Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quark 6.1 avslutas oväntat

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-04-09 17:17

"oväntat" är kanske inte rätt ord men hur som helst...Quark 6.1 med QLA på 10.3.3 på nyaste G5:an verkar inte gilla att jag monterar eps-filer. Speciellt stora filer skapade från Acrobat 4.0.
Jag får mycket annonsmaterial i form av xAds och eps utifrån och Distillar dem per automatik och gör sedan nya eps-filer från PDF:erna. Det har fungerat som en dröm i flera år tills nu.
Quarken bara dör!
Finns det någon därute som har upplevt samma sak eller andra konstigheter med nya 6.1:an?

PS. Ni som vill tala om att ni hatar Quark behöver inte göra det här igen. Jag vill bara få problemet löst - inte skapa ytterligare en klagomur

Jag fick precis en exakt likadan rapport ifrån en reklam-firma som jag i förra veckan hjälpte att uppgradera till X. Quark avslutar sig "oväntat" minst 4 gånger per dag. Jag hoppas verkligen att någon vet vad man kan göra.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-04-27 23:39
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jag fick precis en exakt likadan rapport ifrån en reklam-firma som jag i förra veckan hjälpte att uppgradera till X. Quark avslutar sig "oväntat" minst 4 gånger per dag. Jag hoppas verkligen att någon vet vad man kan göra.

Jag testade att byta Distiller från 4:an till 6:an - sparade sedan PDF-filen som EPS och det verkar lösa problemet. En färskare Distiller är alltså grejen. Det lustiga är att jag sparar i en lägre PostScript-nivå för att vår rip skall klara av filerna, alltså samma nivå som den gamla Distillern. Men problemet ligger förmodligen i hur förhandsbilden sparas. Det verkar vara den som är boven i dramat.
Men eftersom vi måste öppna gamla dokument med äldre EPS-filer monterade så kommer ju problemet att kvarstå en tid framöver...om inte Quark uppdaterar snart igen.
Jag pratade med Marie von Segebaden för en vecka sedan och hon såg ut som ett frågetecken och lovade att kolla upp detta, så problemet verkar inte vara speciellt utbrett. Hittar inget om detta på webben någonstans heller och nästan ingen respons i olika forum. Osis!

Ursprungligen av Quarken:

Jag pratade med Marie von Segebaden för en vecka sedan och hon såg ut som ett frågetecken

Allt är som det brukar hos Quark då...

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-04-28 13:07
Ursprungligen av whoami:

Allt är som det brukar hos Quark då...

Jag var inte där - hon var här.

Använder du Panther? Det här beror eventuellt på en bugg i Panther där EPS-filernas preview-bild kan lagras antingen i PICT-format eller i TIFF-format. En bugg i Panthers visning av PICT-preview kan göra (gör) att program kraschar.

Om jag har rätt är lösningen alltså att välja rätt preview-typ för EPS-filer

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-04-28 13:06
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Använder du Panther? Det här beror eventuellt på en bugg i Panther där EPS-filernas preview-bild kan lagras antingen i PICT-format eller i TIFF-format. En bugg i Panthers visning av PICT-preview kan göra (gör) att program kraschar.

Om jag har rätt är lösningen alltså att välja rätt preview-typ för EPS-filer

Intressant! Det bekräftar mina misstankar. Jag kommer att lägga ner lite energi på detta och återkommer...

Jag hjälpte en reklambyrå att byta till X i höstas. Efter monsterstora problem med Quark 6.0 bytte de till InDesign i Januari.
Seden dessa finns inga av de problem de hade med Quark kvar, det tycker bara att InDesign upplevs långsammare än Quark 3.3 på OS 9...

De vägrade uppgradera till Quark 6.1 de skulle bara ha InDesign 3. Nu är de nöjda och glada för det mesta.

Hjälpen vi fick från Quark var obefintlig. Trist tycker jag.

Det största problmet var att ha stora dokument i Quark. Vi pratar 30 sidor eller mer. Då kunde Quark avsluta sig när en bil tutade utanför. Sedan att spara till PDF... oj oj oj jag vill inte ens börja berätta om problemen...

Så de köper att InDesign går lite långsammare. Adobe supporten är väl sådär må jag säga.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-04-28 21:17
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag hjälpte en reklambyrå att byta till X i höstas. Efter monsterstora problem med Quark 6.0 bytte de till InDesign i Januari.
Seden dessa finns inga av de problem de hade med Quark kvar, det tycker bara att InDesign upplevs långsammare än Quark 3.3 på OS 9...

De vägrade uppgradera till Quark 6.1 de skulle bara ha InDesign 3. Nu är de nöjda och glada för det mesta.

Hjälpen vi fick från Quark var obefintlig. Trist tycker jag.

Det största problmet var att ha stora dokument i Quark. Vi pratar 30 sidor eller mer. Då kunde Quark avsluta sig när en bil tutade utanför. Sedan att spara till PDF... oj oj oj jag vill inte ens börja berätta om problemen...

Så de köper att InDesign går lite långsammare. Adobe supporten är väl sådär må jag säga.

Det känns lite som att ägare till nya mjukvaror tar problemen först när man är i produktion. Det är så dags då. Alla vet att det inte finns några buggfria mjukvaror idag. Därför måste man lägga ner mycket mer tid på tester (en del kallar det betatester) av t.ex. QuarkXpress. En klyscha måhända men talesättet "det var bättre förr" är tyvärr befogat.
De två buggar jag upptäckt den här veckan hade jag INTE velat ha i ett skarpt läge. Att byta till Indesign är kanske ett alternativ men för många blir det en allt för långdragen inkörningsperiod. Vi har valt att köra slalom runt Quarkbuggarna istället. Det är möjligt att vi tröttnar - det får vi se.

Ursprungligen av Quarken:

Alla vet att det inte finns några buggfria mjukvaror idag. Därför måste man lägga ner mycket mer tid på tester (en del kallar det betatester) av t.ex. QuarkXpress. En klyscha måhända men talesättet "det var bättre förr" är tyvärr befogat.

Det hjälper inte att vara Betatestare. Efter att ha skickat in ett stort antal buggrapporter så släpper de ändå mjukvaran med de flesta buggarna kvar. Hoppades att 6.1 skulle fixa buggarna, men icke.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-05-05 23:29

Nu har jag kollat lite mer och har kommit fram till att den enda EPS som fungerar bra är om man sparar från nyaste Acrobaten. Jag gör CS och de PDF:er som jag sparar om till EPS därifrån fungerar alltså.

1
Bevaka tråden