Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trött på att försvara mig

Tråden skapades och har fått 102 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Christopher Anderton:

En nya försvarsmetod bland Windows användare angående Virusfrågan är följande:

- OS X och Linux är så små, så ingen vill skriva virus till dom

Som jag skrev ovan så är det så till viss del... Se bara hur det var såg ut för 15-16 år sedan, när Amigan regerade. Då fanns det knappt några virus till Windows (som fanns, men knappt användes för vanligt hemmabruk), men en sjuttsingens massa till Amigan.

MEN, för att så att säga förklara vad jag som hela tiden prisar Windows gör här på ett Mac-forum, så är jag jäkligt nyfiken på OSX. Har kört OS 8-9 med blandade känslor, men det är OSX jag vill åt. Väntar bara på att få råd... Träffar jag någon som kör mac så blir jag bara nyfiken, inte anti.

Det som jag uplever som ett STORT problem just nu. Är att folk på Windows är skräckslagna för att installera, eller för den delen öppna bilagor och program. Även fast det är helt vanliga saker. Många onödiga telesamtal går åt att berätta och lugna folk att det INTE är farligt att öppna det jag har skickat med... Suck..

Men åter till trådens ämne. Ytterligare en sak jag brukar säga när man blir påhoppad, är att be dom nämna några skäl varför det dom använder är bättre, än det jag använder.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

...Men åter till trådens ämne. Ytterligare en sak jag brukar säga när man blir påhoppad, är att be dom nämna några skäl varför det dom använder är bättre, än det jag använder.

Den är ju rätt bra faktiskt. "Det finns fler spel" håller ju inte riktigt på jobbet...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-02-08 23:19

Ähum, den där köper jag inte för fem öre. Vi har Norton, uppdateras flera gånger om dan, men inte fan hjälper det! Flera maskar har drabbat oss ändå. Man kan nämligen inte skydda sig från knäppa users i Windows, vilket man faktiskt kan i OS X.

Micke, jo, tanken har slagit mig, men mycket av det fina går ju förlorat. Nu har jag ju finessen med att diskarna är skrivskyddade samt att programinstallationer bara sker en gång för hela bygget.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-08 23:27
Ursprungligen av bollman:

Micke, jo, tanken har slagit mig, men mycket av det fina går ju förlorat. Nu har jag ju finessen med att diskarna är skrivskyddade samt att programinstallationer bara sker en gång för hela bygget.

rsync?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-02-09 08:00

Frågan är vad det finns mest av: Windows eller unix? Jag undrar om svaret är så givet som man tror. Det finns ju en jääkla massa unix-burkar runt om i världen, Linux finns ju snart "i var mans hem". Varför drabbas då Linux så sällan av maskar och virus (även om den första masken dök upp på just unix, i sendmail har jag för mig)?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-02-09 08:59
Ursprungligen av bollman:

Varför drabbas då Linux så sällan av maskar och virus (även om den första masken dök upp på just unix, i sendmail har jag för mig)?

För att det är så mycket svårare att skriva ett effektivt virus till *nix. Du har inte som i Win full skrivrättighet till hela hårddisken.

  • Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-02-09 15:12

Varför försvara sig när det bara är sig själv man behöver övertyga om att man sitter vid rätt dator, trivs man bättre med mac så är det väl bra så.

Ursprungligen av vortex:

Varför försvara sig när det bara är sig själv man behöver övertyga om att man sitter vid rätt dator, trivs man bättre med mac så är det väl bra så.

Jo visst är det så men när man har en hel arbetsplats som bombarderar en med den ena fördomen efter den andra så hamnar man ändå lätt i försvarsställning.

Det är det klassiska flockbeteendet som vi har med oss i generna. "Titta där är det en som strosar omkring lite för sig själv utanför flocken! Det är vär inte tillåtet?" I Sverige kallas det även Jantelag ... du ska inte tro du är värd något annat än det flocken bestämt...

Ursprungligen av pijon:

Jag håller på att bli så trött på att behöva försvara mig för att jag använder mac bland mina kompisar. På sistone att jag inte bryr mig om att svara på deras "nedlåtande" kommentarer... Visst jag kan försvara mig, har läst alla möjliga sidor om varför macen är bättre på si och så men det blir bara jobbigt. Varför ska man behöva försvara sitt användande av mac? och vad ska man göra för att slippa höra dessa kommentarer?

Vill helst att den här diskussionen inte ballar ur till ett jobbigt krig igen...

Du har mina sympatier!!

Oavsett om en mac skulle vara slöare än alla PC och dubbelt så dyr kulle jag använda den. Helt enkelt för att jag trivs med den och det gör att jag arbetar bättre.

Gör som jag börjat med:

Säg följande: Sitt du där med din windows/maskin. För mig får du gärna fortsätta med det. Jag är bara glad att vi är så få som har Mac. Det känns så härligt exklusivt att ha en maskin som alltid fungerar. Jag betalade, och fick det jag ville: Pålitlighet.
Tänk hur kul det te x skulle vara om alla körde porsche. För inte vill väl vi macfolk egentligen att alla ska köra mac? Nej vi vill vara annorlunda! THINK DIFFERENT... därför skapas oxå kretivitet från oss som vågar vara annorlunda...

Eller något i den stilen

Ursprungligen av FreddieFreek:

Gör som jag börjat med:

Säg följande: Sitt du där med din windows/maskin. För mig får du gärna fortsätta med det. Jag är bara glad att vi är så få som har Mac. Det känns så härligt exklusivt att ha en maskin som alltid fungerar. Jag betalade, och fick det jag ville: Pålitlighet.
Tänk hur kul det te x skulle vara om alla körde porsche. För inte vill väl vi macfolk egentligen att alla ska köra mac? Nej vi vill vara annorlunda! THINK DIFFERENT... därför skapas oxå kretivitet från oss som vågar vara annorlunda...

Eller något i den stilen

Har läst hela tråden och skulle komma till denna punkt när jag lästa kvar att skriva.. det jag ville.. men såg att du redan tagit mina ord ur munnen

Mac är exklusivt och skall inte jämföras med leksaker, blir vi fler & fler som kör mac kommer nog virus komma till denna plattformen också och det vill vi inte, så låt de som inte vet bättre sitta och spela C.Strike medans vi är kreativa och skrattar åt deras dåliga smak

  • Oregistrerad
  • 2004-03-27 16:19

"Never argue with an idiot. They drag you down to their level, then beat you with experience."

Bevaka tråden