Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

EU vs. Microsoft - En tanke

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att ha sett ett inslag på EuroNews angående EU:s dom mot Microsoft började jag att fundera.

Hur många av de byråkrater som har jobbat med att ”sätta dit” Microsoft jobbar med något annat än Windows i de maskiner de har gjort jobbet på? Om man vill bryta Microsofts dominans så kan man börja med att föregå med gott exempel och byta ut hela EU:s datorsystem till Linux eller Mac.

Kanske långsökt? Eller?

Nuvill de ju inte stoppa Microsoft helt utan bara deras oschyssta metoder. Och även om de ogillar MS kanske deras system är den bästa lösningen för dem, oschysst eller inte.

Jag vill se ett straff sonm gör riktigt ont. Vad är 200 miljoner i böter när vinsten per år är tio miljarder?

200-300 miljoner i böter, strafftull och krav på ett "rensat" OS låter bra i mina öron. Köper MS inte det så är det näringsförbud för MS i hela EU som gäller...

  • Oregistrerad
  • 2004-03-21 01:00

Så om EU stämmer BMW så får inga tjänstebilar vara av märket BMW... rätt långsökt, men det skulle vara kul. Jag tycker dock att båda företagen skall ha likadan förutsättningar... dvs skulle apple vara den enda dator/os tillverkaren skulle vi ha en jävla stillastående utveckling...

Kolla de patenterade post-it lapparna hur mycket har de utvecklats genom åren egetligen?!?!?!

Ursprungligen av jockeleu:

Kolla de patenterade post-it lapparna hur mycket har de utvecklats genom åren egetligen?!?!?!

Vad menar du? För fyra år sedan kunde man få dem transparenta...

Ursprungligen av jockeleu:

Så om EU stämmer BMW så får inga tjänstebilar vara av märket BMW... rätt långsökt, men det skulle vara kul.

Det som är jobbigt i Microsofts fall är att man har ett så “farligt” och förkrossande grepp om marknaden. Att på något sätt bryta denna trend tycker jag EU borde uppmana till. Vad är bättre än att man själva föregår med gott exempel?

Frågan är bra vad EU skulle säga om Apple hade lika starkt grepp om marknaden med tanke på att man inte inte låter andra företag bygga datorer med Mac OS? :eek:

Ursprungligen av Audiosponge:

Det som är jobbigt i Microsofts fall är att man har ett så “farligt” och förkrossande grepp om marknaden. Att på något sätt bryta denna trend tycker jag EU borde uppmana till. Vad är bättre än att man själva föregår med gott exempel?

Frågan är bra vad EU skulle säga om Apple hade lika starkt grepp om marknaden med tanke på att man inte inte låter andra företag bygga datorer med Mac OS? :eek:

Om Apple vore i samma situation så vore det ointressant om de lät andra tillverka datorer med Mac OS eller inte. Det är integreringen mellan OS och program som ifrågasätts, inte hårdvara och OS.

Däremot skulle nog Apple få på tafsen om AppleWorks, Quicktime, iTunes osv inte gick att deinstallera eller välja bort som default-aternativ.

  • Medlem
  • 2004-03-21 10:06

Om man ska ta ett exempel, så kan man väl nämna Gilette. Förvisso har de en rasande produktutveckling (om än något missriktad), men det är ju ett fruktansvärt monopol. Det finns t ex utvecklat en rakhyvel gjord i ett keramiskt material som aldrig behöver bytas blad på. Undrar vem som ser till att den aldrig når marknaden?

Ursprungligen av Audiosponge:

Hur många av de byråkrater som har jobbat med att ”sätta dit” Microsoft jobbar med något annat än Windows i de maskiner de har gjort jobbet på?

Åtminstone tidigare var det så att om man ville bli översättare på frilansbasis åt EU så måste man ha en viss version av Word för Windows. Hade man Mac sållades man bort direkt.

Ursprungligen av Satyricon:

Åtminstone tidigare var det så att om man ville bli översättare på frilansbasis åt EU så måste man ha en viss version av Word för Windows. Hade man Mac sållades man bort direkt.

Ja, det är ju ett bra sett att öka konkurrensen!

Kanske ett fall för EU:s egen konkurrensen-domstol?

M$ får på tafsen!

Så ska det det ut. Hoppas de lär sig något. De kommer visserligen överklaga men vi får hoppas att det går snabbt och att de får på tafsen igen!

Dom dömdes nyss till $611.8 million i böter - mer från Reuters följer HÄR

"...In addition to the fine, the European Commission, the enforcer of EU competition law, ordered the unbundling of Windows Media Player within 90 days and required that "complete and accurate" information be given to rival makers of computer servers within 120 days...."

"...Microsoft has said it will take the decision to European Union courts in Luxembourg and try to get the remedies delayed until final appeals are over, a process that could take four to seven years or more...."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-24 15:33

Slita ur mediaspelaren på 90 dagar.... Kan bli tufft då Microsoft har till vana att integrera allt med varandra...
Ska bli spännande att se var det här slutar...

Idag känner jag mig lite stolt över EU

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-03-24 15:37

Herregud! Fyra till sju år...

Hur kan man låta det ta så vansinnig tid? Då kan man ju lika gärna strunta i att ha konkurrensmyndigheter eftersom en dom som tar mer än sju år (de har väl hållit på ett tag redan) innan den vinner laga kraft knappast har några tänder kvar.

Om sju år är det 2011 och jag gissar att M$ lyckats klämma ur sig både Longhorn och krossat alla konkurrenter till mediespelaren. Vad spelar då den här domen för roll?!?

Nä, snabba ryck nu EU. Se till att inte bevilja uppskov så att M$ får pynta direkt.

  • Medlem
  • 2004-03-24 16:03

Det är inte så lätt att förhindra. Microsoft kommer producera tusentals sidor med blandat relavant och irrelevant information för att vilseleda jurister. Bara att få rätsida på materialet kan ta enormt lång tid. Med största sannolikhet kommer de se till att komma fram till en förlikning, där EU kan slippa gå igenom en långdragen process (som är dyr).

Förlikningen kommer förmodligen att hamna ungefär där vi är redan nu, dvs Microsofts program går till viss del att dölja men inte ta bort. Frågan "vill du installera Windows Media Player" kommer att visas, och alla trycker ja. En länk kommer att finnas för att dölja Media Player från startmenyn. Helt meningslöst mao. Straffet kommer säkert "betalas" med Microsoftlicenser.

Amerikanska bolag har en ganska ball advokatavdelning i allmänhet. EU är förvisso uppbyggt av byrokrater, men spelar inte i samma liga. De kommer att förlora.

Jag röstar på näringsförbud i Europa om dom inte ändrar attityd. Nu är det väl bara eu-komisionen som sagt sitt, dom kan väl knappast agera domstol. Jag må avsky MS men oavsett detta så har alla rätt till att få sin sak prövad i domstol - ja fast en domstol kanske kan tillbakavisa deras krav om prövning.

  • Medlem
  • 2004-03-24 16:24
Ursprungligen av [email protected]:

Jag röstar på näringsförbud i Europa om dom inte ändrar attityd. Nu är det väl bara eu-komisionen som sagt sitt, dom kan väl knappast agera domstol. Jag må avsky MS men oavsett detta så har alla rätt till att få sin sak prövad i domstol - ja fast en domstol kanske kan tillbakavisa deras krav om prövning.

Det roliga med om det skulle bli så att MS får näringsförbud, är att många först skulle bli skräckslagna och säga att vi själva skulle förlora mer på det än Microsoft. Efter en tid skulle MS gift gå ur kroppen, och man skulle titta på alternativ. Sedan skulle nog Microsoft bara tyna bort.

Microsoft och alla andra stora företag i USA skiter rätt hårt i den europeiska marknaden, men jag tror faktiskt att de skulle påverkas extremt mycket av att inte finnas på den här. Dessutom skulle det ploppa upp tjugo bättre alternativ på dussinet, som kanske amerikanerna börjar kolla på också.

Ursprungligen av Audiosponge:

Efter att ha sett ett inslag på EuroNews angående EU:s dom mot Microsoft började jag att fundera.

Hur många av de byråkrater som har jobbat med att ”sätta dit” Microsoft jobbar med något annat än Windows i de maskiner de har gjort jobbet på? Om man vill bryta Microsofts dominans så kan man börja med att föregå med gott exempel och byta ut hela EU:s datorsystem till Linux eller Mac.

Kanske långsökt? Eller?

Ja. Konkurrensmyndigheternas uppgift är inte att öka konkurrenternas marknadsandel, utan att sätta dit företag som bryter mot konkurrenslagstiftningen. När de gör upphandlingar ska de förstås följa samma neutrala kriterier som alla myndigheter borde följa för att få så mycket valuta som möjligt för så lite skattepengar som möjligt. Det finns ju tack och lov regler mot att ta andra irrelevanta hänsyn.

Tänk om den EU-myndighet som har till uppgift att främja europeisk forskning skulle sålla bort akademiker med utomeuropeiska examina ur anställningsprocessen. Eller om näringslivsbyråkraterna i Göteborg, som ju ska boosta näringslivet i stan, bara skulle köra Volvo och kräva kullager från SKF i sina kontorsstolar...

Well, det kanske de gör, men det är ju våra skattepengar de i så fall kastar i sjön.

/
Johan

Kommer M$ endast att överklaga böterna eller även kravet på att separera mediaspelaren också? Det framgick inte.

Sant är att en slutgiltig dom måaste komma ut innan Longhorn. Jag skulle gärna se näringsförbud under ett par års tid så att "giftet" går ur kroppen på it-cheferna och andra lösningar får ett uppsving. Tyvärr kommer det inte att ske, de onda vinner alltid.

Jag är inte heller förvånad att Bush-regeringen ifrågasätter EU:s domslut. Lika barn leka bäst. Och i den här leken är pengar den gemensamma nämnaren.

  • Medlem
  • 2004-03-25 16:07

USA kör ett väldigt hårt race för att gynna den egna handeln, och ser strafftullar som en nödvändighet för att det ska funka. När EU kör en liknande policy märker de att det slår mot de egna företagen, varpå det måste stoppas. Helt logiskt. Det som funkar för USA är bra, allt annat måste bort.

EU måste börja med betydligt hårdare satsningar på det här planet om vi ska ha någon möjlighet att få in något skumt franskt linuxprojekt på marknaden.

1
Bevaka tråden