Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

60 GB iPod?

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-04-16 12:01

En annan jättepoäng med iPod är navigeringen. Det är den överlägset största nackdelen med Zen-serien - Prova att hoppa runt bland 15000 låtar med ett futtigt minihjul på sidan. Isch. Synd att det är svårt att kommunicera just det till kunden, på papperet ser det ju fett ut med 60GB Zen för mindre pengar än 40GB iPod.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-10 09:25

Kommer det att dyka upp en uppdaterade ipod snart, så man ska vänta och köpa? Eler dröjer det?
Några gissningar eller åsikter?

Ursprungligen av Jens H:

Kommer det att dyka upp en uppdaterade ipod snart, så man ska vänta och köpa? Eler dröjer det?
Några gissningar eller åsikter?

En ny modell (4:e generationens "vanliga" iPod) är pågång och det finns en del rykten om den (som att den t.ex. ska kunna visa video ut (kopplad till en tv via dockan eller liknande). Men ryktena har varit väldigt vaga om när denna nya iPod kommer. Ett tag lät det som att det var nära förestående (och det börjar ju bli dags) men samtidigt har jag sett uppgifter som bara vågar lova nya modeller "i år".

iPod e smidig, snygg, mjuk och...skön helt enkelt. man vill inte ha en kantig, hård tegelsten i "fickan"...men visst om man bara räknar tech-specs - så köp en Zen då

om två veckor får jag min ipod mini...en kompis skall til NY - me happy

Ska man kanske tolka den nya lossless codecen i iTunes som ett tecken på att det kommer större hårddiskar i nästa generation? Det passar ju klart bra att höja kvaliteten på ljudet och förlora en del vad gäller filstorlek om de har tänkt sig att gå upp i format.

Det kommer större hårddiskar i nästa iPod om det *finns* större hårddiskar att få tag i. Så har det varit ända sedan iPoden lanserades. Apple har alltid satt i den största 1,8"-disken som finns i iPoden.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-10 16:39

Kanske är en korkad fråga, men kommer den nya inte att heta PowerPod? :rolleyes:

Tänk er:

iMac - PowerMac
iBook - PowerBook
iPod - PowerPod

  • Oregistrerad
  • 2004-05-10 18:10

Vad jag skulle vilja ha, det är pitch shift och kanske tillochmed time stretch i programvaran. Vilket grymt djverktyg podden skulle vara då. Jag tror att det skulle kunna marknadsföra den ytterligare. Jag skulle vara förvånad om inte det var på gång i implementationen av mjukvaran. Om Apple inte tänker på det så borde de göra det.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-17 18:21

Jag hoppas faktiskt att Apple inte lägger till videofunktioner i "standard"-iPoden. Tycker att de skall hålla fokuset på ljud. FM-radio och mp3-inspelning tycker jag ligger närmast till hands i nästa generation.

Däremot skulle de ju kunna introducera en "ny" produkt i iPod-serien som är mer inriktad på bild/video men det verkar ju inte som Jobs tycker att det är ngt att ha av döma av hans uttalanden.

//mattan

Jag tycker video ut är en bra funktion om man tänker på iPoden som ett komplement till digitalkameran. Det handlar alltså inte på att ha en bärbar filmspelare i första hand, utan snarare en bildvisare. Eftersom iPoden redan idag har funktioner för att användas mot digitalkameror så är det en naturlig utveckling på samma spår. Men annars håller jag med om att t.ex. FM-radio är en mera önskvärd funktion, iaf för mig som är P3-beroende

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-18 02:46

Jag tycker video ut är en bra funktion om man tänker på iPoden som ett komplement till digitalkameran. Det handlar alltså inte på att ha en bärbar filmspelare i första hand, utan snarare en bildvisare. Eftersom iPoden redan idag har funktioner för att användas mot digitalkameror så är det en naturlig utveckling på samma spår."

Jag antar att du tänker på Belkin Media Reader, eller? Jag har bara läst en recension av den mediareadern men där sågades den rejält, långsam, urusel batteritid. Precis en sådan produkt som jag inte vill att iPoden skall bli, dvs den gör något som iofs är smart men den gör det dåligt pga kompromisser.

Håller med dig om att video-ut skulle kunna vara en "käck" funktion, med sync mot iphoto kan man nöja sig med att ta med iPoden på familjemiddagen för att kolla bildspel. Det känns ändå som en feature för ganska få användare av alla som köper en iPod och går det att göra riktigt bra?

En tipptopp video-ut-lösning kräver väl färgskärm, kanske SD-kortplats så att man kan importera på "nya" bilder, programvara för att skapa/ändra i bild-playlists, val av soundtrack, cpu som även klarar enklare video (bara stillbild känns mesigt då tom mobiltelefoner klarar rörligt).

Spontant känns det som mycket för mkt kräm att lägga på en marginalfunktion, eller? Jag kanske har fel. Folk plätar ju som f-n med sina digitalkameror... kanske är det helt rätt väg att gå?

Mig spelar det egentligen ingen roll, min nästa iPod blir en mini i vilket fall.

Senast redigerat 2004-05-18 02:57
Ursprungligen av mattan:

Jag antar att du tänker på Belkin Media Reader, eller? Jag har bara läst en recension av den mediareadern men där sågades den rejält, långsam, urusel batteritid. Precis en sådan produkt som jag inte vill att iPoden skall bli, dvs den gör något som iofs är smart men den gör det dåligt pga kompromisser.

Belkins produkt verkar onekligen rätt kass om man får döma av recensionerna (och dyr dessutom). Men att den alls finns beror på att Apple gjorde det möjligt och därmed har man redan slagit in på den banan. Om man stoppar in en iPod med digitalbilder (från Belkins produkt) så uppträder iPoden som en digitalkamera och man kan importera med iPhoto, om jag förstått det rätt. Och funktionen att lagra digitalbilder på en iPod har väldigt efterfrågad, även om den behöver bli bättre (t.ex. så skulle ju en sladd mellan kameran och iPoden vara enklast).

Ursprungligen av mattan:

Mig spelar det egentligen ingen roll, min nästa iPod blir en mini i vilket fall.

Det blir du inte missnöjd med vill jag lova, jag är lite avundsjuk på min flickväns iPod mini (trots att den är rosa )

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-18 10:45

Och funktionen att lagra digitalbilder på en iPod har väldigt efterfrågad, även om den behöver bli bättre (t.ex. så skulle ju en sladd mellan kameran och iPoden vara enklast).

Kanon ide! En sladd USB2-till-iPodkontakt och sen inbyggt stöd i Ipod-OS så att de upptäcker de vanligaste kamerorna (typ samma modeller som iPhoto). Det borde de börja sälja redan nu som extratillbehör, den hade jag köpt om jag hade haft en 3G. Behövs egentligen ingen video-ut, även om det är ett naturligt nästa steg.

hmm, undrar om de kan göra ett combo-uttag som funkar som hörlurs alt. video-ut beroende på vad man pluggar in (me bibehållen ljudkvalitet). Det hade sparat plats på iPoden.

Ursprungligen av mattan:

hmm, undrar om de kan göra ett combo-uttag som funkar som hörlurs alt. video-ut beroende på vad man pluggar in (me bibehållen ljudkvalitet). Det hade sparat plats på iPoden.

Ett av ryktena sa att video ut kanske bara skulle finnas på iPod-dockan, så det är inte säkert att det kommer att ta upp någon plats på iPoden (om det nu alls kommer en sådan funktion, vi snackar ju rykten nu).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-18 13:17

lite vid sidan om kanske, men ni som sett båda i verkligheten,
ska man välja en ipodmini eller en 15G? (ingen av dom kommer att få plats med all musik)

Ursprungligen av Jens H:

lite vid sidan om kanske, men ni som sett båda i verkligheten,
ska man välja en ipodmini eller en 15G? (ingen av dom kommer att få plats med all musik)

Klarar du dig med 4 GB så är iPod mini en klart läckrare produkt. Även om den vanliga iPoden inte är speciellt klumpig så är iPod mini snäppet bättre och precis lagomt stor.

Det nya navigationshjulet är det smartaste och mera användarvänligt än touchknapparna på "stora" iPod (många klagar på att de är alldeles för känsliga, går t.ex. inte att stoppa ner handen i fickan för att byta låt utan att råka komma åt nån av de andra knapparna).

Själv så vill jag gärna ha plats för mer än 4 GB och därför väntar jag på nästa generation av stora iPod för att se hur den utvecklas (ha, som om jag skulle har råd att göra nåt annat än vänta... ).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-18 21:35

För alla som undrar kan jag avslöja att nya uppdaterade ipoddar kommer att släppas på måndag. Hur jag vet? Jo, jag har nämligen precis bett min fabror köpa en 15G till mig i New York. Och veckan efter att jag köpte min ibook 500 släpptes uppdatering, veckorna efter att jag bokade hem-pc-paket med PM G4 1Ghz släpptes G5. Så på måndag eller inom några veckor kan vi alla förvänta oss uppdaterade ipods...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-21 23:21

Vi väntar med spänning på de nya iPoddsen då alltså.

Räkna inte med nån ny iPod Mini i alla fall.

http://www.appleinsider.com/article.php?id=465

Den artikeln tycker jag var spännande. Ser fram emot näst generation, helt klart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-09 01:36

En dos Apple smarthet och finess på denna kan man hoppas på,, http://www.ehomeupgrade.com/archives/000452.php kanske med en touch screen istället för hjulet...

Bevaka tråden