Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget basljud i Mac OS X

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kör en iMac DV/400 -99 med Mac OS X 10.1
Ljudet saknar helt bas och det låter urkasst ur de högtalarna.
När jag kör Mac OS 9 fungerar ljudet helt klanderfritt. Basen dånar och jag är riktigt nöjd med högtalarna då.
Men ingen version av Mac OS X har haft basljud på min Mac.
Detta gäller enbart de inbyggda högtalarna; externa låter bra.

Någon som har någon aning vad det beror på?

apropå det här med ljud..
finns det ingen typ av equalizer till itunes?

och även om det är ett par riktiga högtalare och inget nonamecrap så ska man inte alltid förvänta sig för mycket utav interna högtalare...dels så har ju säkert datorn inte världens bästa resonans ;P

Re > "apropå det här med ljud.. finns det ingen typ av equalizer till itunes?"

Ta istället och testa programet "Audion" - finns för vanliga MacOS och MacOS X" - har för mig att den har en enklare equaliser, själv tycker tag ljudet från den är marknadens bästa.

Jämförelse vad olika MP3 program klarar

- Olle -

...men jag tycker ändå att ljudet i Mac OS X suger i jämförelse med Mac OS 9.
Dessutom kan jag inte längre använda min inbyggda mikrofon för att spela in ljud. Fastän jag skriker fem centimeter ifrån ingången blir ljudet knappt hörbart.
Antingen är det Äpplet eller jag som klantat mig och jag tror mer på det förstnämnda. Jag har hört flera som tycker ljudet i Mac OS X är dåligt. Även med externa prylar. Det är inte hårdvaran det är fel på — den fungerar ju utmärkt i gamla (hederliga) Mac OS.

/Macke - väntar smått på 10.2...

I och med 10.1 så stödjer ju systemet ljud i 24bit/96kHz samt mer andra trevliga saker.

Så det känns mer som något annat fel o inte OS X fel..Om det inte är så att dom lyckats klanta till någon "drivis" för just ljudinställningar etc..

  • Medlem
  • 2001-10-12 17:41

jag upplever också att ljudet på min iMac DV SE låter kass i 10.1 - vilket det inte gjorde i 9.2
tycker att det är skumt. har svårt att tro att jag skulle fixat till ngt av misstag eftersom att det lät kasst direkt efter installationen.

Jag kör 10.1 på en iMac DV 400MHz och jag har inte märkt några problem med ljudet, vare sig i interna högtalarna eller de iSticks jag kör med . Det verkar konstigt helt klart!!

/Jont Olof

  • Oregistrerad
  • 2001-10-15 23:17

Hej, Håller med om att det låter illa.
Ungefär som när man kryssar i "enable 3d sound" i 9an.
Antar att i X så är det fas "felet" standard, vilket är jätte trist. Hoppas att det kommer valmöjligheter.

Jag tror också att det har med 3D-surround-tjosan att göra. Fult låter det och fixas ska det.
Det kanske finns någon dold inställning för det. Är det någon som vet var Mac OS X sparar sina ljudinställningar så kanske man kan hacka lite i xml-filerna.

1
Bevaka tråden