Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alla Fel Jag Haft - Ibook G4

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-05-23 22:46
Ursprungligen av bhagert:

Om Apple inte förstår förklara och ring igen och förklara att vi på forumen i 99%mac gäran vill höra vad som händer med felaktiga Macar.

HAHAAHA!

Det är ju uppenbarligen många som inte vill höra talas om några fel alls.

Självklart ska datorn inte hänga sig om man har 256MB!?? Det är ju solklart att det finns problem, kan ju vara minnet i sig. Låt dig inte luras av zealoterna Visst, du behöver mer minne, men det är inget som löser hängningarna...

Ursprungligen av DaPhox:

HAHAAHA!

Det är ju uppenbarligen många som inte vill höra talas om några fel alls.

Självklart ska datorn inte hänga sig om man har 256MB!?? Det är ju solklart att det finns problem, kan ju vara minnet i sig. Låt dig inte luras av zealoterna Visst, du behöver mer minne, men det är inget som löser hängningarna...

Säg inte det , hans problem beskrev han ju på följande sätt

"Torsdagen och fredagen hade jag inga problem med den. Snabb och fruktansvärt bra! Igår förde jag över alla mp3or och bilder ifrån min gamla dator. Sen idag när jag började lägga in låtarna och bilderna där de skulle vara började det hela. Den blev långsam. Jag förstår att datorn kanske har lite problem att ladda in 5000 bilder på en gång i iPhoto men inte ska man väl behöva ta 100 åt gången och ändå riskera att skiten hänger sig helt och hållet? Först blir det så att alla program inte lyder mina mus eller tangenttryckningar. Sen hänger den sig helt och hållet. Enda utvägen är att hålla inne powerknappen"

Ursprungligen av DaPhox:

HAHAAHA!

Det är ju uppenbarligen många som inte vill höra talas om några fel alls.

Självklart ska datorn inte hänga sig om man har 256MB!?? Det är ju solklart att det finns problem, kan ju vara minnet i sig. Låt dig inte luras av zealoterna Visst, du behöver mer minne, men det är inget som löser hängningarna...

Det finns ju de som aldrig råkar ut för fel. Själv kan jag inte komma på några fel ifrån leverans, men har man fel så ring Apple.

Hängningarna låter ju helt uppåtväggarna, jag har bara lyckats hänga en OS X maskin genom att köra ett antal java applikationer som gick in i en loop. HAr kört sedan utvecklingsversionerna och verkligen försökt köra skiten ut operativet.

Det kan vara så att minnet är skadat. Minneskretsar är ju lite si och så med, så det kan vara en orsak. Mitt råd är att besöka närmsta Apple Center som kollar vad det kan vara för fel.

måste definitivt vara ngt. problem med din dator korthaga. jag har kört osx i snart tre år tror jag med bara 256 på¨två olika datorer. vad jag kan minas har ingen någonsin hängt sig. det är inte snabbt, men funkar stabilt.

Ursprungligen av pizzabudet:

Det kan vara så att minnet är skadat. Minneskretsar är ju lite si och så med, så det kan vara en orsak. Mitt råd är att besöka närmsta Apple Center som kollar vad det kan vara för fel.

Japp lyssna på pizzabudet. Testa att byta minne och se om det hjälper.
Min iBook hängde sig också i början tills jag fick minnet utbytt. Därefter har datorn aldrig hängt sig.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-24 08:27

korthoga efter att ha DaPhox inlägg är det min uppfattning att du bör ta din iBook bort från försäljningen.

Prova att installera om systemet - fungerar det? (Om inte är det absolut Apples problem.)
Prova att återimportera din musk och dina bilder. Ta det i omgångar och testa om eller var problemet uppstår igen.- fungerar det?

Pref filer har jag haft problem med två gånger i Digital Performer - kanske samma sak med iPhoto?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-24 13:44

Jag tror ändå att Powerbook / iBook maskinerna spöar dom flesta bärbara PC maskiner när det kommer till hållbarhet.. Jag kan bara säga att jag själv har haft 2 bärbara PC maskiner, var av båda pajade helatiden,, Fujitsun a´42 000:- hade en massa små fel plus att den tvärdog 3 gånger och jag blev av med allt som fanns på HD´n, de sista 2 gångerna hade jag som tur är backup... Så jag köpte en iBook som gick som en klocka hela tiden utan ett enda fel eller krash,, nu sitter jag med en PB17" och gladare än någonsin..

Men det finns måndags ex av allt,, och apple är inget undantag..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-24 14:31

Nifo, exakt vad är det för fel på den dator du har nu? Kan du beskriva felet?

I övrigt håller jag med de tidigare inläggen: 256 MB är i underkant. Tryck dit mer minne så fungerar datorn bättre.

  • Medlem
  • 2004-05-24 22:28
Ursprungligen av Mondo:

Nifo, exakt vad är det för fel på den dator du har nu? Kan du beskriva felet?

I övrigt håller jag med de tidigare inläggen: 256 MB är i underkant. Tryck dit mer minne så fungerar datorn bättre.

Primära fel:

Det är ett tjutande ljud från den delen av datorn där man har vänstra handleden. Det är inte ett högt ljud med dess karaktär gör att man tänker på det. Jag använder datorn i en tyst milö. Jag vet att detta ljud inte förekommer på andra datorer av exakt samma modell.

När man har satt datorn i vila genom att vika ner skärmen så ska väl inte bilden pulsera / fladdra när man sätter igång / tar upp locket igen? Detta förekommer då och då, precis som att samma typ av fladder / flimmer syns vid uppstart av datorn. Som en låg refreshrate på en CRT-monitor skulle jag vilja kalla det. Ibland försvinner det efter några sekunder, ibland minuter, och ibland har det hållt i sig tills jag startat om. Då har det ändock funnits där efter omstart ibland.

Tittar jag rakt framifrån en en perfekt vinkel på skärmen så är överdelen på skrämen betydligt mörkare än nededelen. Det är alltså en toning från nederkanten till överkanten.

Mindre, kanske ej direkta fel:

Så fort man sätter i en CD så börjar comboenheten att tjuta. Detta är även det ett "fel" som jag vet inte förekommer på andra exakt likadana iBookmodeller.

Vad det beträffar MITT minne i datorn, så har jag 768Mb installerat.

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Så fort man sätter i en CD så börjar comboenheten att tjuta. Detta är även det ett "fel" som jag vet inte förekommer på andra exakt likadana iBookmodeller.
/Fredrik

Fast det där beror väl på vilken CD du stoppar in , många CD skivor är dåligt balanserade vilket ger upphov till oväsen.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-24 22:45
Ursprungligen av Nifo:

Primära fel:
Det är ett tjutande ljud från den delen av datorn där man har vänstra handleden. Det är inte ett högt ljud med dess karaktär gör att man tänker på det. Jag använder datorn i en tyst milö. Jag vet att detta ljud inte förekommer på andra datorer av exakt samma modell.

Som sagt - några spänn på att det kan korreleras med skivor med "snett" tryck på ovansidan…

Ursprungligen av Nifo:

När man har satt datorn i vila genom att vika ner skärmen så ska väl inte bilden pulsera / fladdra när man sätter igång / tar upp locket igen? Detta förekommer då och då, precis som att samma typ av fladder / flimmer syns vid uppstart av datorn. Som en låg refreshrate på en CRT-monitor skulle jag vilja kalla det. Ibland försvinner det efter några sekunder, ibland minuter, och ibland har det hållt i sig tills jag startat om. Då har det ändock funnits där efter omstart ibland.

En sula "fladder" är at träkna med eftersom det är "lysrör" som bakgrundsbelysning… Tänd i köket och kolla om det sker utan lite "fladder"… (tusan… hade du glödlampor där…)

Ursprungligen av Nifo:

Tittar jag rakt framifrån en en perfekt vinkel på skärmen så är överdelen på skrämen betydligt mörkare än nededelen. Det är alltså en toning från nederkanten till överkanten.

Hur ter det sig om du har en något mindre perfekt vinkel då? Lite mer uppifrån?

Ursprungligen av Nifo:

Mindre, kanske ej direkta fel:
Så fort man sätter i en CD så börjar comboenheten att tjuta. Detta är även det ett "fel" som jag vet inte förekommer på andra exakt likadana iBookmodeller.

Jo, det skall ju varvas upp rätt rejält…

Ursprungligen av Nifo:

Vad det beträffar MITT minne i datorn, så har jag 768Mb installerat.
/Fredrik

Den dagen mängden minne påverkar hastigheten på CD:n och bakgrundsbelysningen så är det allt skam på torra land

  • Medlem
  • 2004-05-24 23:06

Så detta är inte några fel - det är sånt man ska ta eller? Beträffande minnet så, är du helt säker på att det inte har något med skärmen att göra?

/F

  • Medlem
  • 2004-05-26 12:36

1. Vissa program kan göra att grafikkortet piper, exempelvis First Class Client. Piper det hela tiden, är det ett fel.

2. Jag hade tidigare en 17" Apple TFT. Om jag väckte datorn från vila och skärmen ej stod på max ljusstyrka, fladdrade den ett tag. Som om den fick för lite ström. Stod den på max ljusstyrka hände inte detta. Fladdrar den hela tiden vid normal användning är också detta ett fel.

3. iBook har en ganska dålig skärm. Ibland ser det ut som om man hade en toning på skärmen trots att bakgrunden ska vara solid. Utan att ha sett din skärm är det svårt att veta om det är ett fel eller inte. Är den ojämn oavsett vinkel?

4. Snabba rotationshastigheter innebär att det viner från enheten. Brukar lugna sig efter en stund.

/Martin

Ursprungligen av Nifo:

Primära fel:

Det är ett tjutande ljud från den delen av datorn där man har vänstra handleden. Det är inte ett högt ljud med dess karaktär gör att man tänker på det. Jag använder datorn i en tyst milö. Jag vet att detta ljud inte förekommer på andra datorer av exakt samma modell.

När man har satt datorn i vila genom att vika ner skärmen så ska väl inte bilden pulsera / fladdra när man sätter igång / tar upp locket igen? Detta förekommer då och då, precis som att samma typ av fladder / flimmer syns vid uppstart av datorn. Som en låg refreshrate på en CRT-monitor skulle jag vilja kalla det. Ibland försvinner det efter några sekunder, ibland minuter, och ibland har det hållt i sig tills jag startat om. Då har det ändock funnits där efter omstart ibland.

Tittar jag rakt framifrån en en perfekt vinkel på skärmen så är överdelen på skrämen betydligt mörkare än nededelen. Det är alltså en toning från nederkanten till överkanten.

Mindre, kanske ej direkta fel:

Så fort man sätter i en CD så börjar comboenheten att tjuta. Detta är även det ett "fel" som jag vet inte förekommer på andra exakt likadana iBookmodeller.

Vad det beträffar MITT minne i datorn, så har jag 768Mb installerat.

/Fredrik

Nifo, själklart är det fel på din dator om du upplever det så! Men det verkar som många här har svårt att acceptera att iBook:en dras med en och annan kvalitetsbrist. Att ett stort antal iBook:s har fått byta logikkort (moderkort) samt har haft skärm och/eller batteriproblem ignoreras visst helt.

Själv så har två personer i min närhet drabbats av fel på sina iBook:s, felen åtgärdades på garantin. Trots detta så är inte den ena av iBookerna helt felfri. Med personen i fråga väljer att leva med felen då hon inte orkar lämna bort datorn igen. Sen vet jag flera på forumet som har fått byta moderkort/logikort med mera. Så visst går dom sönder… Kanske till och med betydligt mer än andra Apple-produkter? Antagligen i paritet med eMac som inte heller verkar vara en alltigenom lyckad produkt.

Ursprungligen av whoami:

Nifo, själklart är det fel på din dator om du upplever det så! Men det verkar som många här har svårt att acceptera att iBook:en dras med en och annan kvalitetsbrist. Att ett stort antal iBook:s har fått byta logikkort (moderkort) samt har haft skärm och/eller batteriproblem ignoreras visst helt.

Själv så har två personer i min närhet drabbats av fel på sina iBook:s, felen åtgärdades på garantin. Trots detta så är inte den ena av iBookerna helt felfri. Med personen i fråga väljer att leva med felen då hon inte orkar lämna bort datorn igen. Sen vet jag flera på forumet som har fått byta moderkort/logikort med mera. Så visst går dom sönder… Kanske till och med betydligt mer än andra Apple-produkter? Antagligen i paritet med eMac som inte heller verkar vara en alltigenom lyckad produkt.

Visst händer det att iBooks går sönder men tyvärr så verkar det som om man vill göra en höna av en fjäder.

Det som många tror är ett moderkortsfel beror oftast på att batteriet har blivit så urladdat att även iBookens reservkraft gått åt , då kan oförutsägbara saker hända.
Även med felaktiga minnen och ostabila drivrutiner till USB enheter så händer det konstiga saker.

Om vi tar upp Korthogas iBook så fick han sina "problem" efter att försökt ladda in 5000 bilder och gud vet hur många gig Mp3 filer samtidigt i en iBook med 256 meg minne. Något som kan få även betydligt kraftfullare datorer att storkna.
Innan det hade han ju inga problem och datorn fungerade mycket snabbt och bra enligt honom själv.

Whoami varken eMac eller iBook är dåliga eller speciellt problembehäftade Apple produkter. eMac har rykte om att ha dålig skärm men nästan ingen som har en tycker att skärmen är dålig , snarare tvärtom om man nu inte pressar upp den till orealistiska upplösningar.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-25 06:52
Ursprungligen av Errol Garner:

Det som många tror är ett moderkortsfel beror oftast på att batteriet har blivit så urladdat att även iBookens reservkraft gått åt , då kan oförutsägbara saker hända.

?????

Errol, utan att gå in på alla fel på olika burkar & serier tror jag du (& vissa andra) behöver läsa på lite vad gäller Apple's hårdvarufel, nätet är fyllt av dem! Trådar där folk har problem hjälps ju inte av det rusar in en massa som aldrig har haft några problem... Beträffande fel så anser jag att när serier (hundratals/tusentals) drabbas av EXAKT samma fel vägrar i.a.f. jag tro på slumpen(?). Många är ju helt klart "tillv.-fel". Tjutande hårddiskar, döda moderkort, "randiga skärmar" är ju bara några ex.

Å snälla Ni som a l l t i d jämför med PC/Dell/Compaq el. va f-n som helst, sluta! Det är ju för f-n t o t a l t ointressant att veta att man har en kass burk, & att det finns ä n n u kassare där ute. Spelar roll, Macen blir ju inte bättre för det! Vet hut! Total zealot-varning! Beträffande hårdvaran är det ju ofta (inte alltid) exakt samma junk i som i en PC, inbilla er inget... (Har aldrig haft PC, kommer aldrig skaffa nån heller men vet ändå att Macarna har brister, ibland väldigt stora, varför förneka det?).

  • Oregistrerad
  • 2004-05-25 09:10
Ursprungligen av DaPhox:

Många är ju helt klart "tillv.-fel". Tjutande hårddiskar, döda moderkort, "randiga skärmar" är ju bara några ex.

Visst finns det hårdvarufel (vilket om inte annat ett utökat åtgärdspaket enl. apples supportsidor visar ) och visst finns det andra fel...
Att tro att alla fel beror på ett och samma fel är ju ganska korkat... ...och som "errol garner" (jävla nic ) skrev så misstar många det ena för det andra... ...många misstar normala fabrikationsavvikelser för fel... ...många står ut med fel som egentligen ingen skall stå ut med... ...och varenda jäkla tråd blir sabbad av justa "universalsvar" innan ens problemen är kartlagda...

Ursprungligen av DaPhox:

?????

Errol, utan att gå in på alla fel på olika burkar & serier tror jag du (& vissa andra) behöver läsa på lite vad gäller Apple's hårdvarufel, nätet är fyllt av dem! Trådar där folk har problem hjälps ju inte av det rusar in en massa som aldrig har haft några problem... Beträffande fel så anser jag att när serier (hundratals/tusentals) drabbas av EXAKT samma fel vägrar i.a.f. jag tro på slumpen(?). Många är ju helt klart "tillv.-fel". Tjutande hårddiskar, döda moderkort, "randiga skärmar" är ju bara några ex.

Som jag skrev så händer det ju att iBooks går sönder men när folk börjar prata om funktionsfel för att datorer låter lite grann , fläktar cd's och hd's väsnas och skärmen flimrar när datorn startas upp så undrar man lite varför just Apples datorer förväntas ha 100% perfekta egenskaper som ingen annan tillverkare lyckats ge sina bärbara datorer.

Nifo har ju dessutom fått byta ut sin dator 3 ggr så jag har svårt att se hur Apple kan lastas.

Att nätet skulle vara fyllt av folk med iBooks med problem är din väldigt subjektiva åsikt. Du skriver att "jag ska läsa på lite" Varför det , när jag har har en hel del praktisk erfarenhet av iBooks av alla generationer både mina egna och andras.
Och som sagt en del av dessa drabbades liksom dom flesta andra bärbara datorer av att batteriet fullständigt laddats ut vid några tillfällen och då händer en del konstiga saker om man inte laddar upp dom korrekt igen. Bärbara datorer får även en del smällar vilket kan förkorta deras livslängd. Inte många erkänner väl att dom tappat en dator i golvet när dom lämnar in den för service?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-25 12:40
Ursprungligen av Errol Garner:

Bärbara datorer får även en del smällar vilket kan förkorta deras livslängd. Inte många erkänner väl att dom tappat en dator i golvet när dom lämnar in den för service?

Jaha?...

Nifo,

jag har noll "fladder" på min skärm och den är jämt belyst så vitt jag jag se. Dock kan man ju vinkla den olika och få olika effekter på färger och ljushet. Undrar om det går att ta ett digitalkort på skärmen?

Det ljud som hörs från datorn är ett svagt, mkt svagt sus. Detta under den tyst nattlig miljö. Inget vinande eller så. Några knäppar ibland från hårdisken. Lägger jag örat mot den vänsta delen hörs ett pipande. Är det det du hör? Ljudnivån som jag mätt upp med ljudtrycksmätare är under 40 dBA 1 mm från den vänstra delen av datorn. Alltså är ljunivån oehört låg, ffa vid normalt arbetsavstånd.

CD-Rom läsaren har ett vinande ljud när den varvar upp, och mer så med vissa skivor pga av inperfekt geometri hos skivorna. Ljudnivån är ca 70 dBA ett par mm ovanför tangentbordet, dvs MYCKET MYCKEt högre än från själva datorn.

T

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-25 01:23

Nifo, jag skulle nog också irritera mig på de där felen du räknar upp. Hårddiskar brukar i och för sig tjuta lite grann. Försök att få felen ordentligt fixade.

Din dator mår inte bra. Jag kan dock tillägga att jag aldrig har stött på liknade problem tidigare.

  • Medlem
  • 2004-05-25 08:44

Skärmen och pipet från vä. sida av datorn är ju det jag stör mig mest på. Sen att 1/3 (högst upp) på skärmen är mörkare än den övriga skärmbilden, stör man sig också på. Jag vill gärna kunna sitta i perfekt vinkel när jag kollar på skärmen. Det tjutande / pipande ljudet hörs säkert inte i en kontorsmiljö, men jag hör den och det räcker för att jag ska störa mig på det. Felen ni tar upp som funnits på andra iBooks. Pratar vi då G3 eller G4 iBooks?

/Fredrik

Ps. Det gör mig lite arg över att vissa antagligen har problem med sin dator, men att de accepterar dessa problem. På så sätt får Apple aldrig reda på vad som strular i sitt sortiment, och inga åtgärder blir tagna. Så alltså - Har ni problem, vänd er till supporten. Det är inte användarn som ska skämmas.
Ds.

  • Medlem
  • 2004-05-25 09:21

Just nu fladdrar min bild som att den gick i 50 Hz eller mindre. Det är ett rent j-vla fel och inget annat. Maskine åker tillbaka till Apple. Jag får alltså en fjärde (!!!) dator. Herre min skapare...typ.

/Fredrik

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-25 09:52

Nifo: Hur uppfattar du skärmen, bortsett från felet i hörnet?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-25 10:31

När jag läser det här slår det mig hur gärna företag som säljer utrustning eller tjänster vill krypa undan leveransansvaret. Det må vara datorföretag, försäkringsbolag eller en statlig mydighet. Det finns ingen grupp som är bättre än den andra.

Frågan var förut vad 99%mac kunde skapa för mervärde. Kanske en konsument grupp för Apple så att den här typen av behandling av Apples service sida upphör. Vilket skulle gagna Apple och förstås även konsumenten.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-25 12:42

Dock kan jag ju säga ang. denna tråd att "det verkade" (för mig) som Nifo en gång hade en bra dator från början men "bytt ner sig"...

Nifo,

eftersom du verkar veta att det finns datorer med och utan pip och med och utan skärmproblem (?) så är det ju reella problem som inte ska finnas. Kräv en dator som fungerar som det är tänkt!

(Om det inte är så att ditt pipande ligger på -40 dBA 1 mm från höljet. Det är nog normalt.)

T

Dagens skörd…

Inlägg postade idag:

Brott i skärmen?
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=45350

ibook dör plötsligt
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=45312

Ursprungligen av whoami:

Dagens skörd…

Inlägg postade idag:

Brott i skärmen?
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=45350

ibook dör plötsligt
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=45312

Ja det låteer ju inte bra , men frågan är om det undre fallet gällde en iBook eller en Powerbook , lite förvirrande faktiskt eftersom han i en tråd skriver att det gäller en iBook och i en annan tråd så är det en powerbook.....

Chrysaster skrev:

"Min ibook dör plötsligt, särskilt om man rör lite på skärmen...men det måste den ju tåla. Sen går den inte att starta, trots att det finns batteri och att nätsladden är i. Det är särskilt irriterande..."

"Min powerbook dör plötsligt när jag tex viker skärmen något bakåt. Sen går det inte att starta den över huvud taget.
Vad gör man...?"

Felskrivning eller ?

Jag har mina funderingar angående Apples kvalitetskontroll på sina produkter. Jag har själv en iBook G4 som jag har haft två problem med (har skrivit om det här på forumet).
Orsaken att jag är tveksam till Apples kvalitetskontroll är att de fel jag haft på min är enkla monteringsmissar som är jättetydliga att upptäcka för blotta ögat.

Det ena var att mitt tangentbord inte satt fast pga av en magnet som inte satt på rätt ställe (lös?) vilket gjorde att tangentbordet sladdrade ordentligt. Detta i sin tur var otroligt svårt att missa om man provskriver det minsta på det. En kontroll hade upptäckt detta direkt.

Sen satt mitt batteri inte på plats. När man låste fast det med låsanordningen åkte det inte in utan stack ut från chassit. Jag skrev tidigare att det stack ut en millimeter men det var mycket mer. Nu efter justering sticker det ut ca en millimeter men det var betydligt värre. Och det här var nåt som man såg direkt man tittade på datorn. En kontroll hade sett även detta direkt.

Eller kan det vara så att kontrollen såg detta men de har såna vida toleranser att det slank igenom som Ok i alla fall? Oavsett om det var en miss eller inte, blir jag fundersam när det gäller kvalitetskontrollen.

Bevaka tråden