Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Capture i FCP, skapar fil som tar upp hela HD:n

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag använder systemdisken till att hämta in material i FCP så skapar programmet på några sekunder en fil som tar upp hela hårddisken, även fast det är över 100 gb ledigt. Hur avhjälper man problemet, har samma problem på G5:an och Powerbooken, kör senaste systemet och FCP 4.1.1.

Denna tråd kanske är till hjälp?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-01 11:32

Du måste ge mer detaljer... skapar den en fil på några sekunder som är större än 100GB??? Vad gör du, hur gör du, vad har du för "scratch-disc" inställningar, menar du hämta in material via DVkamera, har du ställt in den på att fånga DV Pal? Har du partitionerat hårddisken och bara har en liten del till systemet måste du hämta in till en annan partition...

Jag har både en systemdisk och en materialdisk, nu ville jag testa att köra in på systemdisken med exakt samma inställningar som har fungerat bra förut. Jag hämtar in i DV PAL, via en DAC-2 (komponent -> dv). Så fort jag startar capture så säger FCP att startskivan är snart full. Den skapar då en fil som tar upp allt utrymme och lämnar 11,6 mb ledigt. Samma sak med min Powerbook som tidigare fungerat bra att hämta in material på startskivan. Har testat att skapa nya skratchmappar med mera.

Har hittat lite fakta om detta på Apples sida och det verkar vara en känt problem. De rekommenderade att byta scratchdisk, eller uppdatera till HD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-01 12:44
Ursprungligen av Marcus Nummela:

Jag har både en systemdisk och en materialdisk, nu ville jag testa att köra in på systemdisken med exakt samma inställningar som har fungerat bra förut. Jag hämtar in i DV PAL, via en DAC-2 (komponent -> dv). Så fort jag startar capture så säger FCP att startskivan är snart full. Den skapar då en fil som tar upp allt utrymme och lämnar 11,6 mb ledigt. Samma sak med min Powerbook som tidigare fungerat bra att hämta in material på startskivan. Har testat att skapa nya skratchmappar med mera.

En ny scratchmapp gör ingen skilnad om den ligger på samma partition. Om du bara har en liten partition till systemet är det logiskt att den tar slut så fort du börjar hämta in material. Du skriver fortfarande inte hur mycket ledigt utrymme det finns eller hur stor filen blir, men det kanske spelar mindre roll om du kommit på hur du ska lösa det.

Apple rekommenderade att byta scratchdisk. Filen blir på 96 gb direkt när jag startar capture.

Frågan är hur man löser problemet om man bara har en partition, som jag har på Powerbooken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-01 13:29

Oj! 96GB motsvarar ca 7 tim DV ju... Har du testat att kasta prefs-filerna som det rekommenderas i Hagelins länk?

Någon skriver även i tråden: "I had this problem and I found to get around it all I had to do was make sure "Limit Capture Now" check box WAS checked."

1
Bevaka tråden