Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken chatklient använder du? Och varför?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Själv så har jag konton i msn, aim och icq. Testar för närvarande Proteus...

Vilka erafrenheter har du om olika chatklienter och vilka klienter tycker du är bäst och varför tycker du det?

Proteus.

pga. Messagecenter. Historiken direkt i chat-fönstret. punkt slut, bästa någonsinn.

Har testat alla andra, även försökt ge adium en ärlig chans, men bytte alltid tillbaka till proteus, och nya versionen är riktigt nice.

Jag har inte betalat ännu... kostar dock bara 15$

inte jag heller faktiskt (behöver ju bara klicka när den startar sk. nagware). Men priset är absolut ingen ursäkt (det är faktiskt helt optimalt) närmare allmän lathet ifrån min sida..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-19 21:13

iChat. Gillar den bäst.

Icy juice, för att...
-jag använder bara icq.
-filöverföringen fungerar (oftast)
-känns ganska enkel och stabil.
-Gratis

Proteus för ICQ och MSN. Funkar väldigt stabilt och har ett snyggt GUI
xchat-aqua för irc

  • Oregistrerad
  • 2004-05-19 21:41

Gillar också iChat bäst.

50% iChat och 50% MSN - MSN nödvändig för att prata med sonen uppe på högskolan i Skövde, han pluggar till systemvetare och vill köra PC.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-19 23:04
Ursprungligen av [email protected]:

50% iChat och 50% MSN - MSN nödvändig för att prata med sonen uppe på högskolan i Skövde, han pluggar till systemvetare och vill köra PC.

Tipsa grabben om AIM så kan ni köra ljudchat med varandra (eller bildchat).

Har dom inte kvar alla fina Sun och HP där uppe? Och mac:ar stog det ju både här och där...

"Vill köra PC"??? Vad är det för djävla uppfostran va!

Proteus för icq, .mac och msn. Tar liten plats i hörnet och "message center" är underbart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-19 23:49

Jag kör mest MSNM (ja MSNM, MSN är nämligen ett helt annat program) eftersom alla jag känner IRL kör det.
Jag kör också iChat i bland, men bara för tex OT-chatten eller andra Mac-saker som körs i iChat. Och så har jag det för att kunna använda alla roliga funktioner utan anledning.

Kan man förminska varje "symbol" vän i listan på proteus?
kan man lägga in så att en"vän" har både msn och icq? Så att man slipper har e å samma vän flera ggr i listan...

Proteus hängde sig tidigare idag av en för mig okänd anledning. Men men, händer väldigt väldigt sällan så. Blir det filöverföring så är det verkligen värt en peng.

Ursprungligen av macgunde:

Kan man förminska varje "symbol" vän i listan på proteus?
kan man lägga in så att en"vän" har både msn och icq? Så att man slipper har e å samma vän flera ggr i listan...

Ja och Ja.

För bilderna, View->Hide Contact Images.

För kontakten, högerklicka->Show contact information->Accounts. + För att lägga till nytt konto på personen.

Hur funkar det när man vill skicka till en viss chatklien då typ icq istället för ichat?

Tack för hjälpen förresten

Ursprungligen av Ductic:

Proteus hängde sig tidigare idag av en för mig okänd anledning. Men men, händer väldigt väldigt sällan så. Blir det filöverföring så är det verkligen värt en peng.

Ja och Ja.

För bilderna, View->Hide Contact Images.

För kontakten, högerklicka->Show contact information->Accounts. + För att lägga till nytt konto på personen.

Ursprungligen av Ductic:

Proteus hängde sig tidigare idag av en för mig okänd anledning. Men men, händer väldigt väldigt sällan så. Blir det filöverföring så är det verkligen värt en peng.

Ja och Ja.

För bilderna, View->Hide Contact Images.

För kontakten, högerklicka->Show contact information->Accounts. + För att lägga till nytt konto på personen.

I 4an är det bara att dra en kontakt i listan på en annan så slås de ihop.

Ursprungligen av Fredrik Sigbjörn:

I 4an är det bara att dra en kontakt i listan på en annan så slås de ihop.

Där ser man.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-20 00:11

Kör Icy Juice för att jag bara använder ICQ samt att filöverföringar funkar hyfsat ok. Men om Proteus skulle fixa filöverföringar så skulle jag byta till det direkt, det är smutt som fan

Ursprungligen av macgunde:

Vilka erafrenheter har du om olika chatklienter och vilka klienter tycker du är bäst och varför tycker du det?

Om du med chatklienter menar IM-program så använder jag Proteus just nu. Körde Mirabilis ICQ rätt länge, därefter Gerrys ICQ tills det fina programmet gick i graven, och nu alltså Proteus.

Främsta skälet till Proteus är helt klart möjligheten att köra alla IM-protokoll i samma program. Min flesta vänner kör ICQ men i vissa kretsar är det bara MSN som gäller och då är det smidigt att inte behöva köra två program. Och förstås AIM för iChat-användarna.

Jag kör Protues som "nagware" som Johan kallade det, men det är främst för att jag tycker programmet varit rätt buggigt. Jag har dock bättrat mig när det gäller att köpa shareware på senare tid och jag ska nog hosta upp de få slantar det handlar om för Protues 4, men jag tror jag väntar till 4.1 kommer.

Kör för närvarande Adium X till ICQ och MSN medan iChat svarar för AIM-kontot. Adium X är litet och effektivt medan jag kör iChat bara för att det känns bra (samt att jag använder ljudchat då och då).

Ursprungligen av Christofer:

Kör för närvarande Adium X till ICQ och MSN medan iChat svarar för AIM-kontot. Adium X är litet och effektivt medan jag kör iChat bara för att det känns bra (samt att jag använder ljudchat då och då).

Blev frälst i Adium X för ett par dagar, det släpptes en ny version nyligen och, ja, det är helt enkelt ett riktigt bra IM-program!

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Blev frälst i Adium X för ett par dagar, det släpptes en ny version nyligen och, ja, det är helt enkelt ett riktigt bra IM-program!

Jag måste erkänna att jag negligerat Adium fram till nyss, men när 0.57.1 släppets igår så var jag tvungen att testa det och jag måste säga att jag var grymt imponerad. Det är ju så otroligt snyggt och det går att ställa in en himla massa smarta grejer precis som man vill ha det.

Ni får gärna säga "Duh! Det visste vi ju redan om sedan länge!" för jag bryr mig inte jag blev så där löljligt lycklig av ett riktigt macigt program som jag inte testat innan. Supersnyggt (testa "Smooth Operator") och med massor av finesser. Och att det är fri programvara gör ju inte saken sämre. Ska köra det istället för Proteus ett tag nu för att se om det finns några baksidor.

Proteus 4. Snyggt Mac OS Xigt. Enda saken som stör mig, är att filöverföring inte fungerar via MSN.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-20 22:20

Provar just nu Proteus 4, och vågar inte tänka på vad som händer när Shareware går ut. Hemska tanke. Provar även Snak för IRC, testade macirssi men det var instabilt och fungerade inte alls som jag ville. Krångligt!

Håller på med en egen just nu. Den är mycket kompetent. Man kan skicka filer även om båda är bakom brandvägg, den använder SSL för kryptering och är dessutom mac-snygg samt fungerar på många olika plattformar.

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Håller på med en egen just nu...

Det låter trevligt! Du råkar inte ha en öppen betatestning eller så? Vore kul att ta en titt

Ursprungligen av Christofer:

Det låter trevligt! Du råkar inte ha en öppen betatestning eller så? Vore kul att ta en titt

På tisdag kan du få ta dig en titt. Då är den 1.0 nämligen.

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

På tisdag kan du få ta dig en titt. Då är den 1.0 nämligen.

Nice! Du får gärna göra lite skamlös reklam i forumet så man hittar programmet när det är släppt

Ursprungligen av Ciryon:

Håller på med en egen just nu. Den är mycket kompetent. Man kan skicka filer även om båda är bakom brandvägg, den använder SSL för kryptering och är dessutom mac-snygg samt fungerar på många olika plattformar.

Ciryon

Kul!

Ser fram emot att läsa mer om, och även testa, Ciryon IM Deluxe+ 1.0

Ursprungligen av johan dansk:

Kul!

Ser fram emot att läsa mer om, och även testa, Ciryon IM Deluxe+ 1.0

Det finns nu en första version att hämta här.

Tanken är att programmet kan användas på intranät för att t.ex. chatta och skicka filer mellan windows och mac-användare. Det behöver en egen server som snurrar (ingår i paketet).

Jag har satt upp en (mycket tillfällig) server på login-5.efd.lth.se. Update: Kör inte längre. Sätt gärna upp en egen server och testa.

Maila gärna ciryon snabel-a mac.com och säg vad du tycker.

Ciryon

Senast redigerat 2004-05-25 19:03
Bevaka tråden