Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jädra mac!!!!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-04-11 22:37

Tusan osso va det är krångligt att vara mac användare !
Med win så hade det varit dags att byta dator efter ca 2 år ,faktum !
men Ibook "dasslock" är det krångligare: fungerar fortfarande utmärkt men
klarar inte Os X (liten hårddisk) grrr...
har precis installerat Os X i dotterns DV400, och nu förstår jag varför Ni jiddrar
så mycket om det ; Vilket härligt system !!!!!!!
Men va f-n nu MÅSTE jag beställa en PB, jag som tänkte vänta lite till (det kommer snart en
ny modell......)
måste nog stega iväg till banken på tisdag och övertyga dom om mitt stora behov.

inte visste jag att Monty Pyhton hade Os X i tankarna när dom skrev. "Always look on the bright side of life"

Var det där ris eller ros?

Egentligen?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-12 20:07
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Var det där ris eller ros?

Egentligen?

självklart var det ros,
ja, jag är kille,tjejer är nog inte vara lika prylfixerade
som vi killar ( har jag fel ,eller... )
men hur som helst tycker jag inte det känns värt pengar & möda
att uppgradera en ibook dasslock, men va fasen den fungerar och
jag kan göra det jag behöver bortsett från firewire -prylar...
nä jag tror inte på det där, jag SKA ha en ny PB !
om jag skulle kolla ungarnas spargrisar......

Har föresten har switchat en kompis, känns riktigt bra, han kom själv på att
mac är ett mycket klokare val om man sysslar med musik.

hmmm det kan man ju inte driekt säga från vad killen skrev (förmodar att det är en kille...)

Vilket i-landsproblem

hahaha... Så rätt så Jolanta!

Borde väl gå att tränga in OSX om du avstår från lite språkstöd, alla printrar utom den du behöver, Explorer och lite till. Minsta hårdisken på dasslocken är väl 4 GB ??? Att knö in det första OSX som kom för 3 år sedan gick utmärkt, fast räkna inte med att den kommer att upplevas som snabb. Bästa med dasslocket var bärhandtaget på en annars mycket snygg dator - gillade speciellt den grafitfärgade som tyvärr inte fanns då den Tangerinefärgade första gången släpptes.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-12 09:03
Ursprungligen av noope:

men Ibook "dasslock" är det krångligare: fungerar fortfarande utmärkt men
klarar inte Os X (liten hårddisk) grrr...

Plocka dän fyrtioelva skruv och byt disk då

Ja, som Pär säger , byt hårddisk ! Jag laddade hem servicemanualen som finns här:
http://home.earthlink.net/~strahm_s/manuals.html
Det verkar ju inte allt för svårt att byta. Jag har bytt på lite andra PB:s (PDQ,1400 m.fl) utan några större problem. tryck in en 40 Gb hårddisk och du behöver inte byta dator förrän du går i pension !

  • Oregistrerad
  • 2004-04-12 09:32

Är det inte klart han säger:

"Jag vill ha en ny Mac som jag inte har behov av för närvarande så jag måste hitta på ett skäl!"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-12 12:43

Man ska nog byta angreppsvinkel och se bortom det tekniska. Det finns andra motiveringar som kan fungera bra; Har du fått tillbaks på skatten? Är det lite synd om dig? Behöver du piggas upp? Har du varit duktig på jobbet? Har dina IT-aktier börjat vända? Har du inga IT-aktier alls? Är ränteläget fördelaktigt?
Det finns så många skäl att köpa en ny dator!

Ursprungligen av axpax:

Man ska nog byta angreppsvinkel och se bortom det tekniska. Det finns andra motiveringar som kan fungera bra; Har du fått tillbaks på skatten? Är det lite synd om dig? Behöver du piggas upp? Har du varit duktig på jobbet? Har dina IT-aktier börjat vända? Har du inga IT-aktier alls? Är ränteläget fördelaktigt?
Det finns så många skäl att köpa en ny dator!

Jo, det är nog sant, skalar man bort onödiga skrivardrivrutiner, program, språk och sånt så borde det gå, frågan är bara hur mycket du har kvar när du installerat dom program du vill ha. Helst ska man ju lämna 10% ledigt så att programuppdateringen fungerar som den ska (märkte det på föräldrarnas B/W G3 med 6 GB hårddisk, för när det var mindre än 500MB kvar vägrade programuppdateringen att installera).

Visst, och fungerar ingen av dessa anledningar går det alltid att påpeka Mars synnerligen fördelaktiga vinkel mot Jupiter som klart och tydligt säger "Köp ny mac".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-12 19:25

Skaffa extern hårddisk för alla dokument!
Det är absolut omöjligt att få plats med några dokument om du har system och program på 4 GB hårddisk.
Sålänge du bara lagrar dokument och inga program på den extyerna hårddisken så kan du ha en USB-disk.

Jag har själv en 20 GB USB-HD som är fylld med 13 GB dokument och annat lagrat. Sen har jag ca 5 GB program och system på den interna 6 GB-HDn.

Fast helst ska du ju ha större intern HD. Det saknar jag själv så mycket att jag överväger att ta risken att skurva isär min älskade iMac för att kunna byta.

1
Bevaka tråden