Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grå ränder på skärmdumparna gör mig tokig!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Installerade om systemet nyligen och nu blir det gråtonade ränder över skärmdumparna i toppen. Det händer inte varje gång men nästan, vilket gör mig tokig, Gör ofta skrämdumpar.

Någon som kan har en ledtråd till vad det kan vara för problem. Tror ni det skulle hjälpa att installera om systemet eller kan det vara ett hårdvarufel? Spontant skulle jag säga att grab är för snabbt så att att skuggan som blir över markerade området inte hinner försvinna innan bilden tas, kan det vara så?

(har PB17tum, 10.3.3)
/t

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-27 17:36

Om jag tar skärmdumpar på min iBook med extern skärm inkopplad, så blir bilden helt mysko.
Om jag drar ut den externa skärmen så går det dock bra.

Testa det, om du har en extern skärm inkopplad alltså.

  • Medlem
  • 2004-03-28 01:05

Jag hade ett gammalt kasst grafikkort i G5:an förut för palettskärm innan jag orkade köpa en ADC->VGA adapter och när man tog skärmdumpar på den skärmen blev dom rätt så seppade med ganska "pixligt" utseende. Låter som det är något skumt med grafikkretsen om det blir sådär med den inbyggda tft:n.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-28 09:51

Jag hade samma fel på vissa skärmdumpar jag tog men problemet tycks ha försvunnit för mig iom 10.3.3 (eller något annat, det var några veckor sedan jag upplevde problemet). Jag kunde undvika problemet genom att börja markera övre vänstra och sedan gå ned till nedre högra hörnet på dumpen (jag tar i princip aldrig dump på hela skärmen).

Relaterat problem?

Kanske är det ett sådant där problem som reparerar sig själv? Idag har jag inga problem alls. Varesig med eller utan extern skärm ikopplad. (ska testa att koppla ur skärmen nästa gång det händer) En annan grej dock har ni som upplevt skärproblem haft symptomet nedan? Dvs att filnamnet under ikonerna på skrivbordet ibland får en extra svart kant. Om jag markerar dem så försvinner det, vet inte riktigt hur och när det kommer. Egentligen bryr jag mig inte, men det kanske kan vara ett relaterat problem?

Det sistnämnda felet dyker även upp hos mig, och jag har sett andra som rapporterat samma sak. Även om det räcker med att markera objekten för att det ska försvinna (för stunden i alla fall) så är det lite störande, speciellt med tanke på att Apple lägger så mycket vikt vid det grafiska utseendet.

Ursprungligen av Christofer:

Det sistnämnda felet dyker även upp hos mig, och jag har sett andra som rapporterat samma sak. Även om det räcker med att markera objekten för att det ska försvinna (för stunden i alla fall) så är det lite störande, speciellt med tanke på att Apple lägger så mycket vikt vid det grafiska utseendet.

Ja, det där är en typisk kosmetisk bug.
Minns att det fanns ett liknande problem i början av Mac OS X 10.2's dagar, men detta fixades rätt snabbt i en av de första 10.2-uppdateringarna, kom igen i 10.3 och finns fortfarande trots at vi är på den tredje uppdateringen nu.

Vad som också stör mig (vilket jag sagt flera gånger tidigare) är att pekarsymbolen inte alltid uppdateras beroende på vad som är under. Det blir exempelvis rätt ofta textmarkeringssymbolen trots att det inte borde. När man ska klicka på en knapp är detta lite störigt.

En annan grå rand

En annan lite skum sak är att på platta skärmar så blir det en grå line där ett fönsters skugga slutar.
Detta händer då fönstret inte är överst på skärmen, dvs. bara då det ger ifrån sig en kort skugga.

Vet inte om det syns för alla på den bifogade bilden:

  • Oregistrerad
  • 2004-03-30 19:05

Den tonade randen har funnits för mig av och till sedan jag installerade panther. Jag har skickat feedback till apple om det.

Skönt att höra att fler har samma fel, då är det i alla fall inte hårdvaran som är bränd. Min hårdisk pajade nyligen, den pallade tydligen inte värmen trots att jag själv tyckte att fläkten gick jämt, men då behöver det ju inte vara ett relaterat fel.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-02 10:13

samma här ...

upplever också den extra skuggan under ikonerna på skrivbordet. irriterande kosmetisk bugg.
jag har upplevt samma på iMac G4, iBook, PB G4, G4, G5. känns inte som nån tillfällighet som har med vad man installerat. på min nya G5a hände det första gången jag loggade in, efter första kontot görs.
irriterande.

1
Bevaka tråden