Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ibook startar inte

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-16 10:38

Hej.

Dagen började med att min ibook inte gick igång.
Mer info:
Igår kväll när jag skulle lägga mig hade jag saker på download som jag inte ville stänga av.
Det skulle ta ungefär 40min tills det blev färdigt. Kanon, tänkte jag och körde på batteri för jag har den inställd att den går i vila efter en timme (skärmen slocknar dock efter 10min).
Det var ungefär 1.30 kvar på batteriet.

Imorse när jag vaknade ville jag som vanligt läsa lite aftonbladet innan jag sticker till jobbet.
Ser att "vilar-lampan" inte pulserar och datorn är avstängd. Hmm...tänkte att batteriet har väl tagit slut. Stoppar in sladden och försöker starta med On-knappen.
Hör ett snabbt surr-ljud från CD-romen, efter det hör jag att HDn börjar jobba men så klickar den till (hårddisken, typ som när man stänger av den) och inget mer händer.
Blev lite orolig, var tvungen o sticka men lämnade sladden ikopplad ihopp om att det e bara batteriet som är tvärslut och behöver laddas.

Börjar dock bli lite orolig nu, har hårddisken dött? Den borde ju startat med sladden i även om batteriet e slut?

Ska testa med att boota med "C" eller kanske "T" för att se om den överhuvudtaget startar sen när jag kommer hem.

Någong som har nån idé om vad som kan ha hänt?
*orolig*

Maskininfo:
Ibook G3 500 med 10GB disk och Panter installerat.

PS:
sorry för världens lägnsta inlägg

Det låter som om du kanske drabbats av problemet med trasigt logikkort. Kolla mot slutet av den här tråden eller gå direkt till Apples sida för detta för att se om din modell berättigar till gratis reparation: http://www.apple.com/support/ibook/faq/

Risken är väl dock att din dator är för gammal för att omfattas av detta.

  • Medlem
  • 2004-03-16 11:08

Jo det låter onekligen som problemet i tråden som Adrian länkar till. Jag har råkat ut för detta två gånger sedan slutet av oktober. Inte kul alls.

Senast redigerat 2004-03-16 17:58
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-16 11:38

Känner ifs inte igen mig i de problemen de hade i den andra tråden.
Jag vill intala mig själv att det är inget farligt :/

Datorn är för gammal för deras reparationsprogram.
Jag återkommer sen när jag har hunnit hem o kika mer på den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-16 11:47

min ibook gick in i nått skumt läge mellan vila och avstängd när jag körde slut på batteriet en gång..
det hände ingenting när jag trykte på startknappen (inget knäppande ljud då iofs.. som på din).. och efter att ha laddat den nån timme tyckte jag d va skumt att inget hände.. vare sig jag trykte på start eller någon annan knapp..
det visade sig att en hederlig omstartskommando satte igång den.. altså ctrl-äpple-startknapp (eller vad är det nu? vill inte pröva precis nu när jag skriver det här )

Ursprungligen av johelo:

min ibook gick in i nått skumt läge mellan vila och avstängd när jag körde slut på batteriet en gång..
det hände ingenting när jag trykte på startknappen (inget knäppande ljud då iofs.. som på din).. och efter att ha laddat den nån timme tyckte jag d va skumt att inget hände.. vare sig jag trykte på start eller någon annan knapp..
det visade sig att en hederlig omstartskommando satte igång den.. altså ctrl-äpple-startknapp (eller vad är det nu? vill inte pröva precis nu när jag skriver det här )

Stämmer. Det har jag med varit med om. Ta ut batterier och sätt i det igen är med ett tips!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-16 13:14

Ta loss batteriet och sätt tilbaka det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-16 20:06

Den fungerar....*andas ut ordentligt*
Den var färdigladdad när jag kommer hem och gick igång direkt på första försöket....

Detta är 2:a gången den skrämmer mig sådär.

fyfan vad glad jag är

tack alla för era svar.

1
Bevaka tråden