Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Språkproblem i OS X 10.2.8!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan någon förklara för mig varför OS:et byter från Svensk till Amerikansk tekenuppsättning vid varje uppstart?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-04 18:54

Det där har irriterat mig också. Men efter jag gjorde detta blev det i alla fall bättre:
Gå in i System Preferences -> International och välj tabben "Input menu". Välj "Swedish Pro" och välj bort alla andra.
Klicka sen "Options"-knappen längst ned till höger i samma dialogfönster och klicka AV båda valmöjligheterna i fönstret som poppar upp.
(Jag har engelskt system med engelska benämningar men hoppas du hajar).

Tack för tipset men det fungerade inte. Någon annan som har ngt förslag?

Otroligt att den här buggen blivit så långlivad. Det var det första strulet man hängde upp sig på i OS X för 3 år sen. Problemet är nästan helt borta, men ploppar upp igen då och då. Den gamla lösningen (som funkade för mig i Jaguar) var att logga in som root och ställa in samma inställningar där.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-05 12:34

Sen var det väl rapporter om något finderhax som ställde till det...

Har inte detta att göra med att man har en bild som skrivbordsbakgrund som INTE är jpg? alt. INTE är TIF.
Har för mig det var så det var....

Ursprungligen av sjovall:

Har inte detta att göra med att man har en bild som skrivbordsbakgrund som INTE är jpg? alt. INTE är TIF.
Har för mig det var så det var....

Japp. Från Apple Support:

" Rename the desktop picture you want to use. Be sure to include the filename extension. For example, the filename should end with ".jpg" if your picture is a JPEG file. Select the image file again."

Hmmm, verkar som om det går bättre nu när jag har bytt till en jpeg-bild, hade en pict-bild förut (med .pct). Det verkar som om det är det kan vara ngt problem med pict-filer. Tack för alla svar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-06 12:49
Ursprungligen av Daniel Bergvall:

Hmmm, verkar som om det går bättre nu när jag har bytt till en jpeg-bild, hade en pict-bild förut (med .pct). Det verkar som om det är det kan vara ngt problem med pict-filer. Tack för alla svar!

Har verkligen PICT-filer filändelsen .pct? Jag tror de har .pict.

Ursprungligen av Rajje:

Har verkligen PICT-filer filändelsen .pct? Jag tror de har .pict.

När man sparar som PICT-file i PS så får de filändelsen .pct.

1
Bevaka tråden