Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken kvalité har Apple på sina produkter egentligen?

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Och DÄR fick jag precis en kernel panic till. Suck. Jag ger upp för dagen nu, måste få lite sömn innan jag börjar byta kablar och meckar runt. Tack för all hjälp jazzper, det uppskattas.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 07:08
Ursprungligen av Sundevall:

Och DÄR fick jag precis en kernel panic till. Suck. Jag ger upp för dagen nu, måste få lite sömn innan jag börjar byta kablar och meckar runt. Tack för all hjälp jazzper, det uppskattas.

Eftersom du har mycket krascher och jox så rensa upp i dom med en sudo periodic weekly i terminalen…
Långa loggar är i sig en källa till krascher och underliga fel…

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 08:43

mina tankar

Generellt så tror jag att Apple produkter håller god kvalité, möjligen inte den kvalité man kan vänta sig av priset - jämnfört med motsvarande konkurrent-produkter. Dock känns det som att Apple är måna om att upprätthålla kvaliten och lämnar en sällan i sticket, inte enligt min erfarenhet hur som helst.

Kernel panics som du upplever har i min erfarenhet endast berott på hårdvara. Dåliga minneskretsar, externa enheter är ett gissel (speciellt över USB som har med ljud att göra) osv. Gör allt du kan för att förändra ditt system, byt portar om det går - som det tipsats om tidigare, både invändigt och utvändigt. Försök om det går att köra utan PCI-kortet där ett par dagar. Byt ut så du bara kör med en minneskrets (som du vet är OK) och kör på minimalt minne ett par dagar och kolla om det hjälper (går ju trögt men kan vara värt det).

Angående iBook G3 så låter det som du ska surfa hit: http://www.apple.com/se/support/ibook/faq/
Jag har ett par bekanta som haft samma problem, de fick blixtsnabb hjälp av Apple, både direkt och genom certifierade serviceställen.

iPoden verkar ju faktiskt vara ett måndagsex, med tanke på batteritid. Att den inte dyker upp i din ena dator där kan ju bero på andra saker än själva iPoden. Tycker du borde utnyttja din garanti-tid, för 1 timmes batteri efter 7 månader kan inte vara acceptabelt, ens i Apples öron.

Utöver erfarenheten genom bekanta och arbete så har jag själv har jag inte ägt så många Apple-produkter, men följande:

September 1999 köpte jag en PowerMac G4 400 PCI och den fungerade utmärkt till den en dag dog totalt cirka 4 månader efter inköp, givetvis mitt i kritisk produktion. Fick snabb hjälp av Apple och Apple-certifierad tekniker, och över en helg (lämnade in fredagmorgon, hämtade ut måndageftermiddag) hade jag fått en ny processor. "Processor död"-kvittot har jag fortfarande kvar som minne.

Juli 2003 köpte jag en iPod 15Gb som strulade från dag ett. Apple hade problem att ge mig en ny, de är ju så populära -- och är det något som Apple verkligen har problem med så är det, i rätt tid, tillverka och leverera så många produkter som de faktiskt säljer. Ett par veckor senare fick jag en helt ny och den har fungerat helt felfritt sedan uppackning. Den första var uppenbarligen ett måndagsex. Jag har nu cirka 10 månader efter inte märkt något som helst av försämrad batteriförmåga.

Mars 2004 köpte jag en Powermac G5 2x2Ghz. Helt felfri. Än så länge. Ta i trä.

För att återknyta till tråden, en artikel som kom igår passar nog bra för detta tråd:

The Inquirer: Apple's designs are fine, but its build quality is poor

Citat ur artikeln: In short, the quality of the Mac computing experience makes up for any deficiencies in pure speed. But what happens when you are promised BMW quality and are delivered a product that (from a quality perspective) has more in common with Eastern Europe's most utilitarian stamped steel people movers?

I suppose one of the things you get, is an article like this.

Ursprungligen av Adrian B:

För att återknyta till tråden, en artikel som kom igår passar nog bra för detta tråd:

The Inquirer: Apple's designs are fine, but its build quality is poor

Citat ur artikeln: In short, the quality of the Mac computing experience makes up for any deficiencies in pure speed. But what happens when you are promised BMW quality and are delivered a product that (from a quality perspective) has more in common with Eastern Europe's most utilitarian stamped steel people movers?

I suppose one of the things you get, is an article like this.

Ruskigt överdriven "artikel" det enda vettiga han skrev var att Apple skulle satsa 100% på OSX.

Läste The Inquirer artikeln och får faktiskt hålla med om det mesta.

Ursprungligen av The Inquirer:

Die-hard Mac users are becoming gun shy of 'Revision A' products. Seasoned Mac users repeat this mantra when a new product is released, 'I will wait for the second revision before buying.

Yepp, REv 1 Macar har ofta varit ett dåligt köp. Själv så har jag väntat länge på G5 REv 2.

Ursprungligen av The Inquirer:

Dell have forced many average users to fix their own problems. After Dell has walked you through a hard drive replacement over the phone once or twice, you won’t need any further coaching. Some of Apple’s current designs, and I am thinking iBook and PowerBooks, have internals that are needlessly complex – inaccessible by design. Apple does not want you replacing your own iBook logic board. They don’t want your local computer repair shop fixing it either. So if you can’t ship your iBook to Apple and be without a computer for a month where does that leave you?

Jo, alltså 6000:- eller mer för ett nytt moderlort som dessutom är UTBYTES är knappast skäliga pengar. Att man dessutom gör sa att man inte "kan" byta hårddisk själv på sin iBook, PowerBook är rent ut sagt löjligt. På många PC notebooks så har man en liten lucka där man kan poppa in och ur hårddisken efter behag.

Ursprungligen av The Inquirer:

If the case is still pretty, who cares what is inside the box? Do you buy a Mac for the exotic G5, that for all its strengths will ultimately end up being slower than Intel and AMD’s chips?

Njae, detta är nog väldigt hårddraget. Man får ganska mycket 64bitars kraft för pengarna. Fast det är ändå OSX som säljer prylen, så är det i alla fall för mig.

Sammantaget så tycker jag att artikeln stämde bra, men han koncentrerade sig på enbart dom negativa bitarna i Mac-ägandet.

  • Medlem
  • 2004-04-21 00:47

Jag har använt mac sedan 2000 och haft följande Apple-produkter och problem:

iMac DV SE - köpt ny, inga problem.
iBook SE - köpt beg. inga problem.
PowerMac G4 Dual 500 - köpt beg, inga problem.
iPod 5 gig, 1:a generation - köpt ny, fick en ny av Apple efter ett år på grund av dåligt batteri.
iBook G3 700 - bytt moderkort två gånger (under en period på tre månader).

/majk

  • Medlem
  • 2004-04-21 09:02

För mig jobbar med grafisk form har Mac alltid varit det självklara valet. Jag har alltid älskat min mac och aldrig haft några tankar på att byta till något annat - förrän jag skaffade min MDD. Det var en DOA när jag fick den. Hade jag köpt en PC hade jag självklart fått lämna tillbaka den och få en ny frisk maskin direkt. Men Apple har andra rutiner... som innebär att den stackare som råkar få ett måndagsexemplar snällt får vänta tills apple behagar laga eländet... När jag väl fick tillbaka en burk som gick att starta kom nästa chock - ljudnivån... Några månader senare kraschade hårddisken rejält och jag fick lägga ut tusenlappar på att få den fixad. Efter ett år dog musen. Sedan bytte jag fläkt och nätaggregat men fick inte ner ljudnivån nämnvärt. Nu funderar jag på att köpa en Verax-fläkt för ytterligare några tusen för att stå ut att jobba med min maskin och eftersom jag inte är någon superfixare får jag väl lägga ner någon tusenlapp till på att få den installerad. Är det Apple kvalitet?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 09:19
Ursprungligen av Assar:

Det var en DOA när jag fick den. Hade jag köpt en PC hade jag självklart fått lämna tillbaka den och få en ny frisk maskin direkt. Men Apple har andra rutiner...

Jasså, det var en nyhet.

Citat:

När jag väl fick tillbaka en burk som gick att starta kom nästa chock - ljudnivån...

Tämligen ökända för det ja...

Citat:

Några månader senare kraschade hårddisken rejält och jag fick lägga ut tusenlappar på att få den fixad.

Menar du rädda datan?
Backuprutiner är ju en "försäkringspremie".
Disken i sig täcks ju av garantin, me nvad hjälper det för datan...

Citat:

Sedan bytte jag fläkt och nätaggregat men fick inte ner ljudnivån nämnvärt.

Nä, detdär bytet har väl inte alltid slått så väl ut.

Citat:

Är det Apple kvalitet?

Att det brötar om man har mycket fläktar för att kunna köra "överklockat" är väl inget ovanligt iofs. Men Apple har ju tagit till sig av kritiken och har ju en en smula mer elaborerad kylning på G5 ex.v.

Ursprungligen av Pär:

JAtt det brötar om man har mycket fläktar för att kunna köra "överklockat" är väl inget ovanligt iofs.

Dom burkarna var överklockade från fabrik om jag inte missminner mig. Apple borde återkalla hela bunten faktiskt. Det är knappast seriöst att sälja sådana premiumprodukter som uppenbarligen inte håller måttet. Om det hade rört sig om en noname budgetdator så hade sitsen varit en annan förståss.

  • Medlem
  • 2004-04-21 09:38
Ursprungligen av whoami:

Dom burkarna var överklockade från fabrik om jag inte missminner mig. Apple borde återkalla hela bunten faktiskt. Det är knappast seriöst att sälja sådana premiumprodukter som uppenbarligen inte håller måttet. Om det hade rört sig om en noname budgetdator så hade sitsen varit en annan förståss.

Håller med! Det är ju helt sjukt att man ska behöva lägga ner så mycket jobb och pengar på att få en schysst arbetsmiljö när man har köpt en s.k. kvalitetsprodukt...

  • Medlem
  • 2004-04-21 09:54
Ursprungligen av Pär:

Jasså, det var en nyhet.

Apple menar att återförsäljaren (i mitt fall InWarehouse), visst hade kunnat återta min burk och ge mig en ny. InWarehouse å sin sida vill inte göra det eftersom då de måste skicka iväg burken på reparation och för att få tillbaka en uppackad "använd" dator att sälja vidare. Om de däremot har en PC-DOA kan InWarehouse ge mig en ny burk, returnera DOA:n och få en ny burk tillbaka. Vilka rutiner verkar smidigast??

Citat:

Menar du rädda datan?
Backuprutiner är ju en "försäkringspremie".
Disken i sig täcks ju av garantin, me nvad hjälper det för datan...

Jo, det vara all data som gick åt pipan...

Citat:

Att det brötar om man har mycket fläktar för att kunna köra "överklockat" är väl inget ovanligt iofs. Men Apple har ju tagit till sig av kritiken och har ju en en smula mer elaborerad kylning på G5 ex.v.

De vore väl idioter om de inte tog till sig kritik. Jag är säker på att de förlorat många hängivna köpare efter G4:ans ankomst. Men jag tycker man hör de som klagar på högljudda G5:or oxå!

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 10:03
Ursprungligen av Assar:

Apple menar att återförsäljaren (i mitt fall InWarehouse), visst hade kunnat återta min burk och ge mig en ny. InWarehouse å sin sida vill inte göra det eftersom då de måste skicka iväg burken på reparation och för att få tillbaka en uppackad "använd" dator att sälja vidare. Om de däremot har en PC-DOA kan InWarehouse ge mig en ny burk, returnera DOA:n och få en ny burk tillbaka. Vilka rutiner verkar smidigast??

Så vitt jag vet så byts DOA ut av apple - inte repareras...
Fast vad vet jag om InWarehouse

oop och jazzper,

jag ska prova era tips när jag får tillbaka min maskin. Jag lämnade in den för "Veraxning" tidigare idag (om Apple hade gjort en maskin som inte lät som en damsugare hade man sluppit, men jaja). iPoden får nog bli ett garantiärende, det finns inte mycket att göra med den. Från din länk, oop, kan man nog dra slutsatsen att iBooken har drabbats av en släng av den ökända "logikkortsdöden", min maskin uppvisar ju åtminstonde ett typiskt symptom (svart skärm). Blir att skicka in den också.

Jag blir så trött på sådan här skit. Nästa dator jag köper ska bli en Rev. 3 för säkerhets skull.

  • Medlem
  • 2004-04-21 22:41

tja, när det gäller kvalitet och rev 1 så skiljer sig inte Apple från andra hårdvaruleverantörer - hur många biltillverkare får inte återkalla sina produkter? Den enda rev 1 jag haft av alla märken som funkade från dag ett tills jag gav bort den var faktiskt en Performa 6200! Men det var ju å andra sidan ett klart felköp... Å andra sidan har jag en bekant med en PowerBook 5300 som funkat klanderfritt i alla år.
Men rev 1:or ska man undvika av andra skäl än bara kvalitet, de brukar vara svårare att uppgradera hård- och mjukvara på.
Min sämsta maskin var en Gateway 2000 - jag förstår varför de la ner i Sverige...

Apple har definitivt mindre pålitlig kvalitet på senare år, i alla fall jämfört med de allra första åren. De dyrare datorerna är oftast bra, men inte alltid. Powerbook G3 är en klippa. QuickSilver och G5 känns solida. Grå G3 likaså. Blådåren har jag hört en del tvivel om. eMac är något tveksam, många rapporter om fel. Min gamla iMac funkar bra men nog är den en smula smäckig.

Men botten av allt (i nutida perspektiv) är mössen och tangenntborden. På detta skräp satte Apple beteckningen "Pro". Tangentborden är smäck som ger dubbelslag alldeles för ofta och mössen har så tunn sladd att den vrids och brister - och om man som jag gillar enknappsmus så finns det inte mycket ersättare heller. Det är iMate och ADB-prylar som gäller, känns det som. Lite trist.

Bakåt i tiden finns först många år med rejäla prylar, sedan viss sänkning runt 1990 (LC/Classic, vettiga men lite stramare), och värsta botten 1995 med hemska PB 5300-serien. Fy! Maskinen som fick direktörerna att ledsna på Apple! Så helt fel!

Nu behöver jag snart en ny Powerbook/iBook (min gamla Lombard sjunger på sista versen efter 5 år) och hoppas att allt är väl på den kanten. Jag inbillar mig att det egentligen bara är eMac som är varning på bland nuvarande Macar?

  • Medlem
  • 2004-04-22 00:28

Det är svårt det här med kvalitet. Jag förringar inte dem som har problem med sina datorer, tvärt om. Men om man får tag i ett fungerande ex så är min erfarenhet att alla Macar är välbyggda. Jag har aldrig haft problem med tangentborden heller.

Min Macerfarenhet sträcker sig från Quadra, via PM 7600, PM 9600, G3/266, blådåre, och G4/400 till G4 Digital Audio, och en iBook/800. Alla helt problemfria sett till hårdvaran. Har jag haft tur?

Ursprungligen av stfm:

Min Macerfarenhet sträcker sig från Quadra, via PM 7600, PM 9600, G3/266, blådåre, och G4/400 till G4 Digital Audio, och en iBook/800. Alla helt problemfria sett till hårdvaran. Har jag haft tur?

Möjligen med blådåren. Alla de andra är toppmaskiner (för sin tid). Ja, iBook har jag inte använt själv, men den har gott rykte för att vara budgetmaskin.

Det har gjorts många bra Macar, inget snack om det. Det är bara vissa ruttna äpplen man vill undvika.

Senast redigerat 2004-04-22 08:08

Apple håller ungefär samma kvalitet som övriga branchen, eftersom dom köper sina prylar från samma håll som alla andra.

Men rent historiskt sett så bör man undvika:

• Alla budget Macar, speciellt dom med inbyggd bildskärm!

• Alla REv 1 Macar!

• Alla modeller som släpps av tidspress för att hänga med ex: MDD

Ursprungligen av whoami:

Men rent historiskt sett så bör man undvika:

• Alla budget Macar, speciellt dom med inbyggd bildskärm!

Inte iBook! Den är en budgetmac med inbyggd skärm, men den håller rätt bra kvalité ändå. Jo, jag känner till problemen med trasiga moderkort, men, ta i trä, jag har haft många goda erfarenheter av iBook också.

Ursprungligen av Adrian B:

Inte iBook! Den är en budgetmac med inbyggd skärm, men den håller rätt bra kvalité ändå. Jo, jag känner till problemen med trasiga moderkort, men, ta i trä, jag har haft många goda erfarenheter av iBook också.

Jag gillar verkligen iBooken, men visst har den haft en hel del problem (förutom dom som du nämner). En familjemedlem har fått skicka in sin för reparation två gånger. Fast hon gillar den ändå! IBook:en är en säregen liten dator med karaktär på något vis, den är dessutom knäpptyst. Mig gilla!!!

Min erfarenhet genom åren har varit dessa:

* Performa 6400/200, inga problem
* 7600/132, inga problem
* G3 Blåvit 400Mhz UWSCSI, problem med frysningar och ostabil överlag
* PowerBook G3, inga problem förutom ljudutgången som lossnade inne i burken.
* PowerBook G4 Titan 400Mhz, Inga problem
* powerBook G4 Alu 1Ghz 15", fläckar i skärm
* iMac G4 1ghz, inga problem
* iPod Mini, inga problem

* 1:a Powermac Dual G5 2*2, KP, högljuda fläktar. Bytt PSU samt fläktar men fortfarande för hög och KP.

* 2:a Powermac Dual G5 2*2, läcker ljud via Firewire, har fått ny PSU igår Rev E.. Allt ser ut vara ok än så länge.

Kan nog instämma med att Apple inte alltid lever upp till Pris som motsvarar Kvalité alltid.

Jo, iBooken har haft problem, min flickvän och en kompis har båda fått moderkortet utbytt. Men jag skulle ändå rekommendera iBook till folk (din ursprungliga lista handlade om macar man ska undvika).

Ursprungligen av Adrian B:

Jo, iBooken har haft problem, min flickvän och en kompis har båda fått moderkortet utbytt. Men jag skulle ändå rekommendera iBook till folk (din ursprungliga lista handlade om macar man ska undvika).

Ärligt talat så vet jag inte om jag skulle rekommendera datorn till folk som vill ha en 100% fungerande lösning, och är helt gröna på Mac-plattformen. Nog för att jag har gjort det tidigare, med resulterande servicebehov på samtliga maskiner. (2st) Förhoppningsvis så är dagens iBook bättre, men som sagt...

Jaha, när man trodde att saker och ting höll på att räta ut sig själva så får man två av de gamla klassiska frysningarna som jag fick så mycket av innan jag drog ut mitt trasiga RAM-minne. Idag har jag fått två sådana + en kernel panic. Gah, ytterligare ett minne trasigt? Jag ska ta och byta plats på ljudkort och RAM-minne när jag tar och installerar min PCI-fläkt om ett par dagar..

Bevaka tråden