-vännen.
PC-vännen går till sin dator (jag följer med så klart!). Han letar tålmodigt efter USB-porten bakom datorn, hittar den till slut och stoppar in USB-minnet. Sätter sig till rätta framför skärmen och vad händer? Antingen ingenting eller så måste han tanka hem programvara via Internet. Men lite tur hittar han rätt installerare och kan kopiera över PDF-filen. Slut på hånleendet...

Jag reserverar mig dock mot att mina PC-vänner har haft otur vad gäller Windows-version eller dylikt. Men det verkar inte funka helt smärtfritt på Windows utifrån mina erfarenheter. Rätta mig gärna om jag har fel!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-13 21:48
Ursprungligen av wognum:

För att inte tala om USB-Flash-minnen. Jag har många USB-minne-historier att förtälja...

Jag brukar föra data mellan Mac OS 9 och Windows 2000 med ett USB-minne. Klart enklare på Macen - i Windows får jag ständigt samma uppmaning att sätta in en diskett med drivrutiner (som inte behövs), och en dialogruta om att datorn hittat ny hårdvara (tjusigt, va?). När jag vill ta ut minnet skall jag ta bort två hårdvaror för att datorn skall vara nöjd.

Ursprungligen av Sverker Hahn:

Jag brukar föra data mellan Mac OS 9 och Windows 2000 med ett USB-minne. Klart enklare på Macen - i Windows får jag ständigt samma uppmaning att sätta in en diskett med drivrutiner (som inte behövs), och en dialogruta om att datorn hittat ny hårdvara (tjusigt, va?). När jag vill ta ut minnet skall jag ta bort två hårdvaror för att datorn skall vara nöjd.

Yes! Så där är det jämt. Jag hjälper pc-användare ibland, och så fort man pluggar in en mus eller usb-pinne eller vad som helst, säger datorn att jag har pluggat in en ny hårdvara.
Oftast är det ganska nyss jag satte i kontakten, så jag minns det utan påminnelse...

  • Oregistrerad
  • 2004-03-14 13:49
Ursprungligen av wognum:

För att inte tala om USB-Flash-minnen. Jag har många USB-minne-historier att förtälja...

De går ungefär så här:
PC-vän:
- Jag har köpt ett USB-minne. Fungerar en sådan här på din Mac? Ha ha ha! För över PDFen till mig på den om du kan...
Undertecknad stoppar in USB-minnet i USB-porten på tangentbordet. Den poppar upp på skrivbordet. Jag drar över PDFen till minnet. Drar ned den till "Mata ut"-ikonen. Ger USB-minnet till den lite konfunderade PC-vännen.
PC-vännen går till sin dator (jag följer med så klart!). Han letar tålmodigt efter USB-porten bakom datorn, hittar den till slut och stoppar in USB-minnet. Sätter sig till rätta framför skärmen och vad händer? Antingen ingenting eller så måste han tanka hem programvara via Internet. Men lite tur hittar han rätt installerare och kan kopiera över PDF-filen. Slut på hånleendet...

Jag reserverar mig dock mot att mina PC-vänner har haft otur vad gäller Windows-version eller dylikt. Men det verkar inte funka helt smärtfritt på Windows utifrån mina erfarenheter. Rätta mig gärna om jag har fel!

När jag stoppar in ett flashminne i XP så kommer det upp en ruta om vad jag vill göra (Browse, play in MediaPlayer etc..) och så dyker den upp som en enhet, aldrig haft några problem... samma sak med macen då...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-13 18:57

Markera-Kommando-E är ännu snabbare.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-03-13 19:15

Jag har en annan gooo!!

Besökte ett kansli i en förening där jag är inblandad. Där höll man på att installera en HP-skrivare på nätverket. Teknikerna rev sitt hår då de, trots att HP skickat nytt nätverkskort, inte hittade skrivaren på windows-nätverket...... Jag kollade på deras miner en stund...sedan plockade jag upp iBook G4.an ur väskan....stoppade i en patchkabel...valde Rendevouz-skrivare....och printade ut några snabba A4....frågade om jag skulle kolla det andra nätverkskortet också......

...............det var inget fel på det heller!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-13 19:33

..Jag skulle kunna förklara, men jag tror att du inte vill förstå och när du väl förstått behöver jag inte säga någonting...

  • Oregistrerad
  • 2004-03-13 20:01

Varför skall det vara så svårt? Vi snackar ju om PC-STANDARD: USB, BlueTooth och WLAN! Inga specialskrivna obskyra mystiska saker från andra sidan! Vem tjänar på att miljontals människor sitter framför datorn och sliter sitt hår? Varför gör ingen uppror? Duh!

PS. Jag skall inte gå in på virusproblemen... ännu!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-14 01:18

Precis som på Macen måste man avmontera hårddiskar och USB-minnen innan man kopplar loss dem. Men visst är allt enklare och betydligt robustare på Macen.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-14 14:11
Ursprungligen av Mondo:

Precis som på Macen måste man avmontera hårddiskar och USB-minnen innan man kopplar loss dem.

Jovisst, men i W2000 kommer det upp två minnen (ett "Flash-memory.." och ett "USB MassStorage...") i listan över enheter att mata ut, vilket verkar lite överarbetat när det bara är ett ...

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-03-14 02:22

Fick en Bluetooth adapter igår, koppla in och funkar perfekt...
Jag drar till en kompis, kopplar in BTn till hans dator, "nähä just det ja Windows XP har inte stöd för Bluetooth över huvudtaget"
En timme senare fungerar det förutom att det vart fel lite här och var

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-14 12:00

När jag ringde supporten för att det var fel på mitt bredband så skulle jag ändra en inställning och sen starta om datorn. Sen frågade de vilket system jag hade "Jaha, men då behöver du inte starta om"!.

Om jag hade haft Windows så hade jag säkert varit tvungen att starta om mer än 20 gånger så att samtalet skulle ha tagit hela kvällen! För vi ändrade inställnings-detaljer massor med gånger.

Jag fattar inte hur man kan orka att STARTA OM för att man gör en pytteliten ändring i inställningarna!

  • Medlem
  • 2004-03-14 12:32

Objekt: Sony digitalkamera med memorystick.
Ändamål: Ladda ner bilderna från minneskortet till datorn via minneskortläsare.
PC-kompis (XP): -Är du säker på att det komer funka, jag fick leta efter drivrutiner först?
Jag: -Vi kan testa så får vi se.
PB Pismo mountar disken direkt, jag hittar bilderna i mappen och börjar ladda ner de.
PC-kompis: Wow, har du USB 2.0?
Jag: - Nej det finns ingen USB 2.0 på de äldre PB.
PC-kompis: -Men det går ju så fort, på min PC (av nyare modell) går det segt som sirap.

Någon som fattar vad han menar? Jag har inte haft tillfälle att ladda ner bilder till PC.

  • Medlem
  • 2004-03-14 13:28
Ursprungligen av 3OPAH:

Objekt: Sony digitalkamera med memorystick.
Ändamål: Ladda ner bilderna från minneskortet till datorn via minneskortläsare.
PC-kompis (XP): -Är du säker på att det komer funka, jag fick leta efter drivrutiner först?
Jag: -Vi kan testa så får vi se.
PB Pismo mountar disken direkt, jag hittar bilderna i mappen och börjar ladda ner de.
PC-kompis: Wow, har du USB 2.0?
Jag: - Nej det finns ingen USB 2.0 på de äldre PB.
PC-kompis: -Men det går ju så fort, på min PC (av nyare modell) går det segt som sirap.

Någon som fattar vad han menar? Jag har inte haft tillfälle att ladda ner bilder till PC.

Faktiskt inte... nedladning från kamera fungerar nästan exakt likadant i XP som i OS X, förutsatt att kameran stöds av XP genom drivrutin. Om den inte stöds direkt i systemet, så kanske Sony har något risigt program som är segt, vem vet?

Man ska inte överdriva XP:s ruttenhet, men när det gäller Bluetooth så är det verkligen genomruttet och komplicerat som raketforskning. Hantering av bilder är däremot XP bra på. Att saker inte funkar riktigt lika enkelt som i OS X beror ju till en viss del på att OS X har ett betydligt mer begränsat stöd för olika typer av hårdvara. Om det funkar, funkar det bra. Om det inte funkar, så funkar det inte alls. Vilket jag tycker är helt OK.

Ursprungligen av Rajje:

Jag fattar inte hur man kan orka att STARTA OM för att man gör en pytteliten ändring i inställningarna!

Det gör man inte, jag vet av erfarenhet och det finns en anledning att jag inte kör windows längre (eller snarare en hel hink med anledningar). Jag tror problemet är att de flesta inte känner till vilka alternativ som finns och hur pass bra de egentligen är.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-14 18:43
Ursprungligen av Rajje:

Jag fattar inte hur man kan orka att STARTA OM för att man gör en pytteliten ändring i inställningarna!

Jag upplever klart oftare att jag måste Logga ut och logga in på min mac efter diverse installationer än vad jag måste starta om i Windows, ...
I windows står det offta att det rekomenderas att man startar om men det måste man nästan aldrig,,

Senast redigerat 2004-03-14 23:58
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-03-14 23:10
Ursprungligen av jockeleu:

Jag upplever klart oftare att jag måste Logga ut och logga in på min mac efter diverse installationer än vad jag måste starta om i Windows, ofta står det att det rekomenderas att man startar om men det måste man nästan aldrig,, Nu pratar vi Windows XP...

Rekommendera = du behöver inte göra det.

Jag brukar "döda" findern istället för att logga ut, för att få sådana installeringar att köras igång.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-14 23:58
Ursprungligen av henil:

Rekommendera = du behöver inte göra det.

Sa jag inte det??

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-14 22:35

Efter att ha försökt få igång wifi på min dell i 2h gav teknikern upp. Två veckor senare gav ett nytt försök utdelning och nu fungerar det. Dock måste jag ha ett management program från 3com igång hela tiden.
Hemma med iBooken tog det ingen tid alls (förutom att koppla in sladdarna i stationen), trots att jag vid tillfället aldrig kört mac förr...

USB minnen funkar dock perfekt på dellen med XP.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-03-15 08:32

Visst.

Men de enda grejer som kräver omstart hos mig är säkerhetsuppdateringar (i stort sett).

Jag har inte träffat på nåt program som kräver utloggning.

  • Medlem
  • 2004-03-15 16:08
Ursprungligen av henil:

Visst.

Men de enda grejer som kräver omstart hos mig är säkerhetsuppdateringar (i stort sett).

Jag har inte träffat på nåt program som kräver utloggning.

Inte jag heller.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-15 21:00

Hehe. Kul läsning. MEN för att komma med lite Apple-kritik. Jag kör allt; BT/WLAN/USB/Win-nätverk. Mina erfarenheter: BT grymt lätt att få att funka, men lite dålig räckvidd (Nån meter bara - kan bero på min t39).WLAN funkar sjukt bra (enkelt osv), men räckvidden är inte bättre än en snik HP-laptop (med inbyggt WLAN). USB-minne, jag fick ett av jobbet, men min alu15 (10.3.2) hittar inte alltid den. Måste starta om PBn för att hitta den (512 MB USB 2.0) ibland. På min XP burk funkar den perfa. Win-nätverk, lite halv ostabilt, kunde vara bättre.

  • Medlem
  • 2004-03-15 23:21

tänker bara på den trevliga reklamen för allmänna pensions fonden (ditt orange kuvert).
"medelsvensson använder sin pc X gånger dagligen. gaaaaaaaaaaaaaaaah! aaaaaaah!!!"
och farbror medelsvensson sitter bara och sliter sitt hår..

1
Bevaka tråden