Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Export av illustration till PC

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en illustration gjord på Macen, som jag vill exportera så att en PC användare kan använda filen och t.ex. bädda in den i Word som logga. Så mina frågor är:

1) Hur kommer det sig att färgerna är så himla urvattnade på PC? På min skärm ser de ok ut, har skärmen inställd på Adobe RGB (1998). Är det något jag behöver tänka på när jag exporterar filer till PC?

2) Vilket format är bäst att exportera från Photoshop till Word (PC)? Försökte med TIFF, men det gav inget bra resultat...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-21 10:44

Vet inte varför det ofta ser kasst ut på PC. Dåligt kalibrerad skärm på PC-hojen? Om du vill skicka en bild till en PC kan du använda Windows Bitmap (.bmp alltså), JPEG eller GIF.

  • Medlem
  • 2004-04-21 10:49

En sak man ska tänka på är att Word inte hanterar CMYK. Jag skulle nog välja gif i det här fallet, förutsatt att bilden inte har mycket färger.

Se till att din skärm visar rätt färger, och baka inte in någon profil.

Ursprungligen av stfm:

En sak man ska tänka på är att Word inte hanterar CMYK. Jag skulle nog välja gif i det här fallet, förutsatt att bilden inte har mycket färger.

Se till att din skärm visar rätt färger, och baka inte in någon profil.

Jag har Adobe RGB (1998), men hur skickar jag UTAN den profilen?

  • Medlem
  • 2004-04-21 14:33

Om det ser dåligt ut med tiff lär det ju inte bli bättre med gif.
spara som .bmp kanske kan vara en idé, eller jpg.

hanterar Word iccprofiler i bilder?

Testa att konvertera till sRGB först, och säg åt din pc-användande kompis att kalibrera skärmen.

1
Bevaka tråden